Sokan panaszkodnak arra, hogy feszültek a munkahelyükön. Ez azonban nem rendkívüli dolog, sőt egy egészséges mértékű feszültség még eredményesebbé is teheti a munkát, hiszen ösztönzően hathat. Ugyanakkor a tartós stressz már kifejezetten káros lehet az egészségre és olyan tüneteket is produkálhat, mint a fejfájás, így jobb odafigyelni rá.

A mai modern korban nagyon sokan panaszkodnak fejfájásra. Ez már amolyan civilizációs betegség, amelyért sokszor a túlhajszolt élet, az állandó zaj és a mindennapokat behálózó feszültség okolható.
A fejfájásnak több típusát is megkülönböztethetjük. Nem mindegy, hogy hol fáj a fejünk, milyen módon és milyen gyakran, hiszen a különféle fájdalom különféle problémára utalhat.

A feszültség okozta fejfájás

A feszültség okozta – tenziós vagy stressz – fejfájás jellemzője, hogy a lelki és/ vagy testi stressz miatt a váll és a nyaki izmok megfeszülnek, görcsössé válnak, ennek következtében pedig tompa fájdalom jelentkezik a tarkótájon, amely lassan erősödni kezd és átterjed a fej egyéb területeire is: a halántékra, a homlokra vagy a szemek környékére. Ez a típusú fájdalom általában gyenge vagy közepes erősségű, így bár a mindennapi tevékenységek elvégzését nem lehetetleníti el, attól még jelentősen megnehezítheti az érintettek életét.

A feszültség okozta fejfájásnál tompa fájdalom jelentkezik a tarkótájon, amely lassan erősödni kezd és átterjed a fej egyéb területeire isForrás: Shutterstock

Sokan panaszkodnak arra, hogy a munkahelyükön gyakran tör rájuk, ilyesfajta fejfájás, ami nem meglepő, ugyanis ez a tünet leginkább akkor jelentkezik, ha erős és/vagy hosszan tartó nyomásnak vagyunk kitéve. Az alkalomszerűen jelentkező fejfájás enyhítésére jól alkalmazhatóak a különféle fájdalomcsillapítók, ám ha a panaszok tartósan fennállnak, érdemes inkább a kiváltó okot felkutatni vagy alternatív megoldásokat keresni.

Ezeket a tippeket érdemes kipróbálni a munkahelyen jelentkező, stressz okozta fejfájás esetén

  • Változtassunk a testtartáson: sokszor olyan egyszerű okokra vezethető vissza a rendszeres fejfájás, mint a rossz testtartás. Ez kialakulhat például, ha az irodai székünk nem megfelelő magasságú és a térdünk nincs a csípővonal alatt, de probléma lehet az is, ha a monitort a szemmagassághoz képest túl magasra állítottuk.
  • Oldjuk a feszültséget: stresszes időszakban figyeljünk oda a tudatos lazításra a munkahelyen is. A feszült koncentráció miatt gyakran görcsösen összeszorítjuk az izmainkat, amely egyenes út a fejfájáshoz, ezért naponta többször is szánjunk időt egy kis feszültségoldásra. Ilyenkor lélegezzünk mélyeket és tornáztassuk, nyújtsuk meg a nyak és váll izmait, ezzel ugyanis kilazítjuk a kritikus pontokat és jó eséllyel elkerüljük a fejfájást.
Lélegezzünk mélyeket és tornáztassuk, nyújtsuk meg a nyak és váll izmait, ezzel ugyanis kilazítjuk a kritikus pontokatForrás: Shutterstock
  • Mozogjunk óránként: ne csak munka után szánjunk időt a testmozgásra, hanem az irodában is. Legalább óránként egyszer álljunk fel az íróasztal mögül és sétáljunk pár percet – ha van rá lehetőség a friss levegőn. Ilyenkor hozhatunk egy pohár vizet is magunknak, a kiszáradás ugyanis szintén elősegíti a fejfájás kialakulását.
  • Természetes segítség: ha mindenképpen kell egy kis segítség a fejfájás csillapításához, akkor a szintetikus gyógyszerek helyett első körben válasszuk a természet erejét. A levendulaolaj sokaknál jó hatásfokkal enyhíti a feszültség okozta fejfájást, így érdemes egy próbát tenni vele. Masszírozzunk pár csepp hígítatlan vagy más semleges olajjal elkevert levendulaolajat a halánték két oldalára, miközben mélyeket lélegzünk. Néha csodákra képes ez a módszer!
  • Keressük az okot: bár a fejfájásnál leginkább a tüneteket szokás kezelni – tehát a cél mielőbb elmulasztani a fájdalmat – nem árt az okoknak is utánajárni főleg, ha hetente többször is megsajdul a fejünk. Erre remek módszer, ha fejfájási naplót vezetünk, rögzítve, hogy mikor, hol és milyen élethelyzetben tört ránk a fájdalom. Ez a technika segíthet felismerni azokat a szituációkat, amelyek túlzottan feszültté, stresszesé tesznek minket és kiváltják a tüneteket. S ha az okot megtaláltuk, akkor sokkal eredményesebben dolgozhatunk a megoldáson is.
  • Étkezzünk stresszmentesen: sok esetben az étkezésünk is segítőtársunk lehet abban, hogy csökkentsük a feszültséget, hiszen számos vitamin, ásványi anyag és gyógynövény is stresszűző hatással bír.