Sajnos gyakran nem csak akkor eszünk, amikor valójában éhesek vagyunk, az unalom, illetve a pszichés problémák is felesleges falatozásra csábíthatnak. Miért van ez, és mi a megoldás?

Az érzelmi evésnek fizikai és pszichológiai okai is ismertek. A megnövekedett étvágyat jellemzően nem a rövid távú izgatottság idézi elő, mely során a szervezet adrenalint pumpál a véráramba, hanem a tartós stressz miatt megnövekedett kortizolszint. Amikor az ember emocionális terhelés alatt áll, ösztönösen keresni kezdi a kiutat, illetve bármit, ami enyhíti a lelki nyomást, és ez sokak számára a kedvenc nassolnivalóik elfogyasztása.

Ez nemcsak azért káros hosszú távon, mert elhízáshoz vezethet, hanem mert még azoknál is kialakíthat bizonyos anyagcserezavarokat vagy szervi betegségeket, akik nem hajlamosak a súlygyarapodásra.

A stressz, a  pszichés problémák is felesleges falatozásra csábíthatnakForrás: Shutterstock

Ha gyakran veszed észre magadon, hogy nem csak akkor étkezel, amikor ténylegesen éhes vagy, illetve a stresszes pillanatokban gyakran nyúlsz üres kalóriákkal megpakolt snackekért, az alábbi tippek neked szólnak.

Nézz mélyen magadba!  

Állj meg egy pillanatra, keress egy nyugodt helyet és futtass át az elméden egy képzeletbeli karbantartóprogramot! Mi nyomaszt? Hogyan lehetne azt a problémát orvosolni? Biztos, hogy az a megoldás, hogy szemétkajával terheled le az amúgy is keményen dolgozó testedet? Tiszta fejjel valószínűleg eszedbe jut a következő lépés, és ha tényleg éhes vagy, nem csak kívánós, olyasmit veszel majd magadhoz, ami valóban táplálja a szervezetedet és felkészíti azt az adott konfliktushelyzet optimális kezelésére.

Futtass át az elméden egy képzeletbeli karbantartó programot!Forrás: Shutterstock

 

Zárd el a nassolnivalót!  

Ez a tanács szinte túl egyértelműnek tűnik, azonban az ember sokszor nem veszi észre, hogy bőven elég volt a nasiból, hanem tovább szemezget, csak mert előtte van a zacskó vagy a doboz. Próbáld elkapni ezt a pillanatot, és hagyd abba időben a majszolást, vagy ami még jobb, porciózz ki egy kisebb adagot magadnak, és annál ne egyél többet egy ültő helyedben!

Egyél rendesen!  

Már gyerekkorodban is sokszor hallhattad ezt az intelmet: ha állandóan rágcsálnivalókkal tömöd magad, elveszik az étvágyadat a normális kajáktól, és fordítva. Ha túlságosan szigorú diétát követsz és megvonod magadtól az esszenciális tápanyagokat, jobban kívánhatod a magas kalória-, zsír- és cukortartalmú ételeket. Alakíts ki magadnak egy kiegyensúlyozott étrendet, és akkor esélyes, hogy nem fogsz állandóan farkaséhesen rárepülni az alakgyilkos snackekre! 

Jutalmazd magad különleges, egészséges ételekkel!  

Ha érzed, hogy készül rád törni az unalomevés, a konyhában robotolni pedig nincs kedved vagy energiád, rendelj vagy vásárolj egészséges, számodra mégis az újdonság varázsával bíró ételt, így részesülsz a jutalmazás élményében és a későbbi bűntudatot is megúszod.

Mozogj!  

A sport több szempontból is segíthet az érzelmi evésen. Ha testileg fitt vagy, jobban kezeled a stresszt és kevésbé leszel hajlamos összeomlani a kritikus helyzetekben. A mozgás emellett endorfinokat is termel, melyek enyhítik a szorongást, továbbá serkenti a keringést, az anyagcserét, ezáltal tisztítja az elmét, így könnyebben helytállsz majd a nehéz pillanatokban.

Ha épp nincs energiád, vagy lehetőséged sportolni, elegendő lehet az is, hogy kitakarítasz, elpakolsz magad körül, hiszen a rend, a tisztaság kiegyensúlyoz és gyakorta produktivitással is megajándékoz. 

A rend, a tisztaság kiegyensúlyozForrás: Shutterstock

Igyál eleget!  

Amikor dehidratált vagy, fáradtabbnak érezheted magad, és ez arra ösztönözhet, hogy nekiess a hűtőnek vagy a nasis szekrénynek. Mielőtt azonban teljes mértékben szabotálnád az álomalakodat, próbálj meginni néhány deci tiszta, szénsavmentes vizet! A nassolási rohamoktól függetlenül is érdemes ellenőrizned, hogy elegendő folyadékot fogyasztasz-e, mert ha nem, az kimerültebbé tehet, ebből kifolyólag pedig jobban kívánhatod a magas kalóriatartalmú harapnivalókat. 

Mozogj és igyál eleget!Forrás: Shutterstock

Adj időt magadnak a tisztulásra!  

Ha a szervezeted megtanulta, hogy snackekre támaszkodhat krízishelyzetekben, kívánni fogja őket, hiába léteznek helyettük jobb alternatívák. A felborult bélflóra miatt is vágyhatsz olyan ételekre, melyek nem az egészségedet szolgálják, csak fenntartják az éppen uralkodó kóros állapotot. Lehet, hogy eleinte le kell győznöd magadban a késztetést, hogy bekapkodd a jól megszokott nasijaidat, de ha a tested hozzászokik az egészséges étrendhez, kevésbé, vagy egyáltalán nem áhítozol majd az üres kalóriákra.

Nyitókép: Shutterstock