Saját készítésű arckrémével hódította meg a világot a magyar származású üzletasszony - Estée Lauder igaz történe

Forrás: Getty Images/Evening Standard -
Estée Lauder üzletasszony története szépségápolás magazin arcápolás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Ismered az Estée Lauder márkát? És azt, hogy ez egy üzletasszony neve, sőt az Estée voltaképpen Eszti? Nem? Akkor olvass tovább!

Az Estée Lauder egy olyan márka, amelyet a világ minden szegletében ismernek, ám a jól csengő brand mögött, akárcsak Coco Chanel esetében, egy fantasztikus ember, egy sikeres nő áll.

Kalandos kezdetek

Josephine Esther Mentzer bár 1906. július 1-jén Amerikában született, édesanyja, Rose Schatz magyar származású volt, aki még 1897-ben vándorolt ki hazánkból és ismerkedett meg Max Mentzerrel, a cseh emigránssal. Egymásba szerettek és bár Rose ötgyerekes édesanya volt, elvált első férjétől és hozzáment új szerelméhez, a későbbi üzletasszony, Estée Lauder apjához.
Rose és Max közös kislányukat Esztinek akarták elnevezni – egy anyai nagynéni után -, ám végül a nemzetközileg jobban hangzó Josephine mellett döntöttek az utolsó pillanatban. Ennek ellenére a család és a barátok Esztinek, azaz

Estée-nek becézték, ezért később ő is inkább ezt használta, mint a Josephine-t – a középiskolai évek alatt pedig hivatalosan is megváltoztatta a nevét.

Már fiatalon besegített apja üzletébe, így hamar elsajátította a sikeres vállalkozáshoz szükséges alapokat. Eladott, könyvelt, beszerzett... A szíve azonban nem a kereskedelem vagy a szépségipar, hanem sokkal inkább a színészet felé húzta. Akárcsak a korban a legtöbb fiatal lány, ő is ünnepelt és ragyogó csillag szeretett volna lenni Hollywood fénylő egén. Ez az álom azonban valóban csak álom maradt, bár Estée Lauder filmes karrier nélkül is maradandót alkotott.

Josephine Esther Mentzer néven született, a család és a barátok Esztinek, azaz Estée-nek becézték, ezért később ő is inkább ezt használta Forrás: Getty Images/Evening Standard

Magánélet és karrier

A sors akkor mutatta meg a neki szánt irányt, amikor a - szintén magyar származású - nagybátyja Schotz János, aki vegyészként dolgozott, bevezette őt a kozmetikumok készítésének varázslatos világába. John bácsi megtanította, hogyan kell krémet készíteni, Estée pedig itta minden szavát és rátalált élete új álmára.

1930-ban házasodott össze Joseph H. Lauterrel, az osztrák származású üzletemberrel, aki később Lauderre változtatta a nevét. Kapcsolatuk nem mondható zökkenőmentesnek, mert bár az esküvőt követő harmadik évben megszületett első gyermekük, Leonard, 1939-ben Estée és Joseph útjai különváltak. Sokan azt mondják, hogy felmelegítve csak a töltött káposzta jó, ezt azonban Estée és Joseph megcáfolta, ugyanis három külön töltött év után ismét összeházasodtak és ez a frigy bizony már holtomiglan-holtodiglan tartott. 1944-ben megszületett második fiuk, Ronald is, majd rá két évre

Estée Lauder megalapította a saját nevével fémjelzett cégét, hogy betörjön vele a szépségápolás világába.

Első sikereit a kedvenc fodrászatában aratta, ahol a tulajdonosnő megdicsérte az arcbőrét, ő pedig elmesélte, hogy saját krémet használ. A szalonban annyira megtetszett a vezetőségnek a termék, hogy elkezdték árusítani, így itt lehetett először hivatalosan kapni Estée Lauder csodakrémjét.

Nagybátyja, Schotz János vezette be őt a kozmetikumok készítésének varázslatos világába Forrás: AFP

Kis vállalkozásból kozmetikai birodalom

A vállalkozás kezdeti éveiben csak Estée és Joseph dolgozott a cégben, amelynek összesen négy terméke jelent meg, és amelyeket eleinte a saját konyhájukban, majd egy hajdani étteremben alkottak meg. Estée nem csupán remek érzékkel válogatta ki a krémek összetevőit, de kifejezetten tehetségesnek bizonyult az eladás és népszerűsítés terén is.

Hitt a személyes kontaktus varázsában, így kiemelt figyelmet fordított a vásárlókra és viszonteladókra.

A vásárlások mellé apró ajándékokat is adott (ez még ma is jól bevált marketingfogás), amellyel csak még inkább növelte az emberekben az iránta érzett szimpátiát valamint öregbítette a hírnevét. Kemény munkával és kitartással hamar megismertette a kor hölgyeivel a termékeit – ha kellett szállodákban vagy az utcán rendezett bemutatót -, az '50-es évekre pedig minden valamirevaló üzlet polcain ott sorakoztak a piperecikkei.

A nagy áttörést az 1953-ban piacra dobott Youth Dew fürdőolaj hozta meg a számára, amely parfümként is funkcionált. A parfümöket ezelőtt leginkább a férfiak vásárolták a hölgyeknek, mint drága ajándékot egy különleges alkalomra, ám az új termék lehetővé tette, hogy maguk a nők vegyék meg ezt az illatos illúziót. A Youth Dew fürdőolaj hatalmas népszerűségnek örvendett világszerte, így a márka külföldön is megnyitotta üzleteit. Estée Lauder munkájának és kitartásának köszönhetően egy hatalmas, kozmetikai világbirodalmat hozott létre, a legfelsőbb körökben mozgott és a leghíresebb emberekkel ápolt jó viszonyt.

Estée Lauder munkájának és kitartásának köszönhetően egy hatalmas, kozmetikai világbirodalmat hozott létre Forrás: Shutterstock

Nincs csúnya nő, csak lusta

Ennek ellenére nem törekedett arra, hogy a termékeit bárki megvehesse. 1956-ban megjelent addigi legdrágább terméke a Re-Nutriv, amely mai árfolyamon nagyjából ezer dollárba került, azaz ma több mint háromszázezer forintot fizetnénk érte. Amikor megkérdezték, mi kerül ennyibe egy arcápolási terméken, a Re-Nutrivot egy Picasso képhez hasonlította, amelynél nem a festéket és a vásznat kell megfizetni, hanem a kreativitást és a szakértelmet.

Estée Laudert a XX. század kiemelkedő üzletasszonyaként kell számon tartanunk, aki a kozmetikai ipar területén legalább olyan sikereket ért el, mint Coco Chanel a divatvilágban. Ám míg Chanel élete tele volt botránnyal és férfiakkal, addig Estée Lauder megtalálta az arany középutat a magánélet és a karrier között. Nem véletlen, hogy 1998-ban a Time Magazin a legbefolyásosabb üzletemberek között egyedül őt említette meg nőként.

2004. április 24-én, 97 évesen hunyt el, egy semmiből felépített, hatalmas és világhírű kozmetikai birodalmat hagyva maga után.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.