Több műsort szentel az étel- és italkultúra történetének 2020-ban a HISTORY. Először az Ételek, amelyek megváltoztatták a világot című kétrészes sorozatot sugározza a csatorna, amely az amerikai élelmiszeripar olyan úttörőinek sikertörténetét mutatja be, mint a kukoricapelyhet kitaláló Will Kellogg, a ketchupmágnás Henry Heinz és a McDonald's fivérek. Ebből az alkalomból összeszedtünk hat magyar újítót, akik szintén nagyban hozzájárultak az étel- és italkultúra fejlődéséhez Amerikától Dél-Afrikáig.
1. Haraszthy Ágoston (1812–1869): a kaliforniai bor atyja
Ő volt az egyik első magyar, aki Amerikában telepedett le. Nemesi sarjként Bács megye követe volt a reformkori országgyűlésben, de vonzotta az Újvilág. Először Wisconsinban próbálkozott, majd 1848-ban Kaliforniába költözött. San Diego seriffjének választották, tagja volt az állam első törvényhozásának, de a leginkább azért tisztelik, mert ő tette le a ma már világhírű kaliforniai szőlő- és borkultúra alapjait. Több mint 300 európai szőlőfajtát honosított meg itt, az általa alapított Buena Vista pincészet ma is működik Sonomában.
2. Berczeller László (1855–1955): a szójabab megszállottja
A gazdag zsidó családból származó orvosprofesszor az éhezés felszámolásáért küzdött. 1913-ban egy berlini japán étteremben találkozott először a keleti konyha egyik fő alapanyagának számító, de Európában ismeretlen szójával. Később kifejlesztette a szójatejet, szójalisztet és az olcsó szójatartalmú kenyeret. Szabadalmait gátlástalanul bitorolták, főleg a náci Németország, amely katonái élelmezéséhez használta a szóját. 1955-ben, megborult elmével, nyomorban, egy franciaországi szegényházban halt meg.
3. Szathmáry Lajos (1919–1996): az első tévészakács
A román hadsereg elől menekülő erdélyi családban egy vonaton született. Pszichológiából doktorált, majd 1951-ben New Yorkba emigrált. Konyhákon dolgozott, majd egy chicagói cégnél fagyasztott és csomagolt készételeket fejlesztett ki, amelyek a NASA is felhasznált. The Bakery néven saját éttermet alapított, amely évtizedekig a város egyik legnépszerűbb helye volt. Ő volt az első celebszakács Amerikában: reklámokban szerepelt, megszámlálhatatlan rádiós- és több száz tévés fellépése volt, többek között Oprah Winfrey műsorában is.
4. Láng György (1924–2011): az amerikai csúcsgasztronómus
A II. világháború alatt megszökött egy kényszermunkatáborból, és úgy próbálta menteni az életét, hogy zsidó létére csatlakozott a nyilasokhoz – ahol is zsidókat mentett. 1946-ban Amerikába emigrált, ahol séfként majd étteremvezetőként futott be karriert. A New York-i Four Seasons egyik alapítója – ez volt az első amerikai csúcsétterem, ahol szezonális menüt kínáltak, nem franciául, hanem angolul írták az étlapot, amerikai borokkal párosították a fogásokat, és Mark Rothko világhírű absztrakt festőt kérték fel a vendégtér kidekorálására. A rendszerváltás után hazatért, megvette és új életre keltette a Gundel éttermet.
5. Kövi Pál (1924–1998): focistából az elit vendéglőse
Agrármérnök és focista, aki 1947-ben emigrált, és miközben az AS Romában játszott, éttermet vezetett az olasz fővárosban. Később New Yorkba költözött, és 1966-ban Margittai Tamással ő vette át Láng Györgytől a Four Seasonst. Közel húsz évig vezették az éttermet, ezalatt az elit törzshelye volt az idősebb Bushtól Kissingerig, Muhammad Alitól Peléig, Woody Allentől Kurt Vonnegutig. Az erdélyi konyhát is kutatta, 1980-ban adta ki Erdélyi lakoma című szakácskönyvét.
6. Pongrácz Dezső (1924–1985): afrikai pezsgőpionír
A Budapesten szerzett borászati diploma, szibériai hadifogság és az 1956-os forradalom után egy namíbiai farmra került nemesi kapcsolatai révén. Innen tette át a székhelyét Afrika legjelentősebb borvidékére, Fokföldre. A Stellenboschi Egyetem professzoraként sokat tett a helyi borkultúra megújításáért, tankönyveit ma is használják. Ő honosította meg a chardonnay-t, a pinot noirt és a sauvignon blanc-t Dél-Afrikában, valamint a champagne-i módszerrel folytatott pezsgőkészítést is. A nevét viselő pincészet ma is működik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.