Az óvodának vége, kezdődik az iskola. De ez nem azt jelenti, hogy a gyerekek elfelejtenék, mennyire szeretnek játszani. Még szerencse! Mert ha a játék öröme kapcsolódik a tanulás öröméhez, a szülő biztos lehet benne, hogy a gyermek boldogan cipeli majd az iskolatáskát.

A készségek fejlődése

Kisiskolás korban a készségek tovább fejlődnek. Finomodik az auditív és a vizuális érzékelés - a gyermek egyre jobban eligazodik a színek és hangok világában -, és javul a szem-kéz koordináció is. Az iskolai tanulás hatására fejlődik a figyelemtartás és a feladattudat, de ezzel együtt is, egy 6-8 éves gyerek mindössze 20-25 percet képes egy dologra koncentrálni. Ez az időtartam játékos foglalkozásokkal növelhető.

Thinkstock

Az óvodai kötetlen foglalkozások után furcsa és szokatlan lehet az iskola, ahol 45 perces órák követik egymást. Ezzel természetesen a pedagógusok is tisztában vannak, ezért a legtöbb általános iskolában az első osztály első heteiben átmeneti időszakot alkalmaznak. Az átmeneti időszakban a tananyagot a tanóra felében adják át, a másik fele játékkal telik. Jellemző, hogy sok mozgás, körjátékok, tornagyakorlatok tarkítják az iskolai foglalkozásokat.

Tanuljunk játékosan!

Ebben a korban is az a legjobb, ha mind a pedagógus, mind a szülő játékosan közelíti meg a tanulás kérdését. Számos lehetőségünk van arra, hogy az iskolában elsajátítandó ismereteket játékokkal mélyítsük el. Vannak olyan fejlesztőjátékok, amelyek feladatai a nemzeti alaptantervvel egyeztetve lettek kialakítva, és amelyeket gyakorló tanítók és logopédusok fejlesztettek ki a hazai igényekre szabva. Ezek a játékok iskolai és otthoni környezetben egyaránt remekül alkalmazhatók.

Az iskolában a pedagógus kiscsoportokba oszthatja a gyerekeket, és így észrevétlenül kezelheti őket differenciáltan: a jobb képességű gyerekek nehezebb, a kicsit elmaradók könnyebb feladatokat kaphatnak. Garantált a sikerélmény és még a csapatmunka fogalmával is megismerkedhetnek a nebulók.

Otthon, játék közben a szülő visszajelzéseket kap arról, hogy gyermeke holt tart, mi okoz neki nehézséget, melyek azok a feladatok, amelyek jól mennek. A szülő, ha azt tapasztalja, hogy bizonyos területeken a feladatmegoldás nehézkes vagy egyáltalán nem megy, konkrét problémákkal tudja felkeresni a gyermek pedagógusát vagy a szakembereket.

Ezek a játékok a lemaradó gyerekek esetében is nagyon jók lehetnek, hiszen a korrepetálás szinte észrevétlen, a gyermek azt játékként éli meg.

Matek egy kicsit másképp

A matematika könnyedén lesz "nemszeretem" tantárgy. Leginkább azért, mert ha az alapok hiányoznak, nincs mire építkezni. Az alapokat pedig kisiskolás korban kell megtanulni.

Thinkstock

Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Az unalmas matekfeladatok helyett adjunk gyermekünk kezébe színes, vidám, tudásának megfelelő játékos feladatokat és - már csak az újdonság varázsa miatt is - a tiltakozást, az elutasítást minden bizonnyal érdeklődés váltja fel. Ha a feladatok megoldásában mi is részt veszünk, akkor a gyermek az egészet közös játéknak éli majd meg, és nagyobb valószínűséggel szereti meg a számokat is.

A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Több sikerélménnyel és örömmel jár, és kevesebb frusztrációval, vagyis nagyobb az esélye annak, hogy a gyermek a játékkal együtt az adott ismeretanyagot is szeretni fogja.

Hiába lesz egy gyermek egyik napról a másikra iskolás, ő attól még egy darabig kisgyerek marad, akinek addig a legfontosabb tevékenysége a játék. Ha szem előtt tartjuk, hogy a játék mennyire fontos számára még iskolás korban is, ha segítünk neki játszva tanulni, a tanulás könnyebb és vidámabb lehet a számára nem csak most, hanem egész életében.  

Mikor lesz iskolaérett a gyerek? Játékos felkészülés az iskolárahttp://www.life.hu/anyaskodj/mariskolabajartok/20120924-mikor-lesz-iskolaerett-a-gyerek-jatekos-felkeszules-az-iskolara.html Így ösztönözd gondolkodásra a kicsit - Fejlesztőjátékok az óvodás korosztálynakhttp://www.life.hu/anyaskodj/ovisoklettetek/20120917-fejlesztojatekok-az-ovodas-korosztalynak.html