Te is a véleményekből "táplálkozol"? Így sosem leszel magabiztos!

2015.06.25. 20:00

Az önbizalom fontos, központi része az életünknek, azonban rengeteg dolog befolyásolhatja. A pszichológus szerint bármikor felépíthető, és léteznek módok az önbizalom-hiányos állapot kezelésére, pozitív kimenetelére, azonban rossz esetben mérhetetlen exhibicionizmusba fulladhat...

Az önbizalomhiány kialakulásának számos oka lehet: múltbéli sérelmek, korábbi kudarcok vagy akár nevelési hibák. Azok, akik gyermekkorukban sok dicséretet, kedves és megerősítő szavakat kaptak, sokkal erősebb énképpel és éntudattal rendelkeznek, ebből kifolyólag kisebb az esélyük arra, hogy önbizalomhiány alakuljon ki náluk.  Természetesen mindenki életében jöhet olyan időszak, amikor kibillen a komfortzónájából, ez pedig negatív hatással lehet az önértékelésére.  Elég, ha valaki nem kapott elég figyelmet gyermekkorában, sok minden miatt elmarasztalták, esetleg több területen kudarcot vallott, nem kell hozzá sok, és szépen-lassan kialakulhat az önbizalom-hiányos állapot. 

Forrás: Thinkstock
A magamutogatás koronázatlan királynője
Nem kell messzire menni, ha félelmetesen megdöbbentő, sokkoló, magamutogató – és valószínűleg erősen önbizalom-hiányos – sztárt keresünk. Miley Cyrusnak, az egykor még aranyos tinisztárnak mára már nincs olyan napja, hogy ne robbantaná fel az Instagramot valamelyik botrányos képével. Ha épp nem alig takart mellel füvezik, akkor egy disznót csókol vagy rózsaszín hónaljjal pózol. Túlzott exhibicionizmusa kompenzálást sejtet, a médiafogáson felül valószínűleg ő sincs megelégedve önmagával, és már-már belezavarodik a ráosztott szerepbe. Somoskői Nóra pszichológus véleménye az esetről: „Az exhibicionizmus szélsőséges megnyilvánulása a magamutogatásnak. Az ilyen típusú embereknek látszólag nagy az önbizalmuk, holott sokszor ennek éppen az ellenkezője igaz, ugyanis saját belső hiányérzetüket kompenzálják viselkedésükkel."

A ránk osztott jelzőkből táplálkozunk

Születésünktől fogva kialakul bennünk egy kép mind a külsőnkre, mind pedig belső tulajdonságainkra vonatkozóan. Ha folyamatos jelleggel bátorító és megerősítő visszajelzéseket kapunk magunkról, abban az esetben ez a kialakult kép pozitív lesz. 

A teljesítőképességünket is befolyásolja
Egy 2011-es – önbizalomra épülő – brit kutatás során vezetőket kérdeztek arról, mennyire bíznak szakmai kompetenciájukban. A nők fele bizonytalan volt a teljesítményét és a jövőjét illetően, míg a férfiaknak csak kevesebb mint harmada adott hangot ilyen kételyének.

Ellenben ha nincs megerősítés, és mindig csak kritikával illetnek minket, akkor ez negatív hatással lesz önértékelésünkre is. Ha tartósan fennáll a negatív kép, önbizalomhiány alakulhat ki. Az önbizalomhiány azonban kezelhető állapot, sok munkával és kitartással meg lehet szüntetni. 

Forrás: Thinkstock
Minden út a suliba vezet?
Kata (34)

„Nálam az önbizalomhiány leginkább a középiskolában ütközött ki. Minden lány tiptop volt: tökéletes smink, haj, ruha. Én kilógtam közülük. Habár mindig rendezett voltam, inkább a sportos öltözködést preferáltam, sosem az aktuális divatot. Nem tartoztam egy klikkbe sem, így emiatt olykor a kibeszélések céltáblájával is váltam. Az alakommal sem voltam tökéletesen megelégedve, mindig volt rajtam egy kevés fölösleg, ami csak rátett erre. Az akkori romboló erejű párkapcsolataimról nem is beszélve. Nagy nehezen átvészeltem ezt az időszakot, majd a sport kezdett számomra elegendő önbizalmat és erőt adni, pontosabban az általa elért eredmények. Nem mondom, hogy azóta nincsenek élethelyzetek, amik ne hatnának az önértékelésemre negatívan, de elfogadtam a külső és belső adottságaimat, és azokat alkalmazva igyekszem érvényesülni az életben."

Amikor már nem vagy önmagad

Az önbizalomhiányból eredő problémák széles skálán mozoghatnak. Ott van például az önteltség, ez látszólagos önbizalmat mutat, a valóság viszont egészen más. Az esetek túlnyomó többségében az öntelt emberek nem rendelkeznek kialakult énképpel és önismerettel, ezért álcázzák magukat, és mutatnak egy hamis képet másoknak.

Forrás: Thinkstock

A véglet másik pólusa a beteges féltékenység. Több kutatás is bizonyítja, hogy a féltékenység okai összefüggésbe hozhatók az önértékelési problémákkal. Egy önbizalom-hiányos személy folyamatos megerősítésre vágyik élete minden területén, párkapcsolatban ezt elvárja a párjától is – aki ideig-óráig képes biztosítani ezt a számára. Viszont ha valamilyen okból a megerősítés elmarad, akkor az alacsony önértékelésű ember azt hiszi, mindez azért történik így, mert a párja már mást szeret, esetleg megcsalja őt, ezzel pedig beindul egy ördögi kör, és a féltékenység mindennapossá válik.  

Te mennyire éled meg a mindennapokat? Tudatosan éled az életed? Töltsd ki tesztünket - kattins IDE!

Kulcsár EdinaFotó: Zsigmond László/Life.hu
Egy szépségkirálynő szemével

"Mivel nem éltünk annyira jó anyagi körülmények között, nem mindig kaphattam meg a legújabb, legmenőbb cuccokat a tehetősebb osztálytársaimmal ellentétben. Emiatt volt egy kis önbizalomhiányom, de ez később, a modellkedés, valamint a szépségverseny miatt eltűnt, és magabiztosabbá váltam. A szépségversenyeken általában nagyon magabiztosak a lányok, tizenhat lányból tizenhat (látszólag) úgy véli, hogy ő fogja megnyerni a fődíjat. Én úgy gondolom, hogy mindenki tehet az önbizalomhiány ellen: ha nem vagyunk elégedettek önmagunkkal, legyünk csinosak, öltözzünk fel szépen, sminkeljük ki magunkat. Ha a külsőnkre odafigyelünk, egy idő után „beáll" a rendszer, és ez fel tudja tornázni az önbizalmunkat. A család és a párunk visszajelzése is fontos, sőt meghatározó lehet abban, hogy van-e önbizalmunk" – mondta a tavaly a világ második legszebb nőjének választott Kulcsár Edina.

 

A szakértő tippjei
Somoskői Nóra szerint az önbizalomhiány ma már sikeresen kezelhető. "A leghatékonyabb eredményt akkor érhetjük el, ha pszichológus segítségét kérjük. Vele, közösen együttműködve feltárhatjuk személyiségünk mélyebb rétegeit, érzelmeink, gondolataink és cselekedeteink mozgatórugóit. Ennek köszönhetően megismerhetjük annak okát, hogy miért nem tudunk kiteljesedni. Önbizalmunkat csakis úgy tudjuk erősíteni, ha önismeretünket mélyítjük. Számos könyv íródott a témában, léteznek önismereti tanfolyamok, tréningek is, mégis a legátütőbb eredményt akkor érhetjük el, ha szakemberhez fordulunk."
önbizalommagabiztosságönbizalomhiány