Életünk egyharmadát alvással töltjük. Ez a tevékenység ugyanúgy elengedhetetlen, mint az evés, ivás, lélegzés. Azt tudjuk, hogy alvás után energikusabbak vagyunk és a hangulatunkat is befolyásolja a pihenés mennyisége, de mégis mit csinál az agyunk, amíg alszunk?

Kutatások már bebizonyították, hogy életünk kritikus pontja az alvás. Amíg alszunk, az agyunk minden, csak nem inaktív. Az agy neuronjai ugyanúgy működésben vannak, mint az ébrenlét alatt.
Íme, öt meglepő tény, mi történik a fejedben, amíg tealszol! Jó indokok arra, hogy időben lefeküdj ma aludni.

Forrás: Thinkstock

Döntéseket hoz

Az agy képes információkat feldolgozni és tevékenységekre felkészülni alvás közben, tulajdonképpen döntéseket hoz öntudatlan állapotban, és az alvás közben összeszedett információk alapján hoz döntéseket éberen - állítja egy új kutatás.
Kutatók arra kérték egy kísérletben részt vevő alanyokat, akik egy sötét szobában feküdtek, hogy kimondott szavakat különböző kategóriákba soroljanak (pl. igazi szavak – hamis szavak). Jobb vagy bal gomb megnyomásával történt ez a kategorizálás. Mire ez a tevékenység automatikussá vált, azt mondták az alanyoknak, nyugodtan aludjanak el, miközben a feladatot csinálják. Az alanyok alvó állapotban is folytatták a szavak kategorizálását, jobb és bal gomb megnyomásával. Felébredve viszont nem emlékeztek az alvás közben hallott szavara.

Emlékeket készít

Amíg alszunk, a REM szakasz előtt, alatt és után is az agyunk új emlékeket gyárt, a régieket megszilárdítva. Összhangba hozza régi emlékeinket az újakkal. Éppen ezért a pihenés hiánya kisebb emlékezetkieséseket okozhat. A tanulásban jelentős szerepet játszik az alvás, hiszen minél kipihentebbek vagyunk, annál egyszerűbben emlékszünk a dolgokra. Ezért fontold meg, hogy megéri-e egész éjjel fent maradni tanulni, ahelyett, hogy pihennél is, alvás nélkül az új információk megtanulásának esélye 40%-kal csökken.

Forrás: Thinkstock

Kreatív összefüggéseket formál

Az alvás kreativitás elősegítő! Olyan kreatív összefüggések születnek meg alvás közben az agyadban, amik ébren eszedbe se jutnának.
Egy 2007-es tanulmány szerint az emberek ébredés után rögtön 33%-kal nagyobb mértékben képesek információkat összekötni a fejükben.

Méregtelenít

Egy kis alvással esélyt adsz az agyadnak, hogy takarítson. Azaz az alvás állapota alatt az agy kisöpri az ártalmas molekulákat, amelyek ébrenlét alatt keletkeztek.
“Aludnunk kell, mert az alvás kitisztítja az agyat” – állapították meg a Rochester Egyetem tudósai. “Ha nem alszunk eleget, nem lesz ideje az agyunknak a tisztításra, és ez későbbi súlyos neurológiai betegségekhez vezethet, mint Parkinson- és Alzheimer-kór.”

Megtanulja és emlékszik, hogyan kell fizikai feladatokat elvégezni

Ha jobb táncossá akarsz válni, aludj többet! Hogy miért is? Az agy hosszú és rövidtávú memóriával egyaránt rendelkezik. Alvás közben a hosszú távú memória fejlődik. Motorikus feladatokat (pl. vezetés, teniszezés vagy táncolás) alvás közben jegyez meg úgy az agy, hogy automatikussá váljanak. Az alvás REM szakasza alatt válnak a rövidtávú memóriával megjegyzett emlékek hosszú távon megjegyzett emlékekké.