választás iskola visszahúzódó tünetek agresszivitás iskolás pszichoszomatikus jelenségek tanár oktatás gyerek nevelő
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Még csak egy-két hónap telt el, de már érzed, nem a megfelelő tanintézményt választottátok a kicsinek? Az első napok lendülete és öröme megtört, a gyerek kedvetlenül indul az iskolába, és fájdalmas panaszok szakadnak fel belőle, mert az iskolában nem leli a helyét? Mi lehet a baj?  

Azt, hogy a gyerek habitusának milyen típusú iskola felel meg a legjobban, nehéz eldönteni, ahogy az is fogas kérdés, hogy például az alapvetően csendes, könnyen beilleszkedő csemetét szabad-e kitenni egy poroszos fegyelemmel nevelő iskolának, vagy akkor teszed jól, ha a liberálisabb szemléletet kínáló iskolák közül választasz.

Egyáltalán lehet ma iskolát választani hazánkban?

A közoktatási törvény szerint a szülőt megilleti a nevelési-oktatási intézmény szabad megválasztásának a joga. E jog alapján gyermeke adottságainak, képességeinek, érdeklődésének, saját vallási, illetve világnézeti meggyőződésének, nemzeti vagy etnikai hovatartozásának megfelelően választhat óvodát, iskolát. Vagyis a szülő szabadon dönthet az intézmény felől.

Thinkstock
Thinkstock

Ez a szabadság azonban nagy felelősséget is jelent, hiszen az oktatással kapcsolatos első tapasztalatok egy életre bevésődhetnek a gyerek lelkébe és meghatározhatják viszonyát a tanuláshoz mint olyan feladathoz, amely szerencsés esetben szinte élete végéig tart majd. Természetesen felül lehet írni az első időszak sokkhatását a következő, már valóban a gyerek igényeire szabott iskolával, de nem biztos, hogy a következő döntés szerencsésebb lesz. És ha a második alkalommal is mellényúl a szülő, akkor aligha hiszi el majd neki a gyerek, hogy tanulni jó.

Áron, 36 éves, fotós:

"Bogi, a kislányom már a harmadik csemete a családban. Eddig vidéken éltünk, tavaly költöztünk a fővárosba, és bizony törtük a fejünket nagyon, hogy a gyerekek, de különösen Bogi, aki csak most kezdi az iskolát, hova járjon. Annyi infót kaptunk, hogy elvesztünk benne, így a végén úgy döntöttünk, a lakásunkhoz legközelebb eső iskola lesz a bázis, és ha baj van, továbblépünk. Végtére is sokkal jobb a gyereknek, ha nem kell reggel és délután órákat utazni ahhoz, hogy tanulhasson. Én itthon vagyok, inkább legyenek velem, mellettem többet a gyerekek. Szóval mi kockáztattunk. Némi túlzással, ahogy az egyik, nagyon tudatos ismerő mondta: orosz rulettet játszottunk a gyerekekkel - de eddig bejött a dolog. Mind a három gyerek jól érzi magát a suliban, pedig nincs benne semmi extra. Átlagos, hétköznapi suli, jó, de agyonhajszolt pedagógusokkal. Ami mondjuk eleve érv volt a közelsége mellett, az, hogy nem volt híre: se az, hogy extraerős, se az, hogy semmit se tanulnak a gyerekek. Ma már ez is érték, a hírnélküliség."

Emese, 39 éves, gyógytornász:

"Nekem a család ajánlotta ez első iskolát, egész pontosan az anyósom, aki pedagógus. Azt mondta, ezt az iskolát ismeri, itt rend van, nincs lébecolás, tanulnak a gyerekek. Nekem Barbika az egyetlen gyerekem, semmi tapasztalatom nem volt, és bíztam is a pedagógus nagymama ítéletében. Rosszul tettem. A lányom ugyanis halálosan szenvedett a kemény légkörben. Ahol a legkisebb szüneti-folyosói kihágást is szigorúan büntették. Ahol pisszenni is alig lehetett, ahol a szünet végi sorakozók pattogó utasításai számára létidegenek voltak. Nem is értette sokszor, miért büntetik, miért kiabálnak rá. Fél év után hoztam el a suliból, de addigra a cserfes, csupa mosoly kislányom elcsendesedett és éjjel néha bepisilt. Ma már tudom, hogy iskolát választani a szülő dolga, és azt nem bízhatjuk senki másra, még akkor sem, ha az látszólag a gyerek hosszú távú érdekeit szolgálja. Ma egy olyan iskolába jár Barbi, ami nem tananyag- és fegyelemközpontú, hanem gyerekközpontú. Megengedő, barátságos légkörben tanulhat, de belegondolni sem merek, ha az év közbeni iskolaválasztásnál rosszul döntöttünk volna a férjemmel. Lehetséges, hogy örökre meggyűlölte volna az iskolát."

Nem iskolát, tanítót kell választani?

Sokan azt gondolják, lehet bármennyire is megengedő, a gyerek fokozatos fejlődését nyomon követő, a szintek megugrására elegendő időt szánó iskola, ha az a pedagógus, aki személyes, napi kapcsolatban van a gyerekkel, nem nyerte el a gyerek szimpátiáját. Néha azonban tényleg az iskola okoz csalódást a gyereknek, olykor csak az intézmény méretei és befogadóképessége miatt, vagy azért, mert túl nagy az osztálylétszám, egyszerűen "elveszik" a gyerek, és nem érzi azt a figyelmet, türelmet, személyére szabott fejlesztést, amit az óvodájában, az imádott óvó néni biztosítani tudott.

Thinkstock
Thinkstock

Anna, aki maga is pedagógus, úgy érezte, okosan, körültekintően mérte fel a lehetőséget, és úgy tűnik, jó volt a döntés: "Nálunk is szempont volt az iskola és a lakóhely közötti távolság, ahogy az sem volt mindegy, hogy általánosságban jó volt a suli kommunikációja, de még fontosabbnak tartottam az első osztályos tanító néni személyét. A nővérem fiát is ő tanította néhány éve, és csak jót, de tényleg csak jót hallottunk - nem csak a nővéremtől, a kisfiútól is a tanító néniről. De a legfontosabb az volt, hogy mesélés közben ragyogott a szeme a gyereknek. Szinte irigykedtem - nekem nem voltak nagyon jó élményeim az általános iskolából -, legalább az én kisfiamnak jól indul az iskola."

Néhány szülőnek azonban az oktatás színvonala, a tanagyag mennyisége a mérce és e szerint választ. Néhány szülő jól dönt, mert a gyerek simán megugorja a lécet, néhány szülő viszont csalódottan szemléli, ahogy a gyerek csak téblábol a feladatok és elvárások között. Természetesen váltani sem könnyű, de ha mégis ijesztőek a gyerek reakciói, akkor nem szabad várni, lépni kell.

Gazdag Enikő pszichológus véleménye:
"Nagyon sokszor a gyereknek semmi baja az iskolával, és remekül be is illeszkedne, ha a szülő a saját rossz tapasztalatai alapján ébredő félelmét, ki nem mondott aggodalmait nem terhelné a gyerekre. Gyakran éppen a szülő az, aki tapogatózó kérdéseivel, nem a gyereknek szánt megjegyzéseivel indít el egy nagyon rossz folyamatot a kicsiben. Ahol viszont valóban rossz, vagyis az adott gyerek számára nem megfelelő az iskola, ott a gyerek, ha nem is szóval, más tünetekkel egyértelműen jelzi a problémát. El sem kerülheti a szülő figyelmét a dolog, hiszen a gyerek magatartása, viselkedése megváltozik, a cserfes befelé fordulhat, az addig csendes kicsi esetleg agresszív tüneteke produkál: 'örökké baj van vele'. A test is jelez, pszichoszomatikus tünetek egész sorát produkálja az a nebuló, aki nem a megfelelő iskolába vagy éppen nem a megfelelő pedagógushoz került."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.