Minden nő, minden test más, ezért a menstruációs ciklusok is teljesen eltérőek lehetnek. Egyes nők szinte észre sem veszik, hogy éppen „megjött", mások pedig már napokkal előtte szenvednek a PMS tüneteitől. Nem kell belenyugodni abba, hogy a nehéz napok minden hónapból tönkretesznek egy hetet, vannak dolgok, amiket igenis befolyásolhatunk!

Nem feltétlenül kell teletömnünk magunkat a menstruáció idején fájdalomcsillapítókkal ahhoz, hogy működni tudjunk. Gondolkodhatunk hosszú távú megoldásokban is, és ehhez nem kell más, csak elhatározás és kitartás. Étkezéssel, mozgással és különböző praktikákkal sokat javíthatunk a helyzetünkön.

Az vagy, amit megeszel

Az egészségtelen étkezés és a mozgásszegény életmód lassú anyagcseréhez vezet, ez pedig kedvezőtlenül befolyásolhatja a ciklust. Az elhízással kialakuló zsírszövetekben ösztrogén termelődik, és ezek a szövetek képesek is ezt a hormont megkötni. Ha pedig túl sok az ösztrogén, érkezik a fájdalom, a puffadás, a levertség, a havivérzés pedig rendszertelenné vagy nagyon erőssé válhat. A menzeszbarát táplálkozás egyik alappillére a nagyipari tartásból származó állati fehérjék mellőzése. Ezek tele vannak gyógyszermaradványokkal és hormonokkal, amelyek a szervezetbe kerülve kifejtik káros hatásukat.

Forrás: Shutterstock

Elengedhetetlen a sok zöldség, gyümölcs, teljes értékű gabona, dióféle, hüvelyesek és magvak fogyasztása. Kiemelten jótékony hatásúak lehetnek a keresztesvirágúak családjába tartozó zöldségek, például a brokkoli, a karfiol, a kelbimbó és a káposzta. Ezek indol-3-karbinoltartalmuk révén segítenek kivezetni a feleslegessé vált ösztrogént a szervezetből, emellett gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatásuk is van. Fontos a megfelelő ásványianyag- és vitaminbevitel, így magnéziumból, cinkből, rézből, valamint C-, E- és B-vitaminokból mindenképp legyen elegendő a szervezetünkben.

Fogamzásgátlók és hormonok

A hormonális fogamzásgátlók és egyéb hormontartalmú gyógyszerek is zavarokat okozhatnak a ciklusban. Ha nem szedünk ilyeneket, a csapvízből akkor is a szervezetünkbe juthatnak, ennek kiküszöbölésére megoldást jelenthetnek a speciális vízszűrők.

Az élelmiszerekben megtalálható rovarriasztók, gyomirtók, a kozmetikai és háztartási készítményekben alkalmazott vegyszerek is mind károsan befolyásolhatják a ciklust, ezért, ha módunkban áll, érdemes öko- és biotermékeket vásárolni.

Stressz

A stressz korunk egyik legveszélyesebb „betegsége". Rengeteg kárt okoz az egészségnek, a többi között a női hormonrendszert is teljesen felboríthatja. A szervezet jelez, ha túl sok a stressz: a menstruáció rendszertelenné válhat, sőt, ki is maradhat, alvászavarok léphetnek fel, folyton ingerültek és kimerültek lehetünk. Ilyenkor muszáj időt szánni a pihenésre, visszavenni a tempóból, és relaxáló tevékenységeket beépíteni a mindennapokba. Sokat segíthet ilyenkor a sport, ám ha eljött az a pont, akkor ne szégyelljünk segítséget kérni szakképzett terapeutáktól.

Forrás: Shutterstock

Ha figyelünk a testünk jelzéseire, átgondoljuk, hogy az életünk mely területén lehet elakadás, ami a menstruációs kellemetlenségeket okozhatja, segíthetünk magunkon. Mozogjunk rendszeresen, étkezzünk egészségesen, és ha valami tartós stresszt okoz az életünkben, merjünk segítséget kérni!

A cikk megjelenését a Phytotec Hungária támogatta.

Hirdetés

A Premens vény nélkül kapható, barátcserjekivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!