Megint csörög a telefonod. Megint rád akarnak sózni valamit. Eleged van. Hogy mit tehetsz? Most eláruljuk!

1. Telefonos szerződéskötés előtt tudatosan gondold végig, hogy a saját telefonszámodon milyen reklám, vagy egyéb marketing célú megkereséseket szeretnél fogadni.

2. Fontos, hogy telefonos előfizetések esetén szerződéskötéskor, vagy utána az előfizetés fennállása alatt kell kifejezetten jelezni, ha nem kívánsz reklám vagy egyéb marketing célú hívásos megkeresést fogadni. A tiltást követően a magánszemély reklám célból nem kereshető. Amennyiben a fogyasztó meggondolja magát, a letiltás bármikor feltétel nélkül visszavonható.

Forrás: Thinkstock

3. A telefonos megkeresésekkel, vagyis a telemarketinggel ellentétben, az egyéb úton történő direkt marketinges megkeresések esetén a magánszemélyeket jogszerűen üzletszerzési célból csak akkor lehet felkeresni, ha ehhez korábban kifejezetten és egyértelműen hozzájárultak, és csak azok a cégek kereshetik meg ily módon, akik javára a hozzájáruló nyilatkozatot adták. A telemarketingen belül a korábban említett direkt marketing szabályok vonatkoznak az emberi beavatkozás nélküli, automatizált hívórendszer vagy előfizetői kapcsolat létrehozására szolgáló más automatizált eszközök esetén (automata hívóhangok). Ezek az előfizető tekintetében csak akkor alkalmazhatók közvetlen üzletszerzés, tájékoztatás, közvélemény- és piackutatás céljára, ha ehhez az előfizető előzetesen hozzájárult.

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség Etikai Kódexében összegyűjtött néhány hasznos tudnivalót, mellyel nem egyedül a cégek önszabályozását segítheti, hanem a fogyasztóknak is információkat ad arról, hogy milyen jogaik vannak, mikor érdemes panasszal élni.

A cikk-sorozat jogi partnere a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda. A fogyasztókat érintő szabályokról Direkt és Interaktív Marketing Szövetség  Tisztelt Vásárló Program weboldalán találsz.