társasjáték játék család
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A játék az az örömforrás, amelyben minden ember - gyerek, felnőtt egyaránt - felszabadul, kiszakad a napi nyomás alól. A szülők kétségkívül örülnek, ha gyermekeiket játszani látják, de vajon örülnek-e eléggé ahhoz, hogy maguk is szívesen csatlakozzanak hozzájuk?

A gyermekek számára a játék egyrészt a legfőbb ismeretszerzési forrás a világról, másrészt ezen keresztül alakulnak szociális kapcsolataik. Egészen pici korban az első játszótársuk az anya, később bekapcsolódnak a testvérek és az apa is, tágítva a gyermekek számára a környezetet.

Thinkstock
Thinkstock

A felgyorsult élet káros következményeinek ellenszere

A szülők pontosan tudják, hogy több időt kellene a családdal, gyerekekkel tölteni, de a mai rohanó világban ez sajnos egyre kevésbé valósul meg. Pedig éppen a felgyorsult élet miatt most még nagyobb szükség van arra, hogy a szülő-gyermek viszony tartalmas és élményekkel teli legyen. Az is fontos, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan lehet tartalmasan eltölteni az idejüket. Akik ezt az értéket megtanulják szüleiktől, van otthon közös program, s ez szokássá válik számukra, azok a gyerekek serdülőkorukban stabilabbak, nem válnak utcán csellengő kamaszokká.

A közösen megélt játékok által ugyanis szorosabbá válik a kapcsolat a családtagok között. A játék értékközvetítő hatású, gazdagítja a családi életet, regeneráló, sőt, gyógyító erejű is a játékban megélt érzelmek által. Nem utolsó szempont pedig: meg lehet tudni a másikról olyan dolgokat, amelyeket más körülmények között nem osztanának meg egymással.

Árulkodó játék

A játék során megjelennek az elfojtott vágyak, indulatok, konfliktusok. Ezeket megfigyelheted, de soha ne figyelmeztesd a gyerekeket ezek kerülésére, hiszen a probléma pont az által oldódik, ha a gyermekek kijátsszák magukból. Ezt használja ki a játékterápia is, ahol soha nem magyarázzák meg a gyerekeknek, vagy kérdezik meg tőlük, hogy miért voltak agresszívek vagy irigyek a játékban.

Játékok és az életkor

Életkoronként más és más játékok kísérik végig a család életét a gyermekek fejlődésétől, korától függően. A legjellemzőbb korszakok a következők:

1 éves kor alatt

0-1 éves korig a gyermekek játéka szenzomotoros (érzékszervi-mozgásos), ahol a gyerekek elsősorban a saját testükkel játszanak, érzékszerveikkel fedezik fel a világot. Elsőként az akusztikus, vizuális ingerekre figyelnek, szájukat, kezeiket kezdik használni. Pár hónaposan örömforrás számukra a saját hangjuk, órákig képesek hangadásos játékokra. A mozgás gyakorlása is játékos funkció, örömforrás számukra. Ebben a korszakban fontos, hogy hagyjuk ezeket a tevékenységeiket, biztosítsunk biztonságos teret számukra a tapasztalatszerzéseikhez, mozgásfejlődésükhöz.

A közös mozgásos játék másik fontos jellemzője, hogy biztonságot nyújtó testközelséget is ad a gyermekek számára, hiszen még nem alakult ki saját testtudatuk. Az érintések által tanulják meg, érzik meg, hogy hol az ő testük határa.

1-3 év között

Ez a gyakorló játék ideje, amikor egy dolgot órákig képesek csinálni. Még erre a szakaszra is a főleg magányos játék jellemző, amibe nehéz bekapcsolódni felnőttként, a gyerekeknek viszont hatalmas igénye van a közelségünkre a biztonságérzetük kialakulásához - még ezeket a magányos tevékenységüket is szívesebben végzik valakinek a társaságában. (Ilyenkor tapasztaljuk azt, hogy anya főz, a gyerekek a konyhában edényekkel, fakanalakkal játszogatnak.)

Thinkstock
Thinkstock

3-6 éves korban

Az "olyan, mintha" játékok ideje ez, a szerepjátékoké. Ebben a játékfajtában a gyerekek begyakorolják a szociális, társas viszonyokat, társadalmi modelleket. Gyakori játéktéma a családjáték, apa-anya figura megjelenése, családtagokkal, állatokkal való bánásmód megjelenése. Kimondottan valóságos szerepeket játszanak el. Itt már igénylik az aktív részvételünket a játékban.

Ha a valóságos szerepeket már kijátszották, jönnek a fantáziajátékok, amiben már a saját fantáziájuk alakítja a szerepeket. Ezek általában olyan lények, melyek tulajdonságai nem jellemzőek a gyerekekre a hétköznapokban, viszont azonosulni szeretnének velük. Ilyenkor játszanak hős figurákat, gonosztevőket, harcosokat.

6-10 évesen

8 éves kor körül a fantáziajátékok kimerülnek a gyerekek reális gondolkozása miatt. (Ez természetesen gyermekfüggő, valaki ennél jóval tovább is játszik fantáziajátékokat.) Megjelennek a szabályjátékok, eleinte párhuzamosan a fantáziajátékokkal, aztán fokozatosan átveszik a vezető szerepet az életükben. Ebben a korban már megérnek arra, hogy betartsák a szabályokat, hosszabb játékokra is képesek legyenek.

10 éves kor felett

Elérkezett a stratégiai játékok ideje, amihez már magas szintű gondolkodás, logika, tervezés, problémamegoldás, figyelem szükséges. A gyerekek képesek több órás játékok végigjátszására. Vannak ezek között olyan játékok, ahol fontos elem az együttműködés, ami elengedhetetlen a győzelemhez. Egyedül nem tudjuk a célt elérni, csak ha a játék közben kooperálunk a családtagjainkkal.

Játékajánlatok életkor szerint

10 éves kor fölött: Fauna - itt megnézheted
5-7 éves kor között: Regatta - itt megnézheted
4-5 éves kor között: Malacbanda - itt megnézheted
7 éves kor fölött: Offboard - itt megnézheted
8 éves kor fölött: Dixit - itt megnézheted



Hogyan lesz igazán hasznos a játék?

Ahhoz, hogy mindenki élvezni tudja a közös játékot, a következő dolgokra érdemes figyelni:

- Nyugodt környezet megteremtése.
- Tedd félre a gondokat, a házimunka is megvár. Élvezd egy kicsit te is az együtt töltött időt.
- Az életkorának megfelelő játékot adj! (Sokan esnek abba a hibába, hogy túl korán kap meg a gyerek olyan játékot, amivel még nem tud játszani. Jó példa erre, amikor apa rakja össze a legót a karácsonyfa alatt, mert a gyereknek még nincs elég kitartása a bonyolult, sok lépésből álló folyamatot végigkövetni.)
- Játék során soha ne figyelmeztesd az ott előforduló viselkedések kerülésére.
- Ha a dolgod miatt azt mondtad, hogy egy kicsit később játszol vele, ezt mindig tartsd be, mert a gyerek ezeket nem felejti el. Ha többször nem tartottad be az ígéretedet, akkor a gyerek ebből azt tanulja meg, hogy ezzel a mondatoddal lerázod őt.
- A játék hangsúlya az élvezet legyen, ne a tanító szándék, még akkor is, ha kimondottan fejlesztő szándékkal vásároltad is a játékot.
- Ne irányítsd a gyermek játékát. Kapjon lehetőséget arra a gyerek, hogy a saját kedve szerint használja a játékot, ne úgy, ahogy a játékkészítő vagy a szülő akarja.
- A szülők ne a győzelem fontosságát, hanem a játék örömét hangsúlyozzák. Ebből tanulja meg, hogy nem dől össze a világ, ha egy játszmát el is vesztett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.