A matekórák közben megáll az idő, baráti társaságban pedig olyan gyorsan telnek az órák, mintha percek lennének. Miközben az óra mutatója minden esetben ugyanolyan tempóban üti a másodperceket, mi mégis másképp érzékeljük az idő múlását.

Könnyű elveszíteni az időérzékünket, pláne akkor, ha flow-ban vagyunk. Ezt az áramlásélményt azonban nem csak valami hasznos dolog közben érezhetjük. Manapság elég gyakran menekülünk abba a biztonságos burokba, amit a telefonunk kínál. Kiszakadunk a világból és beszippant minket ez a pici képernyő. Előfordul, hogy akár több órára is. Sokszor céltalanul görgetjük felfelé a tartalmakat.

Mindenki zsebében ott lapul az okostelefon, rajta számtalan olyan alkalmazással, ami megkönnyíti az életünket, és rengeteg olyannal, amik elrabolják azt, amiből a legkevesebb van: az időnket.

Bárki, bárhol és bármikor elérhet minket, ami egyszerre áldás és átok is, hiszen így sosem vagyunk egyedül.

A digitális detox napjaink egyik felkapott módszere, ami segít megszabadulni a telefonfüggőségtől. Mert bizony ez is egyfajta addikció, még ha közel sem gondoljuk olyan veszélyesnek, mint a drogfogyasztást. A szervezetünknek és az elménknek is szüksége lenne képernyőmentes napokra, arra a csendre, amit nem zavar meg a pittyegések zápora.

Manapság elég gyakran menekülünk abba a biztonságos burokba, amit a telefonunk kínálForrás: Shutterstock

Összegyűjtöttünk pár tippet, amivel elvégezhetjük a digitális méregtelenítést.

Kapcsoljuk ki az értesítéseket

Megállás nélkül pittyeg a telefonunk, már nem is tudunk igazán fókuszálni semmire sem, mert mindig kizökkenünk. A telefonunk azonban nem csak az üzeneteket képes jelezni, „szólhat" akkor is, ha meg kell locsolni a növényeket, ha érkezett egy új videó a kedvenc csatornánkra, akciós lett egy kozmetikum vagy valami nagy esemény történt a világban. Ebben a záporban ki kell nyissuk a digitális esernyőt.

A beállítások között lehetőségünk van kikapcsolni az értesítéseket, vagy megtiltani egyes alkalmazásoknak, hogy értesítéseket küldjenek.

Tartsunk „csalónapot"

A diétázók számára jól ismert kifejezés a csalónap. Most viszont épp az ellenkezőjét jelenti, hiszen lehetetlen teljesen félretenni a telefont, főleg azok számára, akiknek a munkaeszköze. Egy telefonmentes nap azonban nem kivitelezhetetlen! Válasszuk ki valamelyik hétvégét, és a felkeléstől a lefekvésig egyáltalán ne nyúljunk mobilunkhoz. Nagyon nehéz lesz megállni, ugyanis nemcsak időrabló alkalmazások vannak rajta, hanem hasznos, kényelmi funkciók is.

Egy telefonmentes nap nem kivitelezhetetlenForrás: Shutterstock

Keressünk hozzá társat

Nehéz lesz félretenni a telefont, ha a barátaink, a családunk nem tud erről, és megállás nélkül bombáznak minket macskás videókkal, receptekkel vagy kérdésekkel. Érdemes elmondani azoknak, akikkel napi kapcsolatban állunk, hogy digitális méregtelenítést végzünk. Még jobb, ha valamelyik barátunkkal vagy a párunkkal közösen tartjuk a képernyőmentes napot. Szervezzünk közös programot, társasozzunk, főzzünk, kiránduljunk, vagy beszélgessünk egy jó bor társaságában és szimplán figyeljünk oda a másikra. Észre sem fogjuk venni, hogy hiányozna a telefon.

Használjunk alkalmazásfigyelőt

Rengeteg telefonban megtalálható beépített funkció a „digitális jólét", vagy alkalmazásfigyelő. Ennek segítségével meg tudjuk nézni, hogy egy adott napon melyik applikációt mennyi ideig használtuk, és összesen milyen sokáig volt aktív állapotban a telefonunk. Elsőre sokkoló lehet szembesülni a számokkal, de hátha ez tart majd vissza minket a megállás nélküli videózástól. Az alkalmazásfigyelők egyik hasznos funkciója, hogy be lehet állítani időkorlátot, ami után egyszerűen elérhetetlenek lesznek bizonyos appok a nap hátrelévő részében.

Az alkalmazásfigyelő segítségével meg tudjuk nézni, hogy egy adott napon melyik applikációt mennyi ideig használtukForrás: Bloomicon/Shutterstock.com

Offline is van élet

Rengeteg időnk fog felszabadulni azzal, hogy letesszük vagy korlátozzuk a telefonhasználatot. Ha nem találunk más elfoglaltságot, akkor a sóvárgást nehéz lesz legyőzni. Keressünk tehát olyan hobbit, amivel el tudjuk tölteni az időt. Olvassunk, sportoljunk, főzzünk, vagy puzzle-özzünk. De nem kell feltétlenül valami aktív elfoglaltságot találni, ha nincs semmi ötletünk és kedvünk sincs kimozdulni, akkor aludjunk egyet, nem véletlenül divat sok országban a szieszta.