Párizstól Itálián át Belfastig - Így mesélnek híres filmrendezők a gyerekkorukról

Párizs gyerekkor Belfast mozi filmrendező
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Február 24-től látható a hazai mozikban a neves brit színész-rendező, Kenneth Branagh önéletrajzi filmje, amiben Belfast városának eseményeiről és a saját gyerekkoráról mesél. Ennek apropóján listára gyűjtöttük kedvenc filmjeinket, melyekben a legnagyobb alkotók mutatták be a mozivásznon a múltjukat.

Négyszáz csapás (1959)

A francia újhullám és európai modernizmus egyik alapfilmje François Truffaut saját gyerekkori élményein alapult: ő sem ismerte a biológiai apját, és ő is kisebb törvénytelenségekbe keveredett, mint a Négyszáz csapás főszereplője, akinek az életében a külvilág érzéketlensége miatt ez végzetes spirált indít el. A főhős Antoine Doinel karakterét, és az őt alakító Jean-Pierre Léaud-t pedig vitte magával aztán tovább Truffaut, személyes filmek sorozatát alkotva velük.

Így jöttem (1964)

Kicsit kilóg a listánkból Jancsó Miklós korai rendezése, mert ugyan nem közvetlenül a saját életének eseményein alapul, de nemzedéki alapélményt fogalmazott meg, és a címe fogalommá vált az olyan típusú filmekre, mint amilyenek a listánk szereplői. A második világháború végén barátságot kötő orosz és magyar kiskatona története testközelbe hozza le a történelmet, megmutatva azt, hogy a politikai szólamokkal ellentétben egy háborúnak a hétköznapokban csak vesztesei vannak.

Amarcord (1973)

Federico Fellini a filmvászon valaha született egyik legnagyobb költője volt, és igazi költői „így jöttem"-filmben rajzolta fel a gyerekorra Riminijének szinte álomszerű, de élettel és vidámsággal teli képét. Benne a népes és hangos családjával, az első hóval, a kisváros olyan emlékezetes figuráival, mint a szexuális ébredést elhozó, kikapós Vegye-vigye, vagy az óriás trafikosnő.

Cinema Paradiso (1988)

Egy szicíliai kisvárosban felnövő filmrendező, akinek már kisgyerekként is a mozi számított a legvarázslatosabb helynek, és a bölcs öreg mozigépész lett élete legfontosabb hőse: Giuseppe Tornatore rendezése nem csak egy személyes történet elmesélése, de közben szerelmesnek levés magához a mozihoz is a témában az egyik legszebb, ami született.

Roma (2018)

10 Oscar-jelölésig és három díjig (legjobb rendezés, fényképezés és idegennyelvű film) jutott el a Roma, ami egy fekete-fehér, mexikói filmtől nem kis teljesítmény. De a már Hollywoodban is sokszor bizonyított Alfonso Cuarón (Gravitáció, Az ember gyermeke) olyan varázslatosan mesél benne a gyerekkora világáról, hogy lehetetlen levenni a szemünket róla, ráadásul a rendező bevetett egy trükköt: a családjuk házvezetőnőjének szemén át mutatja be a múltat.

Isten keze (2021)

Paolo Sorrentinót (A nagy szépség, Ifjúság) gyakran szokták a 21. századi Felliniként emlegetni, és valóban akad hasonlóság kettejük stílusa-világa között, miközben mindketten egyediek is. Például Sorrentino is elkészítette a maga „így jöttem"-filmjét, de az Nápolyba és nyolcvanas évekbe vezet, ha pedig Nápoly és nyolcvanas évek, akkor Maradona: a korszakos focista legendája ráadásul Sorrentino szüleinek tragikus elvesztésében is közvetett szerepet játszott.

Belfast (2021)

Február 24-től látható a hazai mozikban a neves brit színész-rendező, Kenneth Branagh önéletrajzi filmje, amiben gyerekszemmel mutatja be a hatvanas évek végétől a címben jelzett város és egy család életét. Az a város pedig akkoriban véres, polgárháborús események helyszíne volt, annak a családnak pedig döntenie kellett, mit kezd a vidám lelkű gyerekük jövőjével egy ilyen helyzetben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.