Tiltott csókok, rejtett szenvedély – Így kezdődött a filmes erotika botrányos története

Mi számít túl soknak a vásznon? Egy csók, ami pár másodpercnél tovább tart? Egy meztelen váll? Egy nyögés, amit nem vág ki az utolsó pillanatban a rendező? Ma már szinte természetes, ha a filmvásznon megvillan egy aktus, de nem volt ez mindig így. A mozi történetében hosszú út vezetett odáig, hogy a szerelem testi oldala is helyet kapjon történetmesélésben — és volt idő, amikor már egy érintés is elég volt ahhoz, hogy kivágják a jelenetet. Most végigmegyünk ezen az úton: az első csóktól az első szexjelenetig.
1896-ban, egy A csók című 18 másodperces némafilm teljesen kiakasztotta a közvéleményt. A mozi még gyerekcipőben járt, de két színész — May Irwin és John C. Rice — elcsattant csókja máris elindította az erotika filmes ábrázolásának történetét. A nézők egy része a vászon előtt tiltakozott, másik része rajongott érte — de egy biztos: mindenki beszélt róla.
1934-től 1968-ig az amerikai filmipart vaskézzel irányította a Hays Code, ami szó szerint megszabta, hogy meddig tarthat egy csók, hogyan ülhetnek egymás mellett a karakterek, sőt még azt is, hogyan fekszenek ágyban — természetesen külön. A csók legfeljebb három másodpercig tarthatott, és a „túlzott testi vonzalom” már önmagában is cenzúra alá esett. Az alkotók azonban nem hagyták magukat: Hitchcock például a Forgószél című filmben több rövid csókot fűzött össze úgy, mintha az egyetlen hosszú lenne.
A Elfújta a szél (1939) például már merészen közelített a romantika ábrázolásához. Rhett és Scarlett csókja nemcsak hosszabb volt a megszokottnál, hanem valódi érzelmi feszültséget is sugárzott. Ez a fajta, „csók a tűréshatáron” mozgott, a jelenet már a szenvedélyt célozta meg, miközben még mindig a szabályok határán belül maradt.
Hedy Lamarr Eksztázis (1933) című filmje volt az első, amelyben meztelen női testet mutattak — és még egy (nem kifejezetten ábrázolt, de egyértelmű) orgazmusjelenetet is. Bár a film nem amerikai volt (csehszlovák), mégis világszerte botrányt okozott. Lamarr fürdőjelenete, majd a gyönyörre utaló arckifejezése forradalmi lépés volt a női szexualitás mozgóképes megjelenítésében.
1967-ben a svéd I Am Curious (Yellow) valódi áttörést jelentett: a filmben egyértelműen ábrázolták a szexet, penetrációval együtt. Bár nem pornográf céllal, hanem társadalmi kérdéseket boncolgatva készült, mégis olyan explicit volt, hogy több országban betiltották. Ez volt az első alkalom, hogy a mozi nyíltan kimondta: a szex nem csak utalás lehet — hanem látvány is.
Bernardo Bertolucci Az utolsó tangó Párizsban (1972) című filmje Marlon Brandóval és Maria Schneiderrel egy új korszakot nyitott. A filmben nemcsak intenzív érzelmi viharokat láttunk, hanem egy ikonikus jelenetet is, amelyben vajat használnak síkosítóként — a színésznő elmondása szerint az ő beleegyezése nélkül. Ez a jelenet ma már etikai kérdéseket is felvet, mégis a filmes erotika egyik legemlékezetesebb darabja lett.
A 90-es évektől kezdve az erotika már nem számított tabunak, csak kérdés volt: miért és hogyan jelenítik meg? Az Elemi ösztön jéghideg csábítása, a Tágra zárt szemek zárt ajtók mögötti világa, vagy éppen a Nymphomaniac kegyetlen őszintesége mind azt mutatják: ma már nem a testiség a botrány — hanem az őszinteség.
A mozi sokáig csak finoman suttogta, amit ma már nyíltan meg mer mutatni. Egykor egy három másodperces csók is megdöbbentette a nézőket — ma pedig már az sem biztos, hogy egy aktus megrendít bárkit. De egyvalami nem változott: az intimitás filmre vitele mindig több, mint puszta meztelenség — a legmélyebb emberi kapcsolataink tükre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.