Újranéző: Edith és Marlene - szuggesztív dalok a 20. századból

Forrás: Facebook/Centrál Színház -
Botos Éva Újranéző Marlene Dietrich Nagy-Kálózy Eszter Centrál Színház Edith Piaf
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Ki mondta, hogy a színházi előadás történetében csak a premier lehet érdekes? Ha egy régebben színpadra állított darabot nézel meg, azt veszed észre, hogy az egész érettebb lett, összeállt - és a rutinná vált előadás hatalmas pluszenergiát szabadít fel a művészekben. A Life.hu sorozatában, az Újranézőben ezúttal a Centrál Színház előadását mutatjuk be: Edith és Marlene.

A színház honlapján olvasható a következő ismertető: "Ezt az előadást akkor veszi elő egy színház, ha van két olyan színésznője, akiknek érdemes eljátszaniuk a szerepeket, mivel prózai és énekes színészként is magas fokon teljesítenek. Nagy-Kálózy Eszter és Botos Éva személyesíti meg a XX. század két kultikus művészét." Igen, a feladat komoly erőpróba, és igen: Eszter és Éva tökéletesen megfelelnek neki.

Forrás: Facebook/Centrál Színház

Már a kezdőképnél érzem, ez az előadás nem (vagy nem csak) a vizualitásával fog hatni rám. Kevés, de hatásos eszközzel helyez vissza a 20. század közepi, háború előtti és utáni Párizsba - Edith Piaf életének helyszínére és idejébe. A leengedett vörös függöny előtt klasszikus formájú énekmikrofon. Ez végig a helyén marad, mert a színdarab leghangsúlyosabb része a chanson - a dal, ahogyan az Edith lelkéből kiszakadt és jellegzetes hangján szárnyra kelt. A színészi játék is visszafogott - nem a szöveg a lényeg, ahogyan zenés mulatók műfajában sem a konferanszié összekötő szövegeit várod, hanem az énekest, aki előtted hal meg, vagy szárnyal a szerelem dallamain.

Fotó: Kállai-Tóth Anett

Az előérzetem nem csal meg - rövid előjáték után felcsendül Edith első dala Botos Éva szuggesztív előadásában - és a dal behúz, és már várod, hogy mi lesz Edithtel (pedig tudod), és várod, mikor hangzik el a kedvenced. (Az enyém, a Non je ne regrette rien eléggé soká, de hát ez dramaturgiailag természetesen érthető...) Botos Éva nemrég adott a Life.hu-nak interjút, és ebben részletesen elmeséli a darab keletkezésének történetét, hogyan kérte fel a rendezésre Mészáros Mártát, és partnernek Nagy-Kálózy Esztert.)

Azért az előjáték egyetlen mondatát, az idősödő Marlene Dietrich (Nagy-Kálózy Eszter) gondolatát kiemelném. "Az arcom már csak az enyém" - annyi méltóság van ebben a mondatban, hirtelen másként nézel a női kalapkát egykor díszítő csipkefátyolra is. Az az apró ruhadarab nem korlátozott, hanem megvédett a tolakodó tekintetektől.

Forrás: Facebook/Centrál Színház

Közben Marlene és Edith története az ismert végkifejlet felé tart: Marlene segít, és csak akkor haragszik meg igazán, amikor Edith önállóskodni és fölébe kerekedni próbál. Edith pedig két végén égeti a gyertyát, és túl hamar elég, mint a huszadik század művészei közül oly sokan. Kétségkívül ezen az estén nem a könnyed szórakozásé a főszerep, noha annak is ajánlom, aki a történettől függetlenül csak a Piaf-dalokért és Marlene Dietrich slágereiért ül be az előadásra - így is, úgyis tartalmas élményben lesz része.

Az évad utolsó előadását még elcsípheted - a Centrál légkondicionált színháztermében egészen biztosan jól fogod érezni magad. Kellemes feltöltődést kívánok!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.