Sonka, tojás, fonott kalács: íme, a még ma is élő húsvéti szokásaink keresztény gyökerei

Fotó: Csudai Sándor - Origo -
ünnep húsvét Gyökerek tradíció magazin hagyomány kereszténység
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Minden család egy kicsit másképp ünnepli, de azért megvannak az állandó elemei is a húsvétnak. A modern, elvárosiasodott húsvét a sonkáról, tojásról, nyúlról, na meg a locsolkodásról szól. Ám ezeknek – és még sok más, az ünnepkörhöz tartozó hagyományunknak –, a népi kultúránkban gyökerező, mély jelentésük van.

Annak ellenére, hogy a karácsony előkelőbb helyet foglal el egy átlag magyar család életében, mint a húsvét, utóbbi a kereszténység legnagyobb ünnepe.

A húsvéti ünnepek köré szerveződő szokások számos eleme még mindig megtalálható a hétköznapi családok ünnepi rutinjában, még úgy is, hogy a régiek bölcsessége és kultúrája egyre inkább a gyorsuló és elvárosiasodó világunk áldozatává válik. Már csak ezért is érdemes felidézni, hogy milyen gyökerekhez vezethetők vissza azok a szokások, amelyek kiállták az idő és a modernizáció próbáját is.

„Húsvétfa"

A mai napig szokás barkára vázában hímes tojásdíszeket aggatni. Még nagyvárosi környezetben is gyakori: aluljárókban és a pályaudvarok környékén minden évben árusok kínálják a fűzvirágzatú ágakat.
A húsvétfa felállítása a barkaszentelés tradíciójából ered. Az egyház egyik hagyománya volt, hogy virágvasárnap ünnepi körmenettel emlékezett meg Jézus bevonulására Jeruzsálembe. Ezeken a gonosz távoltartására megszentelt pálmaleveleket használtak, ám a Kárpát-medencében pálmák híján a barkaszentelés terjedt el.

Egy másik magyarázata a hagyománynak szintén Jézus bevonulásához kapcsolódik. Eszerint a barka a Jézus lábai elé terített ruhákat jelképezi, amelyeket a jeruzsálemiek terítettek le az Úr tiszteletére.

A tojás

Könnyen megfejthető szimbólum: ahogyan a csibe kikel a tojásból, úgy tört ki Krisztus is a sziklasírból, amikor feltámadt. A tojás tehát a feltámadást jelképezi, és az egész világon szorosan összefonódott a húsvéttal.

A piros tojás színével egyszerre szimbolizálja a Megváltó szeretetét és vérét.

A tojás a feltámadást jelképezi Fotó: Csudai Sándor - Origo

Számos ünnepi játék is kapcsolódik hozzá, ilyen például a tojástörés. A szabályok egyszerűek: mindkét játékos kezében van egy-egy hímes tojás, melyet addig ütögetnek egymáshoz, ameddig az egyik héja be nem törik. A győztes elnyeri a vesztes tojását.

Húsvéti nyúl

A germán Ostara istennő egyik attribútuma egy színes tojásokat tojó varázsmadár, amit az istenség nyúllá változtatott. Mivel a keresztény ünnepek hamar kapcsolatba kerültek a pogány fesztiválokkal, Ostara tojásai hamar hasonulni kezdtek a feltámadás szimbolikájához.

Húsvéti bárány

A hagyományos háztartás ünnepi menüjének szerves része volt a bárány. Isten Bárányát, azaz Jézus Krisztust jelképezi, aki kereszthalálával, mint áldozati bárány, meghalt az emberiség bűneiért.

A hagyományos háztartás ünnepi menüjének szerves része volt a bárány Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2015 Dar1930/Shutterstock. No use without permission./Dar1930

Sonka, torma, fonott kalács

A régi szokások szerint a téli disznóöléskor nyert húst a nagyböjt idején volt szokás füstölni, hiszen ekkor úgysem volt szabad megenni. A sonka, mint a sertés legnemesebb része vált az első elfogyasztott disznórésszé, amint véget ért a böjti időszak. Ennek napja pedig húsvétvasárnap. Kísérője, a torma, Krisztus szenvedésének keserűségét szimbolizálja.

A kalács, akár a nyúl, pogány időkből maradt ránk, nem csoda hát, hogy a kereszténység is átvette. Szentelése több egyháznál is szokás húsvétkor. A hagyományos húsvéti kalács fonott, kerek és sós. A formája mára átalakult ugyan, de sok pékség a mai napig húsvétra külön sósan készíti a kalácsokat.

Locsolkodás

A városi húsvéthétfő egyik legismertebb eleme, amikor a férfiak illatos kölnivel meglocsolják a nőket, akik ezért csokoládét vagy festett tojást adnak nekik. A hagyományos változat azonban ennél jóval bevállalósabb. A falu legényei felkutatják az előlük bujkáló lányokat, a kúthoz vonszolják és egy vödör vízzel öntik le őket. A szokás Krisztus keresztelésére vezethető vissza, illetve a víz rituális tisztító hatására. A néphagyomány szerint a lányokat a különböző bőrbetegségektől és élősködőktől védte meg a locsolás.

A falu legényei felkutatják az előlük bujkáló lányokat, és egy vödör vízzel öntik le őket Fotó: Csudai Sándor - Origo

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.