A pénzügyi intelligencia, hasonlóan a többi típushoz, sajnos nem terem magától: a jó hír viszont az, hogy már kiskorától kezdve megtaníthatod gyermekednek a pénz értékét, és azt, hogyan kell bánni vele.

Az ovisokat is bevonhatod

Sok szülő gondolja úgy, hogy a pénzről teljesen felesleges a gyerekkel beszélni, hiszen egyrészt nem ő dönt ez ügyben, másrészt úgysem érti meg. Ezzel szemben az igazság az, hogy ha a gyerekeket kiskoruktól fogva, mindig a megfelelő szinten bevonják a családi pénzügyi világba, akkor később sokkal nagyobb eséllyel bánnak majd jól a pénzükkel, tanulnak meg takarékoskodni, vagy lesznek kevésbé követelőzők a boltban. Mindehhez arra van szükség, hogy már az óvodás gyerkőccel is beszélj az anyagiakról. Amikor boltban vagy postán vagytok, magyarázd el neki, mit miért fizetsz ki, minek mi az ára, és ezért anya és apa mennyit dolgozott. Egy négy-öt éves gyerek már sok mindent megérthet abból, hogy semmit sem adnak ingyen, sőt, a takarékoskodást is képes felfogni: ha valamit nem kaphat meg, amit szeretne, sokkal jobban viseli, ha elmondod, hogy nem áll korlátlan mennyiségben pénz a rendelkezésetekre, és bizonyos összegből ki kell jönnötök egy hónapban.

Forrás: Thinkstock

Iskolásként a zsebpénz segít tanulni

A nagyobb, iskolás gyerekeket már a rezsi világába is beavathatod: elmagyarázhatod, hogy miért és mennyit kell fizetni az áramért, a vízért, felbonthatjátok együtt a számlákat, összeadhatjátok, mennyi abban a hónapban a rezsikiadás. Ugyanezt a bevásárláskor is megteheted, írjátok együtt a listát, amivel elindultok vásárolni, és számoljátok együtt, nagyjából mennyi pénzetek maradt még nassolnivalóra vagy ajándékra. A takarékoskodásra ebben a korban már a zsebpénz segítségével is megtaníthatod: persze ez azt is jelenti, hogy időnként hagyod hibázni. Ha az összes pénzét elköltötte valami feleslegesre, akkor ne adj pótlást, hiszen így tanulja meg, hogy ha nem osztja be a pénzét, bizony üres zsebbel kell a következő összeget kivárnia. Spórolni viszont segíthetsz neki: kérd meg, hogy a pénzéből minden alkalommal tegyen félre egy összeget, így takarékoskodhat valami nagyobb dologra, de ha nem költi el, akár kamatot is adhatsz rá, hogy lássa: ha félreteszi a pénzét okosan, akkor nem fogy el, sőt, kis mértékben gyarapszik is az összeg.

Tervezzetek együtt!

A nagyobb gyerekekkel nemcsak a rezsikiadásokat beszélheted meg, de azt is, anya és apa mennyit keres, és milyen terveik vannak a jövőben. Nagyobb értékű dolgok vásárlásakor vonjátok be a gyereket is a tervezgetésbe, számolgatásba, ha hitelt készültök felvenni, magyarázd el, miért van rá szükség, és ez milyen megszorításokat jelent majd a mindennapokban. Ha az ünnepek környékén adakozni szoktatok, akkor ne hagyjátok ki belőle a kisebbeket sem: adhat ő is a zsebpénzéből vagy megunt játékából valamit - s közben valami nagyon értékeset tanul meg. A zsebpénz mellett az iskolásoknak már más bevételi forrásai is lehetnek: segíthet pénzért a szomszédnak, eladhatja megunt régi tárgyait, vagy bizonyos otthoni munkákért is kaphat pénzt. Ha már tele a malacpersely, elmehettek együtt bankszámlát nyitni neki, így a pénzügyi világ egy új területével is megismerkedhet.