Parkolópályán egykori kedvenceink – Sírva nevetős vígjátékok, amiket ma már nem lehetne leforgatni

A film világában mindig is különleges helyet foglaltak el a vígjátékok. Ezek a könnyed, néha szemtelenül szókimondó alkotások nemcsak a szórakozás csúcsát jelentették, hanem tükörként is működtek: megmutatták, hogyan reagálunk tabukra, kényelmetlen helyzetekre vagy éppen az élet legkínosabb pillanataira. Míg egykor a „minél meredekebb, annál jobb” volt a mottó, a mai úgynevezett „píszí" szemlélet sok korábbi klasszikust egyszerűen parkolópályára tett.
Ebben a műfajban tényleg nem kell agyalni, nem kell nagy életigazságokat boncolgatni: a vígjátékok egyszerű, őszinte szórakozást adnak, amit bármikor előkaphatunk, ha elegünk van a hétköznapok nyűgjéből. Mind vágyunk egy kis menekülésre, és mi lehetne jobb társ ezen az úton, mint egy film, amin szó szerint könnyesre röhögjük magunkat? A vígjátékok mindig is arról szóltak, hogy tabukat feszegetnek, beleállnak a legcikibb szitukba, vagy épp a végsőkig feszítik a húrt - mint például az összes Sacha Baron Cohen film. Hiszen a humor szubjektív. Nem véletlen, hogy gyakran idézgetjük a legdurvább poénokat is, miközben egyáltalán nem értünk egyet velük. Egyszerűen csak viccesnek tartjuk őket, ártatlanul.
Az utóbbi években viszont a „píszí” szemlélet – ami egy angolból fordított fogalom – erőteljes módon odafigyelt a társadalmi viszonyok ábrázolására és a sértő nyelvezetre, és ez alaposan befolyásolta a szórakoztatóipart is. Nem arról van szó, hogy ez a mozgalom rossz lenne – sőt, tök jó, hogy egyre nagyobb az érzékenység bizonyos témák kapcsán. A gond csak ott kezdődik, amikor a „muszáj píszínek lenni” nyomás miatt a vígjátékok elveszítik azt a pimasz, szemtelen szabadságukat, ami miatt imádtuk őket. Ha visszanézed a közelmúlt klasszikusait, egy csomó poén ma már minimum szemöldökráncolást váltana ki, vagy rögtön botrány lenne belőle. Emiatt sok rendező inkább visszavesz, biztonsági játékot játszik. A végeredmény pedig az, hogy nehezebb olyan vígjátékot találni, ami egyszerre vicces és provokatív. És pont ezért lettek a régi, „mindent bele” filmek a mai napig megkerülhetetlen gyöngyszemek.
Feketék fehéren
Egy igazi színtiszta őrület, amit imádunk. Két színesbőrű FBI-ügynök fehér női álarcban próbálja megoldani az ügyet, és közben számtalan őrült helyzettel szembesülnek. A sorozatos, sokszor túltolt sztereotípiák miatt ez a film ma már jó eséllyel kapna hideget-meleget a „píszí" őrök részéről, de ettől még egy ikonikus darab a vígjátékok panteonjában.
Másnaposok-filmek
Egy legénybúcsúval kezdődött minden. A legjobb kifogás arra, ha úgy ébredsz, hogy nem emlékszel semmire az előző esti buliból. Éles helyzetek és töménytelen humor vár rád ebben a tripla kalandban, ami egy egész műfajt inspirált, de bizonyos poénok és karakterábrázolások mára kényes témák lettek.
Amerikai pite-filmek
A tinivígjáték, ami a srácos, tizenéves zűröket még őszintén és tabuk nélkül mutatta be. A szexről, barátságokról, első szerelemről szóló első rész mára kultfilm, de a mai „píszíség" keretein belül szinte elképzelhetetlen lenne ugyanezzel a poénmennyiséggel elkészíteni.
Stop Shop
Ez a legendás, alacsony költségvetésű vígjáték a mindennapi ember életét és fura beszélgetéseit mutatja be – erősen ironikus, cinikus humorral és válogatott káromkodásokkal keverve. A mai píszí-érzékenységgel lehet, hogy nem lenne minden poén „elfogadott”, de pont ez teszi zseniálissá.
Trópusi vihar
Robert Downey Jr. „szerepen belüli szerepe” és Tom Cruise elmaszkírozott őrültködése máig legendás és vitatott. A film brutálisan szatirikus, és nem ismer kegyelmet sem a hollywoodi sztárokkal, sem a nézőkkel szemben. Nem véletlen, hogy a legnagyobb streaming szolgáltatók közül egyik sem meri bevállalni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.