Vér, sör és showbiznisz: Shakespeare, a legnagyobb celebproducer

showbiznisz Reneszánsz színház William Shakespeare
A reneszánsz Londonban a színház volt a legnagyobb show, ahol a nép mindent akart egyszerre. Shakespeare pedig pontosan értette ezt, és drámáit a közönség vágyaihoz szabva lett korának legnagyobb sztárja.

Ha azt hiszed, a showbizniszt a vörös szőnyeg, az Instagram és a botrányfotók találták fel, akkor kapaszkodj meg: Shakespeare korában a színház volt AZ esemény. Ahol csorgott a vér, folyt a sör, ropogott az osztriga, és a közönség pontosan tudta, mit akar. És William? Nos, ő pontosan ezt adta nekik. 

Shakespeare korában a színház volt AZ esemény. Ahol csorgott a vér, folyt a sör, ropogott az osztriga.
Shakespeare korában a színház volt AZ esemény. Ahol csorgott a vér, folyt a sör, ropogott az osztriga. 
Forrás: Bettmann

William Shakespeare élete és munkássága röviden:

  • Stratfordtól a londoni reflektorfényig: 1564-ben született Stratford-upon-Avonban, majd fiatalon Londonba költözött, ahol színészként, drámaíróként és színházi vállalkozóként futott be. Nem elefántcsonttoronyban alkotott, hanem a kor legpezsgőbb szórakoztatóiparának közepén.
  • A színház embere volt: Nemcsak írt, hanem játszott és üzletelt is: a Lord Chamberlain’s Men társulatának tagja és részvényese volt, a Globe Színház egyik tulajdonosaként pedig pontosan tudta, mitől telik meg a nézőtér.  
  • Közönségre szabott drámák: Műveit a nézői igényekhez igazította: romantika, humor és filozófia mellett bőven adagolt erőszakot és halált – 37 darabjában összesen 74 színpadi haláleset szerepel, mert ez igényelték a látogatók. 
  • Műfajok mestere: Tragédiák (Hamlet, Othello, Lear király), vígjátékok (Szentivánéji álom, Vízkereszt) és történelmi drámák (III. Richárd, V. Henrik) váltják egymást életművében, gyakran egyetlen darabon belül is keverve a komikumot és a tragikumot. 
  • Nem csak drámaíró, hanem költő is: Shakespeare lírai életműve – mindenekelőtt a 154 szonett, valamint az elbeszélő költemények – a szerelem, az idő múlása, a vágy és a halandóság kérdéseit járja körül, és megmutatja, hogy a színpadi hatásvadászat mögött egy rendkívül finom nyelvű, mélyen reflektáló költő állt.  
  • Ikon, aki túlélte a korát: 1616-ban halt meg, de darabjai túlélték a színházak puritán bezárását és évszázadokkal később is működnek, mert Shakespeare nemcsak költő és író volt, hanem ösztönös showman, aki pontosan tudta, hogyan kell hatni a közönségre.

A Globe = a 16. századi VIP-klub

Feledd el a bársonyszékeket és a szent csöndet. Shakespeare idején a színház nappal ment, nyitott tető alatt, napfényben, és olyan hangzavarban, amit ma egy fesztiválon is nehéz lenne überelni. A nézők ettek, ittak, dohányoztak, bekiabáltak, vitatkoztak, és ha nem tetszett valami, azt azonnal jelezték.
A Globe, a Rose vagy a Swan színházak kör alakú, arénaszerű épületek voltak, ahol a színpad konkrétan benyúlt a tömegbe. Az első sorban állók (a groundlingok) egy pennyért kapták a teljes élményt: sáros cipőt, sört a nyakukba, és olykor egy levágott kart a színpadon. A gazdagabbak a karzatokon ültek, párnával, jobb kilátással, de ugyanazzal az étlappal: vadhús, rák, teknősleves, osztriga. Glamour? Abszolút. Csak kicsit véresebb.

Shakespeare, a közönség kedvence

És itt jön a lényeg: Shakespeare nem elefántcsonttoronyban alkotott. Ő pontosan tudta, mire vevő a nép. A 16–17. századi londoni közönség pedig imádta az erőszakot. Szex a színpadon tabu volt (max egy csók), de brutalitás? Jöhetett minden mennyiségben.
Nem véletlen, hogy Shakespeare 37 darabjában összesen 74 haláleset történik. Ez több, mint a Trónok harcában. Mérgezések, leszúrások, fojtogatások, kivégzések, szemkivájás, a paletta gazdag, a fantázia szabad. A közönség „különös és kegyetlen gyilkosságokat” követelt, és Shakespeare szállította is. Ha ma élne, biztosan ő lenne a Netflix legjobban fizetett showrunnere.

Shakespeare, a közönség kedvence volt.
Shakespeare, a közönség kedvence volt.
Forrás:  Getty Images

A reneszánsz Tarantino

A korai darabokban – például a Titus Andronicusban – Shakespeare konkrétan túllicitálta kortársait. Levágott kezek, kivágott nyelvek, megerőszakolt lányok, pitébe sütött ellenségek. Vér mindenütt. Nem finomkodott, mert nem is ezt várták tőle. A közönség ordított a gyönyörtől, a kassza csörgött, a hírnév nőtt.
Később persze komolyodott: a halál már nem csak sokkolt, hanem jelentést is hordozott. Rómeó méreggel hal meg, Júlia tőrrel, lázadás a szabályok ellen. Othello megfojtja Desdemonát a nászi ágyon, intim, tragikus, hátborzongató. De a lényeg ugyanaz maradt: hatni akart.

Színház, mint üzlet és buli

A színház kemény üzlet volt. Egy előadáson akár 2000 fizető néző, különböző jegyárak, törhető pénzesládák. A színészek férfiak voltak, a női szerepeket 11–12 éves fiúk játszották, a társulat tagjai pedig együtt osztoztak a bevételen. Shakespeare maga is színész, szerző és tulajdonos volt, igazi multitasking celeb.
És igen, valódi fegyvereket használtak a színpadon. Ágyúk dördültek, pisztolyok sültek el, néha túl élesen. A Globe végül egy előadás közben gyulladt ki és égett le. De hát melyik menő klub nem zár be egyszer botrány miatt?

Amikor elhallgatott a show

Aztán jöttek a puritánok, Cromwell, a háború – és 1642-ben bezárták a színházakat. Vége lett a zajnak, a sörnek, a vérnek. Amikor húsz évvel később újranyitottak, már más világ volt: fedett nézőtér, színésznők, fegyelmezettebb közönség. A régi, vad showbiznisz eltűnt.
De az örökség megmaradt. Shakespeare azért él ma is, mert értette a közönséget. Tudta, hogy a nép szórakozni akar, nevetni, borzongani, sírni és néha jól esik látni egy kis vért. (Minha csak egy Netflix ajánlót közölnénk.)  Ő nem csak zseni volt, hanem profi entertainer. A reneszánsz legnagyobb sztárja. 

Shakespeare és a reneszánsz ihlette szórakoztató tartalmainkat ajánljuk:  

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.