A matek utálata a géneken múlhat

Forrás: Thinkstock -
gén matematika matek iskola tanulás gyerek
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Miért van az, hogy egyesek alig várják, hogy megoldhassanak egy érdekes matek példát, mások pedig már pusztán a számok említésére is idegesek lesznek? A válasz a kutatók szerint a génjeinkben keresendő.

Az Ohiói Állami Egyetem kutatói kimutatták, hogy a gének nagyobb mértékű „matematikai szorongást” okozhatnak azokban a gyerekekben, akiknek már amúgy is nehézségei vannak a tantárggyal. Elméletük ellenőrzéséhez a kutatók azt vizsgálták, hogyan tér el a matematikai szorongás az ikerpárokban. Kutatásuk új megvilágításba helyezi azt, hogy miért alakul ki egyes gyerekekben jellegzetes félelem a matematikától, ami megnehezíti számukra az iskolai munkát. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár a genetikai hajlam nagy szerepet játszik, ez csupán a problémák 40 százalékát magyarázza. A többiért a különböző iskolai és otthoni környezet, illetve a társadalmi körök felelősek.

Forrás: Thinkstock

A genetikai tényezők növelhetik vagy csökkenthetik a rossz matematikai képesség kockázatát” – magyarázta a Journal of Child Psychology and Psychiatry szaklapban megjelent tanulmány szerzője, Stephen Petrill professzor. „Ha valaki rendelkezik ezekkel a genetikai faktorokkal a matematikai szorongással kapcsoltban, és negatív tapasztalatai lesznek a matematika órákon, sokkal nehezebbé válhat számára a matek tanulása. Ezt pedig figyelembe kell vennünk akkor, amikor intervenciókat fontolgatunk azoknak, akik rosszul állnak matematikából.

A kutatás során 216 egypetéjű és 298 azonos nemű kétpetéjű ikerpárt vizsgáltak a Western Reserve Reading and Maths Projects hosszú távú tanulmány keretében. A résztvevő gyerekek óvodában vagy első osztályos korukban kerültek a tanulmányba, és legfeljebb nyolc évig követték őket nyomon családlátogatásokkal. A mostani vizsgálathoz a két utolsó családlátogatás során gyűjtött adatokat használták fel, amikor a gyerekek kilenc és tizenöt éves kor között voltak.

Az összes iker értékelőlapot töltött ki a matematikai szorongással, az általános szorongással, a matematikai problémamegoldással és az olvasási szövegértéssel kapcsolatban. A kutatók aztán statisztikai eszközökkel elemezték, hogyan viszonyul egymáshoz a szorongás, a matematika és az olvasási szövegértés egyéni eredményei a kétpetéjű illetve az egypetéjű ikerpárok között. Ennek segítségével következtetéseket tudtak levonni arra vonatkozóan, milyen mértékben magyarázható a matematikai szorongás genetikai tényezőkkel, és milyen mértékben olyan környezeti hatásokkal, amelyek máshol érik az ikreket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.