Tiltott csókok, rejtett szenvedély – Így kezdődött a filmes erotika botrányos története

Northfoto - United Archives/Impress
szexjelenetek film Elfújta a szél mozi
Ma már egy csók nem hír, egy szexjelenet pedig nemhogy nem botrány, hanem a legtöbb moziban szinte elvárt. De nem volt ez mindig így: a film története hosszú és izgalmas utat járt be, míg a finom érintésekből valódi erotikát, a sejtetésből explicitséget kaptunk. Összegyűjtöttük, hogyan bontották le a mozi szabályai a szemérem határait – egészen az első szexjelenetig.

Mi számít túl soknak a vásznon? Egy csók, ami pár másodpercnél tovább tart? Egy meztelen váll? Egy nyögés, amit nem vág ki az utolsó pillanatban a rendező? Ma már szinte természetes, ha a filmvásznon megvillan egy aktus, de nem volt ez mindig így. A mozi történetében hosszú út vezetett odáig, hogy a szerelem testi oldala is helyet kapjon történetmesélésben — és volt idő, amikor már egy érintés is elég volt ahhoz, hogy kivágják a jelenetet. Most végigmegyünk ezen az úton: az első csóktól az első szexjelenetig.

Az első szexjelenet előtt még egy aprócska csók is megbotránkoztató volt. Mára pedig teljesen megszokott filmjelenet
Az első szexjelenet előtt még egy aprócska csók is megbotránkoztató volt. Mára pedig teljesen megszokott filmjelenet
Forrás: Norhfoto

Filmtörténeti utazás — Te tudod melyik volt az első szexjelenet?

Az első filmes csók — Amikor még ez is sok volt

1896-ban, egy A csók című 18 másodperces némafilm teljesen kiakasztotta a közvéleményt. A mozi még gyerekcipőben járt, de két színész — May Irwin és John C. Rice — elcsattant csókja máris elindította az erotika filmes ábrázolásának történetét. A nézők egy része a vászon előtt tiltakozott, másik része rajongott érte — de egy biztos: mindenki beszélt róla.

A csók című 18 másodperces némafilm teljesen kiakasztotta a közvéleményt 1896-ban
A csók című 18 másodperces némafilm teljesen kiakasztotta a közvéleményt 1896-ban
Forrás: Northfoto / Entertainment Pictures

A Hays-kódex — A „három másodperces csók” kora

1934-től 1968-ig az amerikai filmipart vaskézzel irányította a Hays Code, ami szó szerint megszabta, hogy meddig tarthat egy csók, hogyan ülhetnek egymás mellett a karakterek, sőt még azt is, hogyan fekszenek ágyban — természetesen külön. A csók legfeljebb három másodpercig tarthatott, és a „túlzott testi vonzalom” már önmagában is cenzúra alá esett. Az alkotók azonban nem hagyták magukat: Hitchcock például a Forgószél című filmben több rövid csókot fűzött össze úgy, mintha az egyetlen hosszú lenne.

A Forgószélben  több rövid csókot fűzött össze Hitchcock úgy, mintha az egyetlen hosszú lenne
A Forgószélben  több rövid csókot fűzött össze Hitchcock úgy, mintha az egyetlen hosszú lenne
Forrás: Profimedia

Szenvedély a szabályok között — A hosszabb csókok kora

A Elfújta a szél (1939) például már merészen közelített a romantika ábrázolásához. Rhett és Scarlett csókja nemcsak hosszabb volt a megszokottnál, hanem valódi érzelmi feszültséget is sugárzott. Ez a fajta, „csók a tűréshatáron” mozgott, a jelenet már a szenvedélyt célozta meg, miközben még mindig a szabályok határán belül maradt.

 Ez a fajta, „csók a tűréshatáron” mozgott, a jelenet már a szenvedélyt célozta meg
 Ez a fajta, „csók a tűréshatáron” mozgott, a jelenet már a szenvedélyt célozta meg
Forrás: Profimedia

Meztelenség és orgazmus — De finoman

Hedy Lamarr Eksztázis (1933) című filmje volt az első, amelyben meztelen női testet mutattak — és még egy (nem kifejezetten ábrázolt, de egyértelmű) orgazmusjelenetet is. Bár a film nem amerikai volt (csehszlovák), mégis világszerte botrányt okozott. Lamarr fürdőjelenete, majd a gyönyörre utaló arckifejezése forradalmi lépés volt a női szexualitás mozgóképes megjelenítésében.

Az Eksztázis (1933) volt az a film, amelyben először mutattak meztelen női testet
Az Eksztázis (1933) volt az a film, amelyben először mutattak meztelen női testet
Forrás: Profimedia

Az első valódi szexjelenet — Tabuk nélkül

1967-ben a svéd I Am Curious (Yellow) valódi áttörést jelentett: a filmben egyértelműen ábrázolták a szexet, penetrációval együtt. Bár nem pornográf céllal, hanem társadalmi kérdéseket boncolgatva készült, mégis olyan explicit volt, hogy több országban betiltották. Ez volt az első alkalom, hogy a mozi nyíltan kimondta: a szex nem csak utalás lehet — hanem látvány is.

1967-ben a svéd I Am Curious (Yellow) valódi áttörést jelentett: a filmben egyértelműen ábrázolták a szexet
1967-ben a svéd I Am Curious (Yellow) valódi áttörést jelentett: a filmben egyértelműen ábrázolták a szexet
Forrás: Profimedia

Botrány és szenvedély — Amikor már semmit sem rejtettek el

Bernardo Bertolucci Az utolsó tangó Párizsban (1972) című filmje Marlon Brandóval és Maria Schneiderrel egy új korszakot nyitott. A filmben nemcsak intenzív érzelmi viharokat láttunk, hanem egy ikonikus jelenetet is, amelyben vajat használnak síkosítóként — a színésznő elmondása szerint az ő beleegyezése nélkül. Ez a jelenet ma már etikai kérdéseket is felvet, mégis a filmes erotika egyik legemlékezetesebb darabja lett.

A filmben nemcsak intenzív érzelmi viharokat láttunk, hanem egy ikonikus jelenetet is, amelyben vajat használnak síkosítóként
A filmben nemcsak intenzív érzelmi viharokat láttunk, hanem egy ikonikus jelenetet is, amelyben vajat használnak síkosítóként
Forrás: Profimedia

A szex „művészi” megjelenése — Ma már természetes?

A 90-es évektől kezdve az erotika már nem számított tabunak, csak kérdés volt: miért és hogyan jelenítik meg? Az Elemi ösztön jéghideg csábítása, a Tágra zárt szemek zárt ajtók mögötti világa, vagy éppen a Nymphomaniac kegyetlen őszintesége mind azt mutatják: ma már nem a testiség a botrány — hanem az őszinteség.

A mozi sokáig csak finoman suttogta, amit ma már  nyíltan meg mer mutatni. Egykor egy három másodperces csók is megdöbbentette a nézőket — ma pedig már az sem biztos, hogy egy aktus megrendít bárkit. De egyvalami nem változott: az intimitás filmre vitele mindig több, mint puszta meztelenség — a legmélyebb emberi kapcsolataink tükre.

Nem szerethettek és nem öltözködhettek szabadon —  Ez az 5 megalázó szabály uralta a régi HollywoodotMeghalt a sikolykirálynő, a horrorfilmek ikonikus szereplőjeA némafilmes királynő, akiért a férfiak is megőrültek - Gloria Swanson elegánsan távozott Hollywoodból

 


 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.