Egyre több világsztáron látni magyar tervezésű ruhakölteményeket, ami hatalmas dolog a hazai divatnak. Ráadásul pár nap, és Oscar-gála, mi pedig kíváncsiak lettünk, hogyan is kell elképzelni a ruhaválasztás folyamatát. Abodi Dóra divattervező már számtalan filmcsillagot öltöztetett, ezért őt faggattuk arról, hogyan is kerül a sztárokra a ruha a vörös szőnyegen. 

Annyi gyönyörű ruha van a palettán, ezért biztosan nem könnyű senkinek a választás. Hogy kell ezt elképzelni: mi alapján kerül egy adott ruha egy hírességre? 

A sztár stylistja minket vagy a képviselőnket keres meg, hogy pontosan milyen eseményre, kinek, milyen ruhákat szeretne kölcsönkérni. Ha úgy ítéljük meg, hogy a brand profiljába illeszkedik a híresség, akkor kölcsönadjuk a kért ruhákat. A stylistok rengeteg ruhát gyűjtenek be egy-egy fotózásra, így mindig érdekes, hogy végül felveszi-e a ruhát vagy más tervezőtől választ a sztár. Sokszor méretbeli problémák is vannak, a mintakollekció darabjai modelleknek készülnek (34-es, 36-os lányoknak), szóval előfordulhat, hogy egy 38-as, 40-es sztárra nem jó a ruha. Előzőleg igyekszünk információt kérni a méretekről, de így is előfordulhat, hogy nem passzol a mintadarab.

Bailee MadisonForrás: AFP

Mi a helyzet az ajándékozással?

Mi senkinek sem küldünk ajándékruhát, vagy csak úgy egy random kiválasztott ruhacsomagot. Mindig a konkrét kérésre konkrét személynek és konkrét eseményre.

Akkor a hírességek megveszik a ruhákat? Vagy kölcsönkapják? Netán a márka fizet, hogy viseljék az adott kreációkat?

A sztárok kölcsönkapják a ruhákat, legalábbis tőlünk. A mintakollekcióból választanak, majd használat után kitisztítva, szépen becsomagolva kapjuk vissza. Ha egy nemzetközi híresség viseli az általam tervezett ruhát, az hatalmas reklám a márkának, megrendeléseket és ismertséget generál, így nekik szívesen kölcsönzünk ruhát.

Abodi DóraFotó: Baráti Vince

A sztároknak akkor fizetnek a márkák, ha valaki a márka reklámarca. Ez gyakorlatilag egy reklámszerződés, amelynek keretében a sztár egy meghatározott ideig az adott brand ruháit viseli bizonyos összegért cserébe. Nem véletlenül láttuk tavaly egész évben Jennifer Lawrence-t Dior ruhákban és Dior reklámokban, hiszen a Dior arca volt és velük kötött szerződést. Ezt a gyakorlatot globális nemzetközi márkák folytatják, ez ugyanolyan, mint amikor egy nagy kozmetikai cég reklámarca egy ismert modell vagy színésznő. Mi ezzel a részével egyáltalán nem foglalkozunk. Ez a független, fiatal márkákat nem érinti, ez a mamutcégek reklámeszköze. Mi nem fogunk Angelina Jolie-nak fizetni, hogy a reklámarcunk legyen, viszont ha a stylistja megkeres, szívesen kölcsönzünk neki ruhát eseményre.

Alexandra ShippForrás: Facebook/Dora Abodi

És mi van akkor, ha valaki felkér, hogy tervezz neki egyedileg ruhát? 

A "rátervezés", azaz az egyedi tervezés egy külön történet: ha például egy sztár megbíz azzal, hogy egyedi ruhákat készítsünk neki egy koncertturnéra, az egy megbízásos munka, és ilyenkor a megbízó előadó fizet a tervezőnek a munkáért, illetve akkor is kifizetik a ruhát, ha a sztár szeretné megtartani azt.
A nemzetközi sztárok jól kereső emberek, nem jellemző, hogy fiatal tervezőktől ajándék ruhát kérnének, vagy legalábbis mi nem találkoztunk ezzel.

Miben más ez, ha mondjuk egy vörös szőnyeges eseményről van szó?

Az ilyen alkalmakkor minden szögből fotó készül a hírességekről, és utána a fotók végtelen mennyiségű bulvármagazinban, TV műsorban jelennek meg. Így nem csoda, ha nagyon fontos a sztároknak, hogy jól nézzenek ki, előnyös legyen a ruha, jól és magabiztosan érezzék magukat benne, és feltűnő, de mégis stílusos, elegáns darabot válasszanak. Rengeteg ember látja ezeket a képeket. Szóval nagy a stylist felelőssége, hogy jó ruhákat segítsen kiválasztani és építse, ne pedig rongálja a híresség imázsát.

Conchita WurstForrás: Facebook/Dora Abodi

Mi van, ha mondjuk megrongálódik egy ruha?

A kreációkért a stylist felel, és ha baja esik a ruhának, azt ki kell fizetni.

Mostanában kért tőled világsztár 1-1 darabot?

Folyamatosan jönnek a megkeresések. A képviselőnk mindig tájékoztat, egy hónapban akár száz feletti megkeresés is érkezik, ebből átlagban 1-2 "találat" van, azaz havonta 1-2 vörös szőnyeges vagy celebrity editorial megjelenésünk van, illetve több divatanyag modellekkel magazinokban. Ez nagyon jó arány, szeretik a darabjainkat a stylistok és a hírességek is. Egy-egy globális divatmárkának is nagyjából csak 10 fontos "találata" van egy hónapban, szóval ez egy nagyon jó arány.

Jena Malone és Lindsay Lohan a Kode magazin címlapjánForrás: instyle.hu, Kode

Ki az, aki még nem viselt tőled ruhát, de nagyon szívesen öltöztetnéd?

Lana del Rey, Madonna, Angelina Jolie, Anna Dello Russo, Kristen McMenamy, Rosamund Pike, Reese Witherspoon, Lupita Nyong'o, Mademoiselle Yulia...

Kinek a stílusát imádod a legjobban?

A fent felsoroltakon kívül Noomi Rapace-t említeném meg. Őt öltöztettem, de jöhet bármikor :)

Hogy kerül a ruha az Oscar-gálára?

A legnevesebb tengerentúli stylistok igen elfoglaltak az Oscar-gála előtt. Ha kíváncsi vagy, Amerikában hogy néz ki a ruhaválasztás folyamata, kattints IDE!