fashion week utánzás parfüm melltartó értékrend magas sarkú fogyasztás gyerek
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Kisiskolások rózsaszín körmökkel, kitömött melltartóban, magas sarkúban: egyre több kislányoknak szánt felnőttes kiegészítő sorakozik a boltok polcain. Mindezek mellé már babaparfümök is elérhetővé váltak, hiszen ki ne akarná mesterséges szerekkel elnyomni azt a szörnyű kis babaillatot?

Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is! Ha pedig a hollywood-i sztárok stílusa érdekel, ajánljuk a StílusZaru oldalt!


Tízezres parfümök nulla éves kortól

Nem hiába szagolgatják az anyukák kisbabáikat: már az első napoktól egy semmivel sem összehasonlítható, egyedi babaillat árad a picikből. Különböző parfümgyártó cégek azonban ezzel dacolva egymás után dobják piacra csecsemőknek és kisgyerekeknek szánt parfümjeiket. Az egyik büszke illattervező legújabb kreációját paradox módon pont a babák természetes illata ihlette, de állítása szerint az ő parfümjeikkel illatosított csecsemőt azonnal mindenki a karjába akarja kapni majd - ami ezek szerint a parfüm nélkül nem valósulhat meg. Ha hallgatunk a minden bizonnyal csupán a piacot szélesítő illatgurukra, akkor potom 10-12 000 forintot kell adnunk az eleve meglévő babaillat mesterséges verziójáért. Arról persze nem szól a fáma, hogy az illatfelhő mennyire tesz jót a pár hónapos, vegyszerektől óvott kisbaba érzékeny bőrének - vagy szaglásának.

Thinkstock
Thinkstock

Élő Barbie babák

Nem a babaparfüm az egyetlen azon termékek sorában, melyek kicsi, aranyos és természetes gyermekekből színes, csillogú és művi kis felnőtteket varázsolnak. Sorra nyílnak a gyermekszépségszalonok, és a leendő hercegnők ötévesen már profin sminkelik a pofijukat. Ezek a kislányok már rég túl vannak azon az időszakon, mikor anyukájuk magas sarkújában billegtek: komplett manikűr, pedikűr, sminkkészlet és hajcsavaró is része felszerelésüknek, ahogyan természetesen a megfelelő ruhák és kiegészítők is.

Egyes szalonokban szemöldökszedés és gyantázás is elérhető - jó kérdés, hogy vajon mit tépnek le a finom gyermeki bőrről néhány pihén kívül. A smink és a bőrápolás azonban még nem elég: bár a botrányos szivacsos bikinifelsőt betiltották, a mai napig kapható kitömött melltartó hat-nyolc éves kislányokra való méretben, de huszonötös magas sarkú cipőt sem nehéz beszerezni, gondoljunk csak Suri Cruise-ra. A fejlődésben lévő kis lábaknak talán mondani sem kell, hogy visszafordíthatatlan károkat okozhat a magas sarkú, az egyik neves divattervező szerint azonban viselését az írással és az olvasással egy időben kellene tanítani a kislányoknak. Hogy legyen mit hordaniuk, tavaly kifejezetten kislányoknak való magas sarkú kollekciót dobott piacra.

Kinek jó ez igazán?

A mára hatalmas üzletággá fejlődött gyermekszépségipar érdekeltjei, a busás hasznot bezsebelő gyártók, illetve szalontulajdonosok szerint a gyerekek csupán szeretnének úgy kinézni, ahogy a mesékben Barbie, és élvezik a felnőttes kezeléseket. Szakértők szerint azonban a kislányok csak annyit tanulnak meg az egészből, hogy a tökéletes külső a legfontosabb az életben, és ez kifejezetten károkat okoz fejlődő kis személyiségükben. Arról nem is beszélve, hogy a szépségszalonokban üldögélő kislányok öt év múlva valószínűleg mell- és orrplasztikáért fognak könyörögni szüleiknél, és nem tudni, hol ér majd véget a tökéletes külsőért folytatott küzdelem. Jelenleg úgy tűnik, hogy a trend megállíthatatlan: a közép-floridai Központi Egyetem kutatóinak felmérése szerint a 3 és 6 év közötti kislányok 50 százaléka küzd testképzavarral, az NPD Fashionworld marketingcsoport vizsgálata szerint pedig a 7 és 12 év közötti lányok 1,6 millió dollárt költöttek tangára 2003-ban. Tíz kisiskolás korú lányból hat használ rendszeresen rúzst, ötből kettő szemfestéket, ötből három pedig parfümöt.

Thinkstock
Thinkstock

Fontos a megfelelő értékrendszer közvetítése

Cser Izolda, a Társak Tanácsadó Központ gyermek- és ifjúsági szakpszichológusának véleménye szerint a családi rendszert érdemes alapul venni egy gyermek viselkedésének megvitatásával kapcsolatban: "A gyermekek folyamatosan utánozzák a körülöttük lévő világot, ezáltal segítik elő a könnyebb megértést, vagyis ha a kislány felhúzza az anyukája ruháit, használja a személyes dolgait, ezáltal úgy érezheti, hogy olyan lett, mint az anyja, vagyis azonosult vele. A kisfiúknál másfajta viselkedésmódok jellemzőek: újságot olvas, borotválkozik, cigarettázik. A gyermekek elsősorban azokat utánozzák, akik közvetlen környezetében élnek. Az utánzás egyik funkciója a feszültségoldás vagy -csökkentés, vagyis amikor az anyját utánozza, az anyja tulajdonságait saját tulajdonságaivá teszi, saját részévé. Ezáltal, amikor a szülő épp nincs jelen a távolléte nem olyan elviselhetetlen. A hasonulások másik funkciója az interiorizálás, vagyis az utánzott cselekvések belsővé válnak. Ha a gyerekben nem alakul ki az, hogy 'olyan szeretnék lenni, mint ő', akkor ez fejlődésbeli zavarhoz vezethet (magatartási zavarok, személyiségfejlődési zavarok).

Ugyanakkor az is zavarokra utalhat, ha a gyermek kis Barbie babaként jár óvodába, iskolába, ha az öltözködés és a külső válik központi témává. Ha azt látja, hogy ezzel a viselkedéssel a szüleinek örömöt okoz, illetve a családban ez elfogadott norma, akkor a fent említettek miatt ő is fontosnak fogja tartani, akár kérheti is, például a sminkvásárlást. Fontos kiemelni, hogy a kisgyermekek általában nem maguk szokták megvásárolni a szükséges holmikat, ezáltal a szülő döntése is az adott termék megvétele."

Mi állhat a felnőttes viselkedés mögött?

"Összességében elmondható, hogy bármilyen nem az adott életkorra jellemző viselkedés családon belüli gondokra utalhat, vagyis jelen esetben a felnőttes külső megjelenése csupán egy tünete lehet valamilyen mélyen a háttérben húzódó problémának. Azt is meg kell azonban említenünk, hogy a serdülőkor alsó határa egyre lejjebb húzódik: ma már 10-12 éves korú gyerekeket is kiskamasznak tekintünk, és ekkor már saját indíttatásból is megjelenhet a nőies kinézet utáni vágy. Az természetesen már a szülő felelőssége, hogy mire ad pénzt. Míg kiskamaszoknál a tiltással elsősorban dacot válthatunk ki, általában itt is a legcélravezetőbb módszer, ha megkérdezzük gyermekünket és kompromisszumkészek vagyunk. Fontos, hogy rendszeresen beszéljünk gyermekeinkkel azokról a dolgokról, amik őket érdeklik. Beszélgetés közben pedig figyeljünk rájuk és ne egyéb munkatevékenység közben vessünk oda pár kérdést. Fontos, hogy képesek legyünk ráhangolódni a gyermekünk személyiségére, érdeklődési körére és akkor, ha fel is merülnek például a sminkeléshez hasonló problémák, könnyebben orvosolhatjuk családon belül is."

Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is!



Alkosd meg a saját parfümöd, otthon! - Íme a recepthttp://www.life.hu/karacsony/szepseg/20121212-adventi-szepsegtipp-december-13-keszits-parfumot-otthon.htmlParfümök, amiket ételek ihlettekhttp://www.life.hu/szepulj/20111215-parfumok-amiket-etelek-ihlettek.htmlA legjobb ökoparfümökhttp://www.life.hu/szepulj/20111219-a-legjobb-okoparfumok.htmlForró illatok hideg napokra - Téli parfümtrendhttp://www.life.hu/legytrendi/20121122-forro-illatok-hideg-napokra-teli-parfumtrend.htmlElment Karl Lagerfeld esze? Minden idők legfurcsább illatú parfümjét dobja piacrahttp://www.life.hu/szepulj/szepseghirek/20120715-parfum-uj-illat-bizarr-minden-idok-legfurcsabb.html

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.