Nemrégiben egy új fogyókúrás őrület ütötte fel a fejét, melynek lényege, hogy havi ötnapos böjtöléssel fittek és egészségesek maradhatunk, ráadásul a drasztikus kalóriamegvonással járó egyéb diétákkal szemben, a szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat és tápanyagokat is megkapja a szervezetünk.

Egereken és majmokon végzett kísérletek is bizonyítják, hogy a kalóriamegvonás hatására nehezebben fejlődnek a rákos sejtek, ráadásul a cukorbetegség kockázata is csökken, az agyi funkciók javulnak, a has körüli zsírréteg pedig – ami a legtöbb veszélyt jelenti az egészségre nézve – megszűnik.

Az ötletet, hogy a folyamatos kalóriamegvonás helyett inkább rövid ideig vonjuk meg magunktól drasztikusan a táplálékot, szintén egereket végzett kísérletek adták, mely során bebizonyosodott, hogy a rövid böjt hatására nem csak a rákos sejtek pusztultak el, de a rágcsálók még a súlyúkból is vesztettek.

Krista Varady, a chicagói Illinois Egyetem táplálkozástani professzora szerint a kétnaponta történő böjtölésnek is hasonló hatása van, amikor felváltva egyik nap nagyon keveset eszünk, a következő nap pedig a szokásos módon táplálkozunk, ráadásul ezzel is ugyanúgy lehet fogyni, mint az időszakos böjtöléssel, és itt is könnyebbség az, hogy nem folyamatosan vonjuk meg magunktól a kalóriát.

Forrás: Thinkstock

Létezik a böjtölésnek az a változata is, amikor heti öt napon át lehet azt enni, amit csak akarunk, és a maradék két napban kell böjtölni. A szakemberek valamennyi fent említett böjtöléssel kapcsolatban bizonytalanok afelől, hogy tulajdonképpen mitől indul be a fogyás, hiszen a nem böjtös napokon nincs megszabva, mit együnk, bár vannak olyan nézetek, melyek szerint a leghasznosabb, ha azokon a napokon a mediterrán étrend szerint étkezünk.

Az is kiderült ugyanakkor, hogy az időszakos böjtölés nagyon jó hatással van az inzulinszintre is, ami azért különösen fontos, mert a magas inzulinszint a szívbetegség, a mell-, máj- és hasnyálmirigyrák, valamint a kettes típusú cukorbetegség kockázatát is növelheti.

A legújabb diétás ötlete lényege az, hogy havonta öt egymást követő napot töltsünk böjtöléssel, a többin szabadon táplálkozhatunk. Az egereken végzett kísérletek bebizonyították, hogy ezzel is lehet fogyni, illetve számos egészségügyi előnye is lehet, ugyanakkor az is kiderült, hogy az idősebb rágcsálók ideje korán elpusztultak, vagyis ez a fajta diéta nem ajánlott idősebb korban, vagy olyanok esetében, akik valamilyen krónikus betegségben szenvednek.

Összességében az a helyzet, hogy a szakértők sem értenek egyet abban teljes mértékben, vajon egészséges-e az időszakos böjtölés, és ha igen, mi az ideális időtartama, abban viszont mindenki azonos állásponton van, hogy a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok bevitelére a böjt idején is nagy szükség van.