Barnítóspray, műköröm, műszempilla, póthaj, smink – ha ezeket a szavakat hallod, neked milyen kép ugrik be elsőre? Mondjuk egy éppen buliba készülő, csinos 25 éves lány, egy fotózás előtt álló glammodell vagy egy fellépésre készülő énekesnő? És ha azt mondjuk, ezekre a kiegészítőkre egy 10 éves kislánynak van szüksége?
Természetesen mi sem gondoljuk komolyan, hogy egy kislánynak minderre szüksége lenne, vannak azonban olyan szülők, akik szerint ezek a kiegészítők elengedhetetlenek ahhoz, hogy a gyerekük teljes pompában tündököljön.
Ezen a véleményen van a 29 éves Samantha Pavey is, aki havonta több mint 150 000 forintnak megfelelő összeget költ arra, hogy lánya a létező összes szépségversenyen helytálljon.


A kis Barbie Loveridge, Samantha 10 éves gyermeke már hétéves kora óta rendszeresen részt vesz ilyen megmérettetésen. (Bár furcsán hangzik, de a kislány az átlaghoz képest elég későn kezdte a „szakmát", két-három-négy éves gyerekeket már simán versenyeztetni szoktak Amerikában.)
Samantha maga is elismeri, hogy egy-egy ilyen alkalommal Barbie-n több smink van, mint rajta, ennek ellenére nem érzi úgy, hogy ezek a versenyek károsak lennének a gyermekére.
„Ezek a kellékek csak a színpadon vannak rajta, a hétköznapokon nem viseli” – magyarázza a fodrászként dolgozó anya, aki az elmúlt két év során harmincnál is több versenyre ment el a lányával, ám a legrangosabb még hátra van. Az egyedülálló anyuka Barbie mellett még két fiatalabb gyermeket is nevel, a nyolcéves Michaelt és a négyéves Mantanát, mégis van ideje lánya csinosítására egy-egy verseny előtt, amiből havonta egy biztosan akad, de sűrűbb időszakokban akár egy hétre is jut belőlük több.
Mindez nem túlságosan pénztárcakímélő tevékenység, hiszen a ruhák, sminkek mellett még ott van a nevezési díj és az útiköltség is, ám anya és lánya szerint megéri mindezt az az élmény, amit a színpad és a siker nyújt. Samantha ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a hétköznapokban nem engedi, hogy a lánya sminkelje magát, az iskolában természetes külsővel kell megjelennie.

Anyai önmegvalósítás
A szépségversenyekről szóló realityt nézve akaratlanul is az az érzés motoszkál az ember fejében, hogy vajon a kislányok valóban részt akarnak-e venni ezeken a versenyeken, vagy csak az anyukák próbálják rajtuk keresztül megvalósítani a saját vágyaikat, esetleg megélni azokat a sikereket, amikben nekik fiatalabb korukban nem volt részük.
A meginterjúvolt, kislányukat menedzselő anyukák persze mindig elmondják, hogy csakis gyermekük szeretne részt venni a versenyeken, ők semmit nem erőltetnek, és ők csak addig fogják támogatni a 4-6 éves gyerekeket, amíg örömet találnak a "minifelnőttségben". Ilyen mondatok után azonban talán jogosan merülhet fel egy kívülállóban a kérdés, hogy
vajon egy 3-4 éves kislány hogyan és milyen módon képes eldönteni, hogy neki a versennyel járó hercehurcákra szüksége van?
A gyerekszépségversenyek pszichológiája
A válaszokat keresve két szakértőt is megkérdeztünk a témában: Somoskői Nóra pszichológussal az anyukák motivációjára próbáltunk magyarázatot találni, a Life.hu szakértőjével, Majsai László pszichopedagógussal pedig a jelenség gyermekekre gyakorolt hatását elemeztük.
Somoskői Nóra véleménye szerint egy szülő számos indokot találhat arra, hogy gyermekét feláldozza a szépségipar oltárán. Egyrészről sokakat az anyagi javak vonzanak, ezért erőltetik rá gyermekeikre a versenyeket, hiszen a kiváló helyezésekkel magas pénzjutalmat lehet elnyeri, ami hozzásegítheti a családot a jobb megélhetéshez. A másik indok viszont a pszichológus szerint az édesanyák múltjában keresendő. „Léteznek ugyanis olyan anyák, akiknek titkolt vágyuk volt egy dobogós helyezés elérése, de mivel nekik ez nem sikerült, szertefoszlott álmaikat a gyermekükkel szeretnék megvalósítani. Baj akkor van, ha a szülő nyomást gyakorol gyermekére, és minden körülmények között rá akarja erőltetni az akaratát. Ebben az esetben a család többi tagja hozhat változást, valamint pszichológusi segítséggel orvosolni lehet az anyában kialakult fiatalkori traumákat is" – magyarázza a pszichológus.

Majsai László pszichopedagógus sem rejtette véka alá a véleményét.

A szépség ára
Ahogy szakértőink is elmondták, a hamis képet sugárzó szépségversenyeknek számos negatív hatásuk lehet a gyermekek fejlődő önértékelésére és értékrendjére, ami azonban még rosszabb, hogy a szépségversenyek történetében olyan borzalmas esettel is találkozhatunk, mikor ezek az apróságok bűnözők célpontjaivá váltak.
