A rendezőnő leleplezte az Amerikai pszichó titkát − Christian Bale ikonikus alakítása 25 év után is sokkol

New Yorkban épp most véget ért Tribeca Filmfesztiválon (június 5-15) nem kisebb eseményre került sor, mint az Amerikai pszichó 25. évfordulós vetítésére. Patrick Bateman ámokfutása negyed évszázad után is velünk van, sőt, a jelek szerint Christian Bale kultikus alakítása még sosem volt ennyire releváns. A film rendezője, Mary Harron a fesztiválon egy intim beszélgetésen rántotta le a leplet a kulisszatitkokról, és arról is mesélt, miért értik félre még mindig sokan a '80-as évek lúdbőrös, kultfilmmé vált szatíráját, az Amerikai Pszichót.
A rendezőnő a Tribeca Fesztiválon is megerősítette azt, amit az évfordulós interjúkban is hangsúlyozott: megdöbbentette, hogy a Wall Street-i körökben Patrick Bateman hősfigurává vált. „Sokkolt, amikor azt hallottam, hogy a Wall Street-i srácok imádják a filmet, és Bateman a hősük" – mesélte Harron.
Azt hittem, teljesen egyértelmű, hogy ez egy szatíra róluk. Elég ijesztő, ha nem értik a szatírát.
Ez a félreértés önmagában is pikáns téma, és rávilágít az Amerikai pszichó máig érvényes, provokatív jellegére.
Hasan Minhaj humorista a Tribeca fesztiválon tartott beszélgetésen frappánsan megjegyezte, hogy Bateman mintha "a hangos részt mondaná ki csendesen" a belső monológjaiban, míg a mai világban az emberek sokkal kényelmesebben használnak gyűlölködő és sértő retorikát. Mary Harron egyetértett ezzel, és kifejtette, hogy Batemant inkább szimbólumként, mint valós személyként tekintette. „Patrick Bateman olyan, mintha összegyűjtenéd a 20. századi kapitalizmus és a Reagan-korszak minden szörnyűségét” – mondta, felsorolva olyan problémákat, mint a kegyetlenség, a szegények lenézése, a szexizmus és a rasszizmus, amiket Bateman nem félt dicsőíteni. Ugyanakkor hozzátette, hogy a karakter a „férfiuralom és a pénz diadalát” is reprezentálja.
Amikor Minhaj megkérdezte, hogy „a valóság nem furcsán utánozza-e” a film cselekményét, Harron elismerte, hogy a világról alkotott nézetei megváltoztak a film elkészítése óta. „Azt mondtam volna, amikor a filmet készítettük, hogy a történelem íve az igazság felé hajlik. Most azonban azt gondolom, hogy a történelem íve inkább egy dugóhúzóra, vagy talán egy hullámvasútra hasonlít” – fogalmazott.
Bret Easton Ellis regénye a megjelenésekor rendkívül nagy port kavart brutalitása és explicit erőszakábrázolása miatt. Sokan nőgyűlölőnek, morbidnak tartották, és be is tiltották bizonyos országokban.
Ráadásul a kritikusok is nagyon lehúzták a könyv csapongó történetvezetése miatt, sokan egyenesen olvashatatlannak titulálták. Mary Harron rendezőnő merész vállalást tett azzal, hogy filmre vitte a művet, és női rendezőként egy egészen más perspektívából közelített a témához. Harron nem az erőszakot dicsőítette, hanem a kapitalizmus, a maszkulinitás és a szexizmus kritikájaként használta azt.
Brillírozott abban, hogy a könyv kaotikus és sokszor explicitsége miatt nehezen emészthető tartalmát filmnyelvre fordítva egy tökéletesen súlyozott, szatirikus mesterművet alkotott.
A filmben az erőszak sokszor stilizált, groteszk, sőt néha már-maga is nevetséges, reflektálva Bateman irracionális elméjére, miközben Harron finoman adagolta a könyv kegyetlenségeit, épp annyit mutatva, amennyi a mondanivalóhoz szükséges volt, és nem vált öncélúvá. Ezzel a rendezői döntéssel a film sokkal nézhetőbbé, élvezhetőbbé és értelmezhetőbbé vált, miközben megtartotta a regény eredeti, éles társadalomkritikáját.
Patrick Bateman, a Wall Street-i yuppie, aki a márkás cuccok és a külsőségek megszállottjaként éli világát, de titokban sorozatgyilkos fantáziákat dédelget. A film nem az erőszakot ünnepelte, ahogy sokan tévesen hitték megjelenésekor, hanem szatirikus görbe tükröt tartott a felszínes emberi kapcsolatoknak, a szexizmusnak és a kontrollvesztett kapitalizmusnak. Mary Harron rendezőnő célja az volt, hogy Bateman üres életét, amiben az emberi kapcsolatok helyét a státuszszimbólumok és a gyilkosságok veszik át, mutassa be.
A film New Yorkban, 1987-ben játszódik. A történet főhőse, Patrick Bateman (Christian Bale) aki egy fiatal, jóképű, gazdag befektetési bankár.
Élete látszólag maga a megtestesült amerikai álom: a legdrágább ruhákban jár, a legexkluzívabb éttermekben étkezik, a legmenőbb klubokban szórakozik, és megszállottan ápolja magát.
A napjait a versengés, a státuszszimbólumok hajszolása és a tökéletes külső fenntartása teszi ki. Reggelente bonyolult bőrápolási rituálékon esik át, munkahelyén pedig az a legnagyobb stresszforrás, hogy kinek szebb a névjegykártyája. Azonban a kifogástalan külső és a látszólagos normalitás mögött egy hidegvérű sorozatgyilkos rejtőzik.
Bateman élete kettős: nappal a Wall Street sikeres, de lélektelen figurája, éjszaka pedig szadista fantáziáit éli ki. Brutalitásának áldozatai többnyire nők és hajléktalanok. A film briliánsan mutatja be a karakter növekvő őrületét, a valóság és a képzelet közötti határ elmosódását, miközben Bateman folyamatosan belső monológokat folytat a popkultúráról, zenéről, divatról, ami még abszurdabbá teszi a cselekményt.
Bár az Amerikai pszihóban számos, már akkor is ismert színész szerepelt (például Willem Dafoe) de sokak számára ez az alkotás jelentette az áttörést, vagy egy új fejezetet a karrierjükben, megmutatva sokoldalúságukat és tehetségüket a nagyközönségnek.
Kétségtelenül az ő karrierjét katapultálta a legmagasabbra ez a film. Bár korábban már szerepelt Steven Spielberg Napbirodalom című filmjében gyerekszínészként és számos más produkcióban is, Patrick Bateman pszichopata karaktere tette őt sztárrá. A szerephez való elkötelezettsége – beleértve a drasztikus fizikai átalakulást is – bebizonyította, hogy Bale képes a legösszetettebb, sötétebb karakterek megformálására is. Az Amerikai pszichó után egy rövid hullámvölgyet követően Christopher Nolan Batman trilógiájának címszerepével végleg az A-listás színészek közé emelkedett, és azóta is számos kritikai sikert arató filmben (pl. A gépész, A harcos, Az alkirály – utóbbiért Oscar-díjat is kapott) bizonyította tehetségét.
Bár Jared Leto már ismert volt a Harcosok klubja és a Rekviem egy álomért című filmekből, az Amerikai pszichóban nyújtott rövid, de emlékezetes alakítása (és a sors, amit Bateman által elszenved) tovább erősítette hírnevét. Később Oscar-díjat is nyert a Mielőtt meghaltam című filmért, és a 30 Seconds to Mars zenekar frontembereként is világsikereket ért el.
Patrick Bateman egyik kollégáját alakította a filmben. Az Amerikai pszichó segítette Justin Theroux-t abban, hogy a filmes és televíziós iparban stabil karriert építsen. Azóta számos nagy sikerű sorozatban (pl. Lost, A hátrahagyottak, The Mosquito Coast) és filmben szerepelt, miközben sikeres forgatókönyvíróvá is vált (pl. Trópusi vihar, Vasember 2). A PEOPLE magazinnak nemrég viccesen megjegyezte, hogy a szerepét afféle "fiatal Jared Kushner"-ként játszotta el.
Bár Witherspoon már az Amerikai pszichó előtt is ismert volt (pl. a Pleasantville vagy a Kegyetlen játékok című filmekből), az Amerikai pszichóban nyújtott, Bateman barátnőjeként eljátszott szerepe egy újabb lépcsőfok volt karrierjében. Röviddel ezután jött a hatalmas sikerű Doktor Szöszi (2001), amely Hollywood egyik vezető színésznőjévé emelte. Később Oscar-díjat is nyert A nyughatatlan című filmért, és ma már sikeres producer is a Hello Sunshine nevű cége élén, amely női történetekre fókuszál.
Ezek a színészek mind kihasználták az Amerikai pszichó által nyújtott lehetőséget, és az azóta eltelt 25 évben Hollywood meghatározó alakjaivá váltak.
Christian Bale alakítása Patrick Bateman szerepében máig ikonikus.
A színész hihetetlenül hitelesen hozza a karakter kettősségét: a karizmatikus, ám ijesztő vonásokkal rendelkező férfit, akinek megszállottsága egyszerre nevetséges és hátborzongató.
Bale mimikája, testbeszéde, és a monológjai során tanúsított higgadtsága teszi Batemant egyszerre gyomorforgatóvá és furcsamód szórakoztatóvá. Ezzel a szereppel robbant be igazán a köztudatba, és megalapozta későbbi karrierjét, amelyben előszeretettel alakít összetett, mentálisan instabil karaktereket, amilyen például Batman is volt a Sötét Lovagban.
Az Amerikai pszichó a maga idejében erős kritikát fogalmazott meg a '80-as évek túlzásairól: a yuppie kultúráról, a mértéktelen fogyasztásról, a márkafüggőségről és a dehumanizáló társadalmi elvárásokról. Érdekes módon, 25 év elteltével a film üzenetei még mindig érvényesek. A manapság egyre gyakrabban találkozunk a közösségi oldalakon olyanokkal, akiknél felfedezhetőek Bateman bizonyos vonásai: a nagyzási hóbort, a narcizmus, az öntömjénezés és a végtelen versengés. Ahogy a magazin fogalmaz, Bateman az „amerikai fehér férfi szatírájának alfája és omegája”, és a maszkulinitás válságának egy örökérvényű kommentárja.
A közösségi média korában, ahol a kifelé mutatott látszat, a tökéletesnek tűnő élet és a státuszszimbólumok még hangsúlyosabbá váltak, Patrick Bateman karakterének abszurditása és elidegenedettsége talán még sosem volt ennyire releváns.
Vajon ma az Instán posztolná a gondosan megkomponált reggelijét, mielőtt egy újabb áldozatot keresne?
A Tribeca Fesztivál idei vetítése és a rendezőnő szavai is megerősítik: a film nem csupán egy vérben tocsogó thriller, hanem egy borzongatóan aktuális társadalmi látlelet, ami arra emlékeztet minket: a felszín alatt gyakran ott rejtőzik az igazi őrület. Érdemes újra megnézned, vagy ha még nem láttad, most bepótolnod ezt a kultikus alkotást!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.