Párkeresés randiappok nélkül — A középkori házasságszerzők is hittek a szerelemben

A középkori Európában, jóval a randiappok előtt a családok bölcs bácsikra bízták a társkeresést. A házasságszerzők összekötötték a családokat, mérlegelték a hozományt, és néha még azt is, hogy a fiatal pár vajon elviseli-e majd egymást. A szerelem másodlagos volt, a család hírneve és a vagyon elsődleges. De hogyan működött a randiguru-bisznisz akkoriban?
A házasságszerzők pontosan ugyanazt csinálták, mint ma az appok: adatokat gyűjtöttek. Csak nem szelfiket, hobbikat és kedvenc zenéket, hanem birtokokat, családfákat és hozománylistákat. Egy jó közvetítőnek kincset ért a memóriája: tudnia kellett, ki özvegy, ki termékeny, és ki mennyi aranytallért és jószágot tud hozni a házasságba, hogy aztán összehozzák a legmegfelelőbb férjjelöltet a legígéretesebb menyasszonnyal.
A középkori házasságkötések 80–90 százaléka nem szerelemből született, hanem kizárólag gazdasági vagy politikai okok döntötték el, hogy a frigy létrejön-e. A házasságszerzőknek csak annyi volt a dolga, hogy a két családot „összehozzák” – a többit a párnak kellett megoldania a hálószobában és a mindennapokban. Úgy voltak vele, hogy a szerelem majd kialakul, de ha nem így lett, akkor is illet teljesíteni a házastársi kötelességeket.
A nők helyzete kifejezetten kiszolgáltatott volt: a házasság sokszor inkább két család közti üzleti megállapodásaként működött, a lányoknak nem igazán volt beleszólása, kihez mennek hozzá. A férfi birtokot kapott, a nő státuszt — és remélhetőleg némi biztonságot. A házasságszerzők így egyszerre voltak ingatlanügynökök és kerítők – a pár boldogsága volt a legkevésbé fontos szempont.
Ma inkább jobbra húzzuk a másikat, nem pedig hozománylistát böngészünk, de a logika hasonló: keressük az előnyöket, legyen szó anyagi stabilitásról, közös értékekről vagy puszta vonzalomról. A különbség talán csak annyi, hogy ma legalább megvan az illúzió, hogy mindezt mi választjuk, nem egy középkori kerítő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.