Hogy egy kevés alvással töltött éjszaka után kimerültebbnek, ezáltal pedig éhesebbnek is érezzük magunkat, nem új keletű téma. Egy nemrég készült felmérésből pedig kiderült, átlagosan mennyivel is fogyasztunk többet ezeken a napokon, és pontosan mit is okoz a szervezetben az alvásmegvonás.

A kiegyensúlyozott táplálkozáson és a rendszeres mozgáson túl a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás jelenti az egészség és az egészséges testsúly megtartásának harmadik alappillérét. 

Fáradtan éhesebbnek érzed magadForrás: Thinkstock

Korábban több kutatás is vizsgálta már az alváshiány szervezetre gyakorolt negatív hatásait, mint amilyen a cukorbetegség és az elhízás is. Egy nemrég készült tanulmányban most először azt számolták ki, átlagosan mennyivel több kalóriát veszünk magunkhoz akkor, ha fáradtak vagyunk. 

Plusz négy és fél szelet kenyér

Ehhez összesen 11 korábbi kutatás eredményeit vették alapul, amelyek 172, 18 és 52 év közötti férfi és nő adatait tartalmazták. A résztvevők között voltak normál testsúlyúak, túlsúlyosak és elhízottak. Mindegyik kutatásban volt kontrollcsoport is, amely olyan személyekből állt, akik eleget, 7–12 órát aludtak, nyugodt körülmények közt, ágyban. Az alvástól részben elvont emberek 3,5–5,5 órát töltöttek ágyban. 

Több kalóriát veszünk magunkhoz, ha fáradtak vagyunkForrás: Thinkstock

A kutatók azt találták, hogy azok a kutatási alanyok, akiktől valamilyen mértékben megvonták az alvást, átlagosan 385 extra kalóriát fogyasztottak el naponta,  ami hozzávetőlegesen négy és fél szelet kenyérnek felel meg. Ez közel egyötöde egy 30 éves aktív nő napi energiaszükségletének. A tápanyagok megoszlását tekintve azok, akik nem alhatták ki magukat, több zsírt és kevesebb fehérjét fogyasztottak, míg a szénhidrátbevitel jellemzően nem változott. 

Hogy pontosan mi is történik ilyenkor a szervezetedben, ami miatt fáradtan éhesebbnek érzed magad, arról bővebben a Szívderítő.hu oldalán olvashatsz, ide kattintva