Az építőkocka egyike a kisgyermekek számára legelőször ajánlott játékoknak – ez ugyanis a legjobb módja a tanulási készségek fejlesztésének: serkenti többek között a kreativitást, problémamegoldást, a térlátást és a koordinációs készséget is.

A legkisebbek is építhetnek

Babáknak – körülbelül három hónapos kortól – a legbiztonságosabb a puha anyagból készült építőkocka, melyeknek nincsen éle, így nem okozhatnak velük sem maguknak, sem más gyerekeknek sérülést – ráléphetnek, de akár rá is ülhetnek. Könnyebb a piciknek megfogni ezeket, változatos szín- és mintaválasztékban kerülnek forgalomba, legtöbbször bevizsgált nontoxikus textil anyagból készülnek, szigorú biztonságtechnikai előírások mellett. Ez azért is fontos, mert ebben a korban indul meg a babák fogzása, ezért mindent a szájukba vesznek, az ínyükhöz dörzsölnek.

Forrás: Thinkstock
A gyermekek fejlődése ezekben a hónapokban nagyon intenzív. Megkeresi a játékait és érdeklődéssel nézeget színes dolgokat. 6-12 hónapos korban a gyermek a két szemmel látott tárgyak képét már nem egymásra fektetve, hanem valóban egy képpé formálva érzékeli. Ez feltétele a térlátás kialakulásának. A gyermekek ebben a korban már kevesebbet nézelődnek, viszont elkezdődik az úgynevezett kutató manipuláció. Ez tudatos fogást, a mozgások irányítását és összekapcsolódását jelenti. A gyermek egyik kezéből átteszi a másikba a tárgyakat, hüvelykujját használja, tudatosan fog, elenged dolgokat és épít.

Textil után fából

Ahogy a gyermek nő, bevezethetjük nekik a fa építőkockákat is. Ezek fejlesztik a gyermekek finommotorikus képességét, kreativitását. Népszerűek, és segítenek a tanulásban a számokat és betűket megjelenítő építőkockák. Amint a gyermekben kialakult az érdeklődés, az építés óriási örömet szerez számára. Ezekkel az építőkockákkal a gyerek akár három-, négyéves koráig remekül eljátszik, miközben rengeteget tanul a világról és magáról.

Óvodások és iskolások nagy kedvence

A műanyagból készült, apróbb építőkockákkal a gyerekek nagyobb korban, körülbelül négyéves kortól játszanak – nem is csoda, hiszen ez olyan kreatív elfoglaltságot jelent, aminek megélése igazi örömforrás. Ösztönzi az alkotóerőt és fejleszti a problémamegoldó képességet. Már a korai '60-as években is voltak olyan tanárok, akik különféle módon használtak építőkockákat az osztályteremben – már ekkor is tudták ugyanis, hogy az építőkockáknak hatalmas, személyiségformáló erejük van.

Forrás: Thinkstock

Építkezés felnőtt korban

Kár lenne tagadni, a felnőttek is imádnak építeni – ez ugyanolyan örömforrás számukra, mint a gyerekeknek. Ebben a korban azonban már a sokkal komplexebb építőkockák ajánlottak: a motorokkal, érzékelőkkel felszerelt elemek, illetve logikai blokkok segítségével összeállítható játékok.  

Ha valaki rendszeresen játszik valamit, az ott megélt sikerélménye valamiképp kompenzálhatja az élet egyéb területein kialakult nehézségeit, frusztrációit. Arra azonban figyelni kell, hogy a játék ne alakuljon kóros szenvedéllyé. Szélsőséges esetben ugyanis ez átfordulhat és maga a játék válik a létezés valódi terepévé.