A testsúlyukból sikeresen leadó emberek 86 százaléka tart ki mindvégig az olyan ételek és italok – például a csokoládé és a bor – mellett, amelyek szigorú étrend esetén tiltólistára kerülnének. A szénhidrátoknak tehát kulcsszerepük lehet a jojóeffektus elkerülésében.

A nyári szezonra pánikszerűen készülők hatékonynak hitt fogyókúrás fegyvere lehet a szénhidrátok kiiktatása, illetve a különböző megvonáson alapuló divatdiéták alkalmazása.

Egy friss amerikai kutatás szerint azonban akik így fogynak le, hamar vissza is szedik a túlsúlyukat. Eközben brit szakértők pedig azt bizonyították be, hogy a hosszú távú karcsúsodás titka nem zsíros és szénhidrátban gazdag élelmiszerek kiiktatása, hanem a beviteli mennyiség csökkentése.

A Pennsylvaniai Egyetem súlyproblémákra és étkezési zavarokra szakosodott központjában (Centre for Weight and Eating Disorders) sikerült megállapítani, hogy a divatdiétákhoz fordulók 65 százaléka három éven belül visszaszedi a leadott súlyt, és mindössze huszaduk képes tartósan megszabadulni tőle.

Forrás: Thinkstock

Egy másik, egyesült királyságbeli felmérés – amelyet a Nutracheck fogyókúrás alkalmazást fejlesztő cég megbízásából végeztek – pedig rámutatott, hogy az egészségi állapotuk és életminőségük javításához eleget fogyók 86 százaléka továbbra is evett csokoládét, chips-et és más szénhidrátot.

Sőt: több mint 85 százalékuk állította, hogy hetente legalább egyszer evett csokoládét, mialatt mégis sikerült lefogynia, míg harmaduk több napon evett az édességből, mint amennyin nem.

„Azok, akik bizonyos ételcsoportok bevitelét inkább csökkentik ahelyett, hogy teljesen kiiktatnák őket, nemcsak nagyobb sikerrel fogynak le, hanem az így elért súlyukat is hatékonyabban tartják meg” – fogalmazott Emma Brown táplálkozástudományi szakértő.

„A súlyukra odafigyelő emberek továbbra is ehetnek a kedvenc csemegéikből. Lelkileg is könnyebbséget jelent a számukra, hogy semmit sem kell feladniuk. Semmi gond nincs tehát az éttermi evéssel, vagy azzal, ha olykor lecsúszik egy kis bor és mellé sajt. Nem szabad az élelmiszereket aszerint kategorizálni, hogy jók vagy rosszak” – összegezte a dietetikus.