Milyen érték után beszélünk magas vérnyomásról? Kik a leginkább veszélyeztetettek, és milyen természetes módszerekkel szállhatunk harcba a csendes gyilkos ellen?

A tartósan fennálló magas vérnyomás kihathat a tanulási képességre, ahogyan az emlékezésre is. Nem ritka, hogy a kezeletlen magas vérnyomás a betegnél az erek megvastagodásához vezet, amely akár szívinfarktust is okozhat. Magas vérnyomásról általában 140 Hgmm feletti értékről beszélünk, bár néhány éve egy tanulmányban arra tértek ki, hogy már a 120 Hgmm feletti adatokat sem tekinthetjük normálisnak. A magas vérnyomást azért is nevezik csendes gyilkosnak, mert szinte teljesen tünetmentes, így sokáig lappangva okoz károkat a szervezetünkben.

Magas vérnyomásról általában 140 Hgmm feletti értékről beszélünk, de egy frissebb tanulmány szerint már a 120 Hgmm feletti adatokat sem tekinthetjük normálisnakForrás: Shutterstock

Nemcsak a gyógyszerek, de néhány igen hasznos otthoni praktika is segíthet abban, hogy felvegyük a harcot a magas vérnyomással.

Az alacsonyabb nátriumbevitel

Magas vérnyomás esetén a nátriumbevitelt érdemes csökkenteni, mivel a nátrium megköti a szervezetünkben a vizet, fokozódik az érfalra és a szívre nehezedő nyomás. Az ajánlott napi nátriumbevitel alig több, mint 1500 mg, ellentétben ezzel, egyes országokban ez akár duplája is lehet. Ez részben azért van, mert a nátriumot nagyon könnyű megtalálni szinte minden élelmiszerben, például egy teáskanál só 2300 mg nátriumot tartalmaz.

Növeld a káliumbevitelt

Míg a nátriumot érdemes csökkenteni, addig a káliummal más a helyzet. A káliumban gazdag táplálkozásnak fontos szerepe van a vérnyomás szabályozásában, melynek egyik fő oka, hogy lelassítja a nátrium hatását. A kálium számos élelmiszerben megtalálható, például a banánban, a gránátalmában, a kelbimbóban, a céklában, a tejtermékekben, gombában és dióban is.

A káliumban gazdag táplálkozásnak fontos szerepe van a vérnyomás szabályozásábanForrás: Shutterstock

Kiegyensúlyozott étrend

A teljes kiőrlésű gabonákban, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrend mind segít a szervezetednek. Ez nemcsak a magas vérnyomás elleni harcban segít, de javítja a koleszterinszintet is. Ez természetesen még nem elég. A magas zsírtartalmú tejtermékeket érdemes alacsonyabbra cserélni, és a fűszerezéssel kiváltani a sok só használatát. A cukrot pedig édesítővel helyettesíteni. A táplálkozási szakértők azonban azt tanácsolják, hogy ne próbáljuk meg egyszerre mindent lecserélni. Végig kell gondolni, hogy eredetileg mi miatt szeretnénk változtatni az étkezésen (magas vérnyomás, vércukorszint...). Az első változást mindig a fő problémához kell kötni. Amint az első étrendváltoztatás immár szokássá vált az életünkben, úgy jöhet egy újabb.

Mozogj többet!

Ahhoz, hogy többet mozogjunk, meg kell találnunk azt a mozgásformát, amelyet a legjobb élvezünk. Ez lehet a tánc, a séta, a kerékpározás, akár a futás is. Akiknél a magas vérnyomás nagy túlsúllyal társul, azoknak érdemes az úszást és a vízi tornát kipróbálniuk, ezzel ugyanis nem terhelik nagyon az ízületeiket.

Akiknél a magas vérnyomás nagy túlsúllyal társul, azoknak érdemes az úszást és a vízi tornát kipróbálniukForrás: Shutterstock