Egy kicsit megöli a lelkünket A hosszú menetelés – Spoileres kritika

fiatalok menetelnek
arhiv -
Stephen King menetelés film
Többen próbálták már megfilmesíteni, sikertelenül, most viszont végre elérkezett a mozikba Stephen King első regényének filmváltozata. A hosszú menetelés félelmetesen egyszerű alapötletből indul ki, és a legkegyetlenebb benne talán az, hogy ma is ugyanolyan aktuális, mint 50 éve, amikor az író papírra vetette a sorait. Spoileres kritika következik.

Francis Lawrence legújabb filmje, A hosszú menetelés (The Long Walk) évtizedes várakozást követően hozza el Stephen King 1979-ben, Richard Bachman álnéven írt, sötét disztópiáját a mozivászonra. Lawrence a Legenda vagyok és Az éhezők viadala-filmekkel már bizonyított, és ezúttal sem hagy cserben minket. 

hosszú menetelés
A hosszú menetelés: végre Stephen King 19797-ben írt első könyvét filmre vitték, és már vetítik a magyar mozik is
Forrás: arhiv

Már-már kegyetlenül aktuális A hosszú menetelés

Az alkotás, amelyben Mark Hamill, Cooper Hoffman, David Johnson és Charlie Plummer játsszák a főszerepeket, nem pusztán egy túlélőverseny történetét tárja elénk, hanem 

egy megrendítő allegória arról, hogyan birkózik meg az ember a halál állandó közelségével, a teljesítménykényszerrel és a társadalmi elnyomással. 

A történet az alternatív '50-es évek Amerikájában játszódik, de játszódhatna bármikor és bárhol, hiszen a téma, amit bemutat, univerzális. 

A történet alapötlete, toposza és szabályai embertelenül egyszerűek: a fiúknak 3 mérföld/órás tempóban kell haladniuk, aki ennél lassabbra vált, vagy megáll, arra három figyelmeztetés után azonnali kivégzés vár rá. 

A propaganda az ellustult társadalmat teszi felelőssé a gazdaság hanyatlásáért. Az emberek motiválására minden évben vetélkedőt rendeznek, aminek A hosszú menetelés nevet adják, és több ezer jelentkező közül 50 fiatal férfit választanak ki rá. A győztesnek vagyon, dicsőség és egy teljesített kívánság a jutalma – mindenki más számára egyetlen dolog biztos csupán: a halál.

hosszú menetelés
Nem tudjuk elfordítani a fejünket - A hosszú menetelés kényszerít, hogy nézzük a borzalmakat
 Forrás: archiv

A kamera kényszerít

A film minimalista megvalósítása – a menetelő fiúk, a katonák és a könyörtelen Őrnagy (Mark Hamill) állandó jelenléte – rendkívül nyomasztó atmoszférát teremt. 

A kamera sosem fordul el, a 110 perces játékidő alatt folyamatosan a fiatalok gyötrelmeire összpontosít, a néző, ha akarna sem tudna szabadulni a menetelés közbeni borzalmakról.

A hosszú menetelés nem kínál kapaszkodókat a világ működéséről: nem látunk vezetőket, nem értjük pontosan a rendszer logikáját, és sosem kapunk választ arra, miért van lázadás a szereplők lelkében. Ez a tudatos hiátus adja a film legnagyobb erejét

Szép lassan minden menetelőről lehullik az álarc, és a csoport a játékidő 20. percétől halálra ítéltek közösségévé formálódik. 

Lawrence filmje nem takarja el a brutalitást: a fejbelövések, a kifordult bokák és az alvásmegvonás tünetei ijesztően valóságosnak tűnnek. A néző kénytelen-kelletlen szembesül azzal, milyen törékeny az emberi élet, kiváltképp akkor, ha a legalapvetőbb szükségleteit is megtagadják tőle. 

hosszú menetelés
Többek között Mark Hamillnek köszönhetően válik A hosszú menetelés idegborzolóvá 
Forrás: archív

Kísértetiesen rímel a modern ember félelmeire

A hosszú menetelés disztópikus világa kísértetiesen rezonál azokra a félelmekre, amelyek a mai társadalmakat is formálják: hatalmak döntenek életek felett, miközben a szolidaritás és az empátia csupán nosztalgikus értékek. Alkotása nem pusztán egy jövőkép rémképe, hanem tükör, amelyben saját hétköznapjaink terhei – teljesítménykényszer, kiégés, szabadság, háborúk – és dilemmái is visszaköszönnek. Bár a film műfaja horror, sokkal inkább a lélektani drámához áll közelebb. 

A történet nem a győzelemről, hanem a kitartásról és az emberi méltóság megőrzéséről, valamint az emberi kapcsolatok erejéről szól, amely egy olyan világban is képes utat törni, ahol az énközpontúság, a kapzsiság és az egymás feletti uralkodás az etalon. 

Amikor a vászon elsötétül, a néző nem csupán egy rémálom nyomasztó súlyát és az „én vajon meddig bírtam volna", illetve a „mi marad nekünk, ha már mindent elpusztítottunk magunk körül" kérdéseket viszi magával, hanem a húsbavágó felismerést is: az összes faj közül csak az ember képes világokat felépíteni, és csak ő képes mindent elpusztítani maga körül. Még önmagát is. 

Értékelés: 10/10

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.