Ezt ne csináld! 5 igazán veszélyes étkezési szokás

2011.01.13. 8:00

Még a legkiegyensúlyozottabban táplálkozók sincsenek biztonságban, ugyanis a problémás étkezési szokások többnyire észrevétlenül lopakodnak be az életünkbe, ami után már csak azt veszed észre, hogy állandósultak azok.

Gyors evés


"Túl gyorsan beszélünk, túl gyorsan vezetünk, sőt alapvetően túl gyorsan élünk, akkor miért lenne más a helyzet az evéssel?" - teszi fel a kérdést Marc David, a Psychology of Eating és a The Slow Down Diet igazgatója és alapítója. Marc szerint meg kell tanulnunk lassan enni, ami akár az életvitelünket is lelassíthatja. Az emésztés az "agyban kezdődik" el. Az étel illatának, izének érzékelése ugyanis felkészíti a szervezetet az anyagcsere-folyamatokra, vagyis ha csak belapátolod az ételt, lelassul az anyagcseréd. Ráadásul a túl gyors evés gátolhatja is az emésztést, sőt többet is eszel, mivel az agynak valóban húsz perc kell, hogy érzékelje, eleget ettél.

Istockphoto



Titkos nassolás


Minden, amit titokban eszünk, bűntudatot okoz, hiszen tudjuk, hogy nem szabadna. Ha pedig úgy érzed, bűnös vagy, megfosztod magad az étel elfogyasztása okozta örömöktől, ami a stressz megjelenése miatt kevesebb endorfintermelést (boldogsághormon-termelést) is eredményez, ami pedig közvetetten segíti az emésztést is. "A öröm pedig elválaszthatatlan a kémiai folyamatoktól, ezért könnyen túlevéshez vezethet a gyors evés" - mondja David.

Istockphoto



Éjszakai evés-szindróma


Igen, már ilyen szindróma is létezik, vagyis ha gyakran előfordul veled, hogy éjjel felébredsz, és a konyhában találod magad nassolva, valószínű, hogy te is a NES-től szenvedők táborát gyarapítod. Ez a szindróma gyakoribb, mint gondolnád, és sokkal több férfit érint, mint nőt. Többnyire a tápanyagszegény táplálkozásra vezethető vissza. Ha ugyanis huzamosabb ideig rendszertelenül étkezel, és arra sem figyelsz oda, hogy mit eszel, előfordulhat, hogy a vércukorszinted még éjjel is ingadozik. Így érthető, ha felébredsz az éhségre, pedig ha ilyenkor eszel, az éjszakai zugevésed nem marad büntetlen, valószínűleg súlygyarapodást is eredményez.

Stresszevés


Van, aki stresszes helyzetben egy falatot sem tud enni, azonban akadnak olyanok is, akik az evésbe menekülnek. Vélt vagy valós veszélyhelyzetben ugyanis a mellékvese andrenalint és kortizolhormont bocsájt a véráramba, ami miatt éhséget is érezhetünk. Ilyenkor ráadásul főleg a cukros és a zsíros ételek után sóvárgunk. Ez a stresszes állapot ugyanakkor csökkenti az emésztőenzimek termelődését is. Ezért ha evéssel nyugtatod magad, mellékhatásként számíts némi hízásra is.

Nálad mit vált ki a stressz?





Istockphoto



Tévé előtt evés


Ha az előző négy szokás nem jellemző rád, valószínűleg most te is magadra ismertél. Ki ne szeretne a tévé előtt a kanapén vagy egy kényelmes fotelben elterülve vacsorázni vagy esetleg csak úgy nassolgatni?  Ezzel azonban két fő probléma is van. Egyrészt nem kontrolláljuk az étel mennyiségét, másrészt többnyire akkor sem hagyjuk abba az evést, ha már jóllaktunk. Ezért ha rendszeresen a tévé előtt vacsorázol, ne csodálkozz, ha hamar felszedsz pár kilót.

LIFE MAGAZIN: ÉJSZAKAI EVÉS-SZINDRÓMA

Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen és a Facebookon is!


Korábban:

Tesztelik az új AIDS elleni vakcinát!

Egyre butábbak leszünk? Az emberi agy 20 000 éve zsugorodik!
Megdöbbentő! Angelina Jolie heroinfüggő?
127 kilót fogyott a világ legkövérebb embere! - Döbbenetes videó!



táplálkozásétkezési szokásnassoláshízás