A vashiány manapság szinte népbetegségnek számít. Bárkit érinthet, de a speciális étrend vagy diéta mellett különösen jellemző lehet. A vegánok, illetve vegetáriánusok például fokozottan veszélyeztetettek, számukra különösen fontos a vaspótlás: ők jól hasznosuló vaskészítménnyel tarthatják optimális szinten szervezetük vastartalmát.

Miért fontos a megfelelő vasbevitel?
A vasnak a szervezetünk működésében nagyon fontos szerepe van. A vörösvértestekben található hemoglobin nevű fehérje központi elemeként segíti az oxigén sejtekbe jutását, emellett több enzim alkotóeleme is, így a szervezet energiatermelő folyamataihoz szintén nélkülözhetetlen. Izmainknak is szüksége van rá, ahol pedig a mioglobin részeként raktározza az oxigént, és biztosítja a terhelés során az izmok oxigénellátását.

Azok, akik nem fogyasztanak semmilyen állati eredetű táplálékot, jelentős mennyiségű, jól felszívódó vasforrást hagynak ki az étrendjükből. Könnyebb helyzetben vannak azok, akik csak a húsról mondanak le, de fogyasztanak tojást, ugyanis annak 100 grammjában 1,4 mg vas található. Jóllehet, a növényi eredetű élelmiszerek is tartalmaznak vasat, azonban tudnod kell, hogy a növényekből az úgynevezett „nem-hemvas" rosszabbul szívódik fel, mint a húsfélékben lévő „hemvas". A vegán- és vegetáriánus diétát tartók esetében ezért alakulhat ki jelentős vashiány, amely vaspótlás nélkül vashiányos vérszegénységig súlyosbodhat.

A vaspótlásról ne feledkezz meg, ha vegán vagy vegetáriánus étrendet tartasz!Forrás: Shutterstock

Nézzük, miből juthatsz vashoz, ha se húst, se tojást nem fogyasztasz!
Ha vegetáriánus vagy, akkor egészen biztosan sok hüvelyest tartalmaz az étrended, már csak a megfelelő fehérjebevitel érdekében is. Ez nagyon helyes, ugyanis a hüvelyeseknek a vastartalma is említésre méltó. A különböző gabonapelyhek és a magvak szintén jó vasforrásnak számítanak. Némely gyümölcsnek ugyancsak magas a vastartalma: leginkább az aszalt szilva, a barackfélék és a fekete ribizli fogyasztásával emelhetjük a napi vasbevitelünket.
Ám előfordulhat, hogy a legnagyobb odafigyelés mellett sem jut elegendő vas a szervezetedbe. Ilyenkor fontos, hogy keress jól hasznosuló vasat kellő mennyiségben tartalmazó, biztonságos, gyógyszerminőségű vaspótlót, amelyből éppen annyi vas szívódik fel, amennyire a testednek szüksége van.

Hogyan válassz vaspótló szert?
Mielőtt vaspótló készítményt választanánk, fontos, hogy ellenőrizzük, mennyi elemi vasat tartalmaz egy-egy tabletta. Számos vaspótlásra ajánlott étrend-kiegészítő csak nagyon kis mennyiségű elemi vasat tartalmaz. Fontos, hogy a választott vaspótló napi adagja legalább 100 mg elemi vasat tartalmazzon. Ebből a mennyiségből már felszívódik annyi, amivel a vashiány kialakulását megelőzhetjük. Érdemes arra is figyelnünk, hogy ne töltsük túl a vasat többféle étrendkiegészítő, vastartalmú multivitamin és ivólevek együttes alkalmazásával.