A hátfájás sokunk életét megkeseríti, ám nem kell rögtön valami súlyos betegségre gyanakodni. Lehet, hogy elég, ha változtatsz néhány rossz szokáson, és máris örökre elfelejtheted ezt a kellemetlenséget. 

1. Cseréld le a matracodat!

Az egyik leggyakoribb ok az lehet, hogy egyszerűen nem a megfelelő matracon alszol. Egy jó matrac élettartama nagyjából 8-10 év, így ha egy ennél régebbi darabon fekszel éjszakánként, ne csodálkozz, ha úgy ébredsz reggelente, mint akin átment egy úthenger. Ne sajnáld a pénzt, és cseréld ki a régi ágybetétedet egy újra, amely se nem túl puha, se nem túl kemény, mert ezáltal a gerinc megfelelő támasztásban részesül alvás közben.

Forrás: Thinkstock

2. Óvatosan a cipekedéssel!

A hátfájás hátterében a sok cipekedés is állhat. Ha rendszeresen viszel haza a boltból nehéz szatyrokat, vagy egyszerűen csak tele van felesleges holmikkal a retikülöd vagy az aktatáskád, ráadásul mindig ugyanabban a kezedben viszed ezeket, a tested kiegyensúlyozatlanná válik, és ez a gerincre is rossz hatással lesz. Törekedj arra, hogy testsúlyod tíz százalékánál nehezebb holmit ne vigyél magaddal rendszeresen.

3. A cipő is számít

Az sem mindegy, milyen cipőt hordasz, a hátfájás hátterében ugyanis a túl magas vagy a túl lapos sarok is állhat. Az olyan szandálok sem jók, melyeket semmi nem tart a bokán, vagyis a láb szabadon mozoghat benne jobbra-balra. Mindenkinek érdemes kitapasztalnia, mi számára az ideális sarokméret, és hétköznapokon kizárólag ilyen lábbeliket viseljen.

4. Lelki okok

A fizikai okok mellett bizony lelki oka is lehet a fájó hátnak. Ha ugyanis túl sok haragot melengetsz a szívedben, netán neheztelsz valakire, akkor ez az érzelmi állapot az ízületekre is kihathat. Kutatások kimutatták, hogy akik a hétköznapokban is gyakorolják a megbocsátás erényét, azok nemcsak kevésbé lesznek depressziósak, de kevesebb fizikai fájdalmat is fognak megélni.

5. Az ülőmunka is hibás

Az ülőmunka sem használ a hát egészségének, mivel az emberek többsége nem a megfelelő testtartásban ül az íróasztalnál. Ráadásul ülés közben 50 százalékkal nagyobb nyomás nehezedik a gerincre, mint álláskor. Ha irodában dolgozol, a hátadat igyekezz minél többször kicsit hátradönteni, végezz nap közben nyújtózásokat Arra is figyelj oda, hogy miközben a számítógépen dolgozol, a fejedet egyenesen tartsd, ne pedig lehajtva.

 

Forrás: Thinkstock

6. Kerüld a stresszt!

A hátfájás elkerülése érdekében igyekezz a stresszes helyzeteket is megúszni, hiszen aki feszült, annak az izmai is megfeszülnek. Ilyen esetben a legjobb, amit tehetsz, ha veszel egy forró fürdőt, emellett pedig megfelelő háterősítő tornával is sokat javíthatsz az állapotodon.

7. Ügyelj az étkezésre!

Utolsóként fontos megemlíteni, hogy a magas kalóriatartalmú és tápanyagban szegény ételek hízáshoz vezetnek, a megnövekedett súly pedig nagyobb terhet ró a gerincre, ami szintén hátfájást okoz. Ráadásul a túlsúlyos embereknél a csontritkulás veszélyének mértéke is megnő. Jó hír azonban, hogy már testsúlyunk 5-10 százalékos csökkentésével is jelentős javulást érhetünk el a gerincünk állapotában.

Tippünk: Erősítsd a hátizmokat testmozgással!

Korábban már bemutattunk néhány szuper gyakorlatot, amik erősítik a hát izmait, és eltüntetik a hájhurkákat. Próbáld ki az Ez zsír! aerobikoktatója, Nagy Amarilla hatásos háterősítő módszereit ide kattintva. De rendszeres jógázással is nagyon sokat tehetsz a tartásod javításáért. Jógaiskolánkban a JógaKlikkel korábban már bemutattuk azt a gyakorlatot, ami nemcsak nyújtja, de erősíti is a hát izmait - kattints ide, és jógázz velünk te is!