Így segítheti Hófehérke és a hét törpe gyermeked lelki fejlődését

televízió mese mesélés gyermek fejlődése mesekönyv
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
„Nincs rá időm!" „A gyerek sokkal jobban élvezi a mesefilmeket!" „A mesélés már úgyis kiment a divatból!" Neked is ismerősek ezek a kifogások? Egy brit felmérés szerint az ottani szülők egy részének még csak mesekönyve sincs otthon, és csak a gyerekek 7 százalékának mesélnek minden este rendszeresen. Ti milyen gyakran szoktatok mesét olvasni a gyereknek?

Mesekönyv? Ott van a tévé helyette!
A mai gyerekek valódi kis digitális bennszülöttek, ők már beleszülettek az új technikai vívmányok világába, a különféle kütyük használata egészen kiskoruktól kezdve a mindennapjuk részévé vált. Ennél fogva szüleiknek talán kézenfekvő és praktikus megoldásnak tűnhet, hogy gyermekük az esti mesét is a digitális „anyuka", a televízió tolmácsolásában hallgassa, illetve nézze meg. De valóban helyettesítheti a tévé a mesélés élményét?

Forrás: Thinkstock

A mese ereje
A kérdés megválaszolásához először magának a mesének a jelentőségét kell tisztázni. Majsai László pszichopedagógus, a Life.hu szakértője szerint a mese a gyermek életében, fejlődésében igen meghatározó szerepet tölt be. A mesés történetek fejlesztik a kicsik értelmi és problémamegoldó képességét, emellett a lélektanítás egyik legfontosabb eszközei. „A lelki működések fejlődése elképzelhetetlen egy olyan közvetett tapasztalati csatorna nélkül, mint a mesék, a fantázia világa. Ezek az elképzelt, kitalált vagy tovább álmodott történetek kitágítják a világot a gyermekek számára. Lehetőséget nyújtanak arra, hogy olyan viselkedésformákat, problémamegoldásokat, emberi tulajdonságokat (erényeket és gyarlóságokat) ismerhessenek meg, amelyekről ha közvetlenül - azokat átélve - szerezné tapasztalatait, sérülhetne vagy konfliktushelyzetekbe kerülhetne" – magyarázza Majsai László. A mesék hallgatásával ezeket a helyzeteket mint feladványokat, példabeszédeket éli meg és dolgozza fel a gyermek.

Mesék a kriptából

Az eredeti Grimm- és a klasszikus mesék legtöbbje igen brutális, melyek sokszor illenek inkább a horror, mint az esti mese kategóriájába. Egy korábbi cikkünkben elolvashatod kedvenc gyermekmeséid valódi, vérfagyasztó történetét.

Azonosulva a szereplőkkel, saját problémáit is feldolgozza a mesével, és a mesehős diadalával ezek a problémák, szorongások is feloldódnak, mindez pedig a szülő biztonságot árasztó közelében történik. A szülő a mesemondással azt is gyermeke tudtára hozza, hogy ismeri a problémáit, és mellette van, segít a mesék által megoldani azokat. A mesék fontos szerepet játszanak a helyes értékrend kialakításában is, hiszen a legfontosabb emberi erényeket, tulajdonságokat (hősiesség, bölcsesség, segítőkészség, becsület, családi kötelékek) szintén a mesés történetekből ismerhetik meg a csöppségek.

Forrás: Thinkstock

A mesemondó képernyő
Nem csak a brit szülők hanyagolják a meseolvasást, szakértőnk elmondása szerint hazánkban sem sokkal fényesebb a helyzet: „Tapasztalatom szerint sajnos sokkal kevesebb szülő és sokkal ritkábban olvas mesét gyermekének, mint szükséges volna. Sokszor cserélik le magukat tévére, DVD-re, PC-re, és teszik mindezt azzal a magyarázattal, hogy azt jobban szeretik a kicsik, jobban tetszik nekik..."
Majsai László ezeket a kifogásokat csak ürügynek tartja arra, hogy miért ne kelljen a szülőnek élő szóval, könyvből olvasva vagy fejből mesélnie. Véleménye szerint az esti mesét azért sem lenne szabad tévén nézni, mert a rajzfilmek ahelyett, hogy álomba szenderítenék a kicsit, épp hogy aktiválják, mesterségesen figyelmi-izgalmi állapotba hozzák. A tévében látható mesék legnagyobb hátránya a mesemondással szemben, hogy a képernyőt nézve a gyermek belső képalkotása megszűnik, nem használja fantáziáját, aminek fejlesztése viszont nagyon fontos lenne, hiszen később az olvasás során, az iskolában is nagy szüksége lesz ezekre a készségeire.

Majsai László pszichopedagógus szerint

"A feszültségoldáshoz használjuk a róluk szóló meséket. Válasszunk egy állandó szereplőt (aki lehet a gyermek önmaga, de helyettesítheti őt egy állatka vagy más mesefigura is), akiről elmesélhetjük, hogy mi történt vele aznap. Ilyenkor a gyermek gyakran úgy korrigálja az eseményeket, hogy az eddig elhallgatott vagy homályban lévő részletek is kiderülhetnek, így lehetőség van a feldolgozásra és elengedésre egyaránt. A lényeg: a meseolvasás most még olyan eszköz lehet a kezünkben, amiért sokat adnánk a kiskamaszkorban - és talán utána is."
Forrás: Thinkstock

Hogy mit meséljünk?
Szakértőnk szerint azt, amit a gyermek hallani szeretne; akkor is, ha már századszor kell ugyanazt; akkor is, ha már kívülről fújjuk. Fontos tudni azonban, hogy minden életkorban másfajta mesélésre van szüksége a gyerekeknek. A kicsi gyerekek képzeletének fejlődéséhez elengedhetetlen, hogy a szülő képes mesekönyvből meséljen, és megmutassa a csöppségnek, milyen is egy kastély, mert ebben a korban elképzelni még nem tudja. 4-5 éves kortól már el tudják választani a mesevilágot a valóságtól, megtanulják értelmezni az összefüggéseket az események között, ki tudják alakítani magukban a negatív és pozitív hősök jellemét. Ebben az életkorban a népmesék lehetnek a legjobb tanítómesterek. 6 éves kortól a gyerkőcök már hosszabb mesét is végig bírnak hallgatni, sőt ilyenkor a történetet akár meg is lehet szakítani, és másnap folytatni.

Ha köpött a maci

Ha a mesemondás mellett a gyerkőc mindenképpen szeretne mesefilmeket is nézni, fontos, hogy ezek a mesenézések napközben történjenek, és semmiképpen ne este, lefekvés előtt. Amennyiben lehetőséged van rá, a rajzfilmeket közösen nézd meg a lurkóval, hogy a gyermek esetlegesen felvetődő kérdéseire azonnal választ kaphasson.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.