Jövőbe ágyazott történelem: Gregor Bernadett az Újszínház Bizánc című darabjáról

Forrás: Újszínház -
ujszinhaz2018 Viczián Ottó Gregor Bernadett Új Színház háború Konstantin császár társadalom Újszínház Herczeg Ferenc Nagy Viktor Bizánc Iréne császárné vallás Konstantinápoly
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A kereszténység és a mohamedán világ harcát mutatja be Herczeg Ferenc egyik legtöbbet játszott darabja, a Bizánc. Gregor Bernadett színésznő Iréne császárnét alakítja, aki Konstantin császár feleségeként próbálja átvészelni az utolsó órákat. Várja a férfit, aki majd kimenekíti nemcsak Konstantinápolyból, de egy rossz házasságból is. A színésznő a szerepről és a darab aktualitásáról mesélt.

„Iréne császárné, Konstantin császár felesége egy hatalomvágyó, számító nő. Konstantinápoly bukásánál nem tart ki férje mellett a küzdelemben. A Bizánc című darab azt a 24 órát mutatja be, amely elvezet a tényleges bukásig" – mesélte Gregor Bernadett színésznő, aki Iréne császárnét alakítja az Újszínház Bizánc című darabjában. Partnere, azaz a császár, Viczián Ottó. Herczeg Ferenc 1904-ben bemutatott, már-már klasszikussá vált darabját Nagy Viktor rendezte.

Gregor Bernadett a Bizánc című előadásban Forrás: Újszínház

A színésznő elárulta, rendkívül izgalmas volt számára a szerep. „Érdekes karakter, hiszen kicsit sem szimpatikus. De ebben a darabban Konstantinon és a Giovanni nevű zsoldoson kívül senki sem az. A kialakult helyzetben mindenki a saját bőrét akarja menteni. Nem fognak össze, hanem a saját pecsenyéjüket sütögetik, Iréne császárné is ilyen. Rossz házasságban él Konstantinnal, vágyik az új férfira, az új szerelemre, a szenvedélyre. Arra, amit ebben a házasságban már nem talál. Ezért várja ennyire Mohamedet, akit egyszer már látott és megtetszett neki” – fogalmazott Gregor Bernadett.

Mint mondta: a darab lélektanilag is igen érdekes, hiszen megmutatja, hogyan próbálnak menekülni a halálfélelemben lévő szereplők, akik tudják, közeleg az ellenség és nincs már sok idejük hátra. „A darab nyomasztó és kissé nehéz. De a krimit is ezért nézzük. Komoly hatást gyakorol a nézőkre” – tette hozzá a színésznő.

A Nagy Viktor által megálmodott látványvilág nem olyan, amelyre egy történelmi darabnál számítanának a nézők. Nem korhű ruhákban és nem korhű díszletek között mozognak a halálukra váró alakok, valami egészen más vár a közönségre. „Viktor a jövőbe képzelte a darabot. Nagyon egyszerű a díszletünk, inkább a fényekkel dolgozik. Érdekes, hogy van egy szürke alapdíszletünk, a világítás pedig bizonyos jeleneteknél egészen filmszerű, a jelmezek szintén. Nekem például van egy nagyon kék ruhám. A szürke díszletben megjelenik egy nagyon kék ruha, ez is vezeti a szemet” – osztotta meg velünk a kulisszatitkokat Gregor Bernadett.

„Van egy szürke alapdíszletünk, a világítás pedig bizonyos jeleneteknél egészen filmszerű” Forrás: Újszínház

Azt is elárulta, hogy főszerepet még soha nem játszott Nagy Viktor rendezésében, mégis rendkívül gördülékenyen haladtak a próbák során. „Tudta, hogy mit akar látni a színpadon, mi, színészek pedig nagy lelkesedéssel vetettük bele magunkat a munkába. Előfordul, hogy olykor még a főpróbán is vannak bizonytalanságok, de itt bőven kész voltunk a bemutatóra” – mesélte a színésznő.

A Bizánc című darab Nagy Viktor modern feldolgozásában Ludwig van Beethoven IX. szimfóniájával kezdődik és zárul. Gregor Bernadett szerint a színműnek a jelenre nézve is komoly üzenete van. „A migráció kérdése is felmerül, hiszen ez előtérben volt az utóbbi években. A Bizánc egy lehetséges utat mutat arra, hogy mi történhet, ha ez bekövetkezik. Annak ellenére, hogy ez Herczeg Ferenc régi, klasszikus drámája, komoly üzenete van a jelenre és a jövőre nézve is” – fejtette ki a színésznő az 1904-ben íródott történelmi színműről.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.