Bármennyire is javasolják a fogorvosok, bizony nincs mindig időnk a napi háromszori fogmosásra, pláne nem minden egyes étkezés után - rágózással viszont megóvhatod fogaid és ínyed épségét, leheleted frissességét.

Megvéd a fogszuvasodástól

A rágózás nem mai találmány: már az ókori görögök és az őslakos amerikaiak is használtak kezdetleges rágókat fogaik épségének megőrzéséhez, vagy csak a frissebb lehelet érdekében. Manapság már mindezek mellett a rágózás - köszönhetően a cukormentes változatoknak - a fogszuvasodás megelőzésében is szerepet kapott. Az étkezések után ugyanis elindulnak olyan folyamatok a szánkban, melyek károsítják a fogainkat, a rendszeres rágózás pedig pont ezeket képes bizonyos mértékben megelőzni.

Forrás: Thinkstock

Segít a savak ellen

Az étkezések után a baktériumoknak köszönhetően megváltozik szánk pH-értéke, savassá válik, ami igen hamar roncsolni kezdi a fogzománcot, lebontja annak ásványi anyagait. Minden egyes étkezés után 15-20 percen át ebben a savas fürdőben áztatjuk fogainkat, míg egy-két óra elteltével vissza nem áll a normál pH-érték. A rágózás viszont azáltal, hogy fokozza a nyáltermelésünket, és megváltoztatja annak összetételét, semlegesítheti a savat, a már kioldódott kalcium- és foszfátionok könnyebben visszakerülhetnek a fogakhoz, így segítenek a zománc helyreállításában. Az olyan rágók ráadásul, melyek xilitet és szorbitolt tartalmaznak, tovább segítenek a fogszuvasodás elleni küzdelemben: ezeket a cukorpótlókat lassabban bontják le a baktériumok, így kevesebb sav képződik, a xilit pedig még emellett csökkenti a baktériumok számát.

Tudtad?
Ez a védelmező hatás természetesen a gyerekek fogaira is ugyanúgy érvényes: egy kétéves hazai kísérlet során megállapították, hogy a rendszeresen rágózó iskolás gyerekeknek negyven százalékkal kevesebb szuvas foguk volt, mint a cukormentes rágót mellőzőeknek.

Viszlát, gyomorégés!

Ha minden étkezés után húsz percen át cukormentes rágót fogyasztunk, akkor bár nem menekülünk meg a rendszeres fogorvosi látogatásoktól, de csökkenthetjük a fogszuvasodás esélyét. A rágózás azonban emellett még számtalan más előnnyel is bír: nemcsak a leheletünk lesz frissebb, a fokozottabb nyálelválasztás segíthet a szájszárazság, a gyomorégés, a középfülgyulladás leküzdésében, az agy irányába történő véráramlás fokozásával koncentrációs képességeink is javulhatnak, sokaknál pedig a rágózás a stresszt is csökkenti - épp a feszültség oldásának elősegítésére adtak rágógumit a világháborúkban szolgáló katonáknak.

Forrás: Thinkstock

Fogfehérítés után is jól jön

Végezze akár fogorvos, vagy mi magunk otthon, fogfehérítés után sokaknál jelentkezik érzékenység, melyen a cukormentes rágó használatával könnyen enyhíthetünk. A pontos hatásmechanizmusról ugyan még a kutatók is vitatkoznak, de a rágó használata  közben bővebben termelődik a nyálunk, a rágás pedig megnyugtató hatású, így elterelheti a figyelmet az íny és a fogak átmeneti kellemetlenségeiről.