Itt a nyár, vele együtt pedig megteltek a piacok és a hipermarketek polcai a jobbnál jobb idényzöldségekkel és -gyümölcsökkel. Emiatt a meleg hónapokban még könnyebb beépíteni ezeket a friss finomságokat az étrendünkbe. Most mutatunk néhány kevésbé ismert, vagy épp eddig mellőzött zöldséget és gyümölcsöt, amelyeknek fogyasztására eddig talán még nem is gondoltál, pedig tápanyagtartalmuk miatt nélkülözhetetlen részei lehetnek az étrendednek.

A fokhagymaszár 

Kevesen tudják, hogy a fokhagymának a szára, vagyis a fejéből kinövő zöld része is ehető. A friss fokhagymáknál ennek nagyon finom íze és illata van, ráadásul ugyanolyan hatással bír, mint a vöröshagyma vagy a póréhagyma: jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, illetve rákmegelőző hatást is tulajdonítanak neki. 

Forrás: Dreamstime
Tipp
Teheted salátákba, de tovább ízesítheted vele a fokhagymás pestót, ezenkívül kiváló lehet mártásokhoz, grillezett húsokhoz és halakhoz is.

A földicseresznye

A földicseresznye a nevével ellentétben valójában a burgonyafélék családjába tartozik, ebből következően karotinoidban, azon belül pedig likopinban gazdag. Magas a pektintartalma, amiről korábban már kiderült, hogy csökkenti a koleszterin és a vércukor szintjét. 

Forrás: Dreamstime
Tipp
A földicseresznye hártyahéja fogyasztásra nem alkalmas, éretlenül pedig még az éretten ehető fajok gyümölcse is mérgező. A gyümölcs fogyasztható nyersen, de kiváló lehet süteményekbe, lekvárokba, kompótnak vagy akár salátába is.

A maitake gomba

A maitake gombát a hagyományos kínai orvoslás már évszázadok óta használja az immunrendszer erősítésére. Rendkívül gazdag rostokban, aminosavakban, káliumban, kalciumban, magnéziumban, niacinban, illetve B-vitaminokban is – nem véletlenül használják tehát gyógyszerként a hagyományos orvoslásban. Ugyanakkor a nyugati orvoslás is kedveli a gombát rendkívül jótékony hatásai miatt: egy 2009-es tanulmányban megállapították, hogy a kemoterápiával kezelt emlőrákosok immunrendszere erősödött a maitake gombát tartalmazó kivonat rendszeres fogyasztásával. 

Forrás: Dreamstime
Hol kaphatod?
Nagyobb hipermarketek polcain frissen, szárítva vagy akár konzerv és fagyasztott változatban is megtalálhatod.

A bakszakáll

Réteken és utakon egyaránt megtalálható ez a növény, amelynek hosszú, vastag, hengerformára emlékeztető gyökere nem csupán nagyon ízletes, hanem rostban, B6-vitaminban és káliumban rendkívül gazdag. Ezenkívül a szárát és a bimbóját is fel lehet használni különféle salátákba, levesekbe vagy ragukba is. 

Forrás: Dreamstime

A vízitorma

Ezt a káposztafélék közé tartozó zöld leveles zöldséget már az ókorban nagyra becsülték kedvező élettani hatásai miatt: nem csupán vértisztítóként kiváló, hanem megvéd a szabad gyökök sejtromboló hatásáról, és még az öregedés folyamatait is késlelteti. Nagyon finom saláta készíthető belőle. 

Forrás: Dreamstime
Tipp

Bár érdemes beépíteni az étrendedbe, egyvalamit tarts szem előtt: a vízitorma enyhén irritáló hatású, túlzott fogyasztása ingerelheti a húgyutakat.

A jégcsapretek

A Kelet-Ázsiából származó zöldség tele van az antoxantin nevű antioxidánssal, ami kedvező hatással van a vércukor és a koleszterin szintjére, ezenkívül pedig javítja a szív- és az érrendszer állapotát is. 

Forrás: Dreamstime
Tipp

Nyersen és párolva is remek választás lehet. Főzés közben elillan a csípőssége, és még jobban előjön a zöldség édes aromája.

A karalábé

A brokkoli és a kelbimbó egyik gyakran elhanyagolt rokona rendkívül gazdag rostban és C-vitaminban, mindemellett pedig úgynevezett glükozinolátokat is tartalmaz, amelyek a rákos megbetegedések ellen nyújtanak hatásos védelmet. 

Forrás: Dreamstime

Az endívia

Ez a sötét leveles zöldség tele van olyan, a szervezet számára nélkülözhetetlen anyagokkal, mint a várandós édesanyák számára nélkülözhetetlen folsav, a jó látásért és a nyálkahártyák védelméért felelős béta-karotin és a K-vitamin, ami a csontok egészsége szempontjából nélkülözhetetlen. 

Forrás: Dreamstime
Július a gyümölcsevés hónapja
Neked is nehezen megy a napi ötszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás teljesítése? A futás hónapja után a július a gyümölcsevés próbája lesz, a kihívás évének következő megmérettetése ugyanis arról szól, hogy mindennap együnk gyümölcsöt. Kattints ide a részletekért!