A spenótban és más leveles zöldségekben található nitrát a Karolinska Intézet kutatása szerint valóban erősíti az izmokat!

Filmklub

Sima ivóvízbe fecskendezett nitrátot adtak a kutatók az egereknek egy héten át. Ezután, hogy lássák hogyan reagáltak az izmaik, a tudósok felboncolták a rágcsálókat és összehasonlították a kontrollcsoport egereinek izmaival. "A nitráttal táplált egerek izmai sokkal erősebbek voltak" - mondta Andres Hernandez, az egyik kutató. Azt is hozzátette, hogy ugyanezt a hatást embereknél napi 200-250 grammnyi spenóttal lehet elérni. Akik azonban nem szeretik ezt az amúgy vasban is gazdag zöldséget, más hasonló, szintén nitrát tartalmú leveles zöldségekkel is kiválthatják.

A kutatók a jelenség hátterét is feltárták: kiderült, hogy a nitrát növeli két fehérje mennyiségét az izmokban, amelyek segítenek a kalcium tárolásában és felszabadításában - ez utóbbi elengedhetetlen az izmok összehúzódásához. "Ha több kalcium szabadul fel, erősebb az izmok összehúzódása" - fűzte hozzá a kutató.

Az eredmények szerint ezért a nitrát segít fokozni a futás vagy éppen súlyemelés közbeni elérhető izomerőt, de az általános állóképességet is javítja. A kutatók hamarosan izomgyengeségben szenvedő emberekkel fogják tesztelni a nitrát hatását.

A tanulmány a Journal of Physiology oldalain jelent meg. (Forrás: Medipress)

Most, hogy megértettük a spenótban rejlő potenciált, itt a remek alkalom, hogy ki is próbáljuk az életben is. Picit nehéz, de nagyon finom. Ajánljuk a cikk mellé Buday Péter Spenótos Gnocchi receptjét.