A legújabb kutatási eredmények szerint a cégek általában nem azokat a dolgokat nézik meg az állásokra jelentkezők Facebook adatlapján, amit kellene, és emiatt gyakran a potenciális munkaerőtől fosztják meg magukat.

Nagyon gyakori jelenség, hogy a munkaadók különböző személyiségjegyek (lelkiismeretesség, megnyerő személyiség, extrovertáltság) alapján mérik fel jövőbeli dolgozóikat. A kutatók a vizsgálataik során 175 önkéntes személyiségjegyeit vizsgálták meg, majd ezeket összehasonlították a Facebook aktivitásukkal. Az Észak-Karolina Állami Egyetem tudósai szerint az eredmények meglepőek lehetnek még a tapasztaltabb céges HR vezetők számára is. "A nagyobb cégek általában átvizsgálják a jelentkezők Facebook profilját, hogy ki tudják szűrni az alkohol- és drogfogyasztókat, mivel úgy gondolják, ez egyet jelent azzal, hogy a jelölt nem lelkiismeretes, valamint hogy nincs felelősségérzete és önuralma sem" - nyilatkozta Lori Foster Thompson pszichológus professzor.

Forrás: Thinkstock

A vizsgálatok során ugyanakkor a tudósok semmiféle kapcsolatot nem találtak a lelkiismeretesség, valamint az alkohol- és droghasználattal kapcsolatos facebookos kiírások között. "Ez azt jelenti, hogy a cégek alapból kizárják a legtöbb lelkiismeretes jelentkezőt, csak azért, mert tévesen azt feltételezik, hogy a közösségi oldalakon való tevékenység bármit is elárul az igazi személyiségről" - mondta Will Stoughton, a kutatás vezetője. A tudósok szerint főként abban az esetben rossz ötlet kizárni az alkohollal és droggal kapcsolatos tartalmakat megosztó jelölteket, ha a cégek kifejezetten extrovertált személyiségeket keresnek, például marketing- vagy sales-pozíciókra, mivel a hasonló beállítottságú emberek különösen hajlamosak ilyen dolgokat kirakni a Facebook oldalukra.

A közösségi oldalakon való viselkedés, valamint a megnyerő személyiség és a lelkiismeretesség között csak egyetlen közvetlen kapcsolatot találtak a tudósok: vizsgálataik szerint a lelkiismeretes és megnyerő jelöltek szinte soha nem pocskondiáztak senkit a Facebook oldalukon. "Tehát ha a munkaadók továbbra is a közösségi médiumok alapján szeretnék megszűrni a jelöltjeiket, inkább azokat a jelentkezőket kéne kizárniuk, akik hajlamosak másokat szidni, és nem azokat, akik feltesznek egy képet arról, ahogy épp sört isznak" - tanácsolja Stoughton. A kutatás részletes leírása a Cyberpsychology, Behavior and Social Networking című tudományos szaklap júliusi online kiadásában olvasható.