Képtelen vagy kiűzni az életedből a stresszt, ennek a nyomait azonban nemcsak a bőrödön, de a súlyodon is nap mint nap érzékeled? A stresszes életmód jobban hizlal, mint gondolnád, de tehetsz ellene!

A fogyás nem csupán az étkezés és a testmozgás együtteséről szól. A fáradtság, a motiváció hiánya és az állandó sóvárgás is jelentős szerepet játszhat a fogyókúra sikerében - mindezekben pedig a stressz a közös nevező. A felgyorsult élet, amelyben élünk, gyakran elhiteti velünk, hogy képesek vagyunk folyamatosan megbirkózni a magas elvárásokkal és energiafelhasználással. A testünk azonban valami mást kommunikál. A nehezen leadható testsúly gyakran beszédes jele annak, hogy hallgatnunk kellene a szervezetünkre, és pihennünk kellene.

Forrás: Thinkstock

Nemrég a Healthista magazinban egy ismert táplálkozási szakértő, Charlotte Watts is alátámasztotta, hogy a stressz igenis kövérré tehet bennünket. A szakértő - aki egyébként egy ezzel kapcsolatos könyv szerzője is -, elmondta, mi az a 10 bizonyított mód, amelyekkel a stressz kövérré tehet bennünket.

1. Zsírlerakódások a has tájékán? A stressz az oka!

A stresszválasz közli a szervezetünkkel, hogy több üzemanyagra van szükség az esetleges menekülésre vagy harcra való felkészüléshez. A gond csak az, hogy általában nem hozzuk egyensúlyba ezt a fizikai reakciót a testmozgással, és a többletenergiát nem használjuk fel. Annak érdekében, hogy megóvja magát a káros cukortól, a szervezetünk a felesleges kalóriákat zsírrá alakítja át. A hasi részen lévő sejtek több receptorral rendelkeznek a kortizol stresszhormonra, mint más testrészeink sejtjei, ezért a létrehozott zsír nagy része a has tájékán rakódik le.

2. A stressz gátolja a zsírégetést és az izomépítést

A stresszből származó magas cukorszint (és az általa okozott cukorterhelés) az inzulin hormon felszabadítását váltja ki a szervezetünkben. A hormon működése következtében a cukor a véráramból a sejtekbe kerül, hogy azok energiatermelésre használhassák fel. A magas inzulinszint zsírtároló üzemmódban hagyja a szervezetünket, és megakadályozza, hogy üzemanyagként elégesse az eltárolt zsírt.

3. A stressz megnöveli a zsírt vonzó ösztrogén hormon szintjét 

Amellett, hogy szerepet játszik az alma formájú testalkat kialakulásában, a kortizol termelődése úgynevezett relatív ösztrogéndominancia kialakulásához is vezethet. Ez annak köszönhető, hogy a stresszhormon progeszteronból jön létre, a másik kulcsfontosságú női nemi hormonból, amely kiegyensúlyozza az ösztrogént. Amikor a teljes ösztrogénszint magasabb, mint a progeszteroné egy teljes menstruációs ciklus alatt, egyes nők stresszel összefüggő menstruációs tüneteket, például erős havi vérzést, rövidebb ciklust és a hangulattal összefüggő premenstruációs szindrómát tapasztalhatnak. Az ösztrogén az a hormon, amely kialakítja a nők testalkatát, tehát összefüggésben állhat a comb és a fenék hízásával, különösen a természetes alma testalkattal rendelkező nők esetében.

4. A stressz lassítja a pajzsmirigyműködést 

Az állandó készenléti állapot azt jelzi, hogy energiát kell raktároznunk az esetleges tettekre. Az erre az észlelt veszélyre adott túlélési válaszként a mellékvese arra utasítja a pajzsmirigyet, hogy kimenő teljesítményének korlátozása révén lassítsa le a működését. Mivel a pajzsmirigy irányítja az anyagcserét (azt a sebességet, amellyel a szervezetünk az üzemanyagot vagy kalóriákat égeti), a lelassult működése ahhoz vezet, hogy egyre nehezebbé válik a fogyás.

5. Túlságosan édesszájú vagy? A stressz az oka! 

A stresszválasz az energia hirtelen megugrását váltja ki, mivel a testünk valamennyi rendszere izgalmi állapotba kerül. Ennek következtében elkezdik termelni azokat a hormonokat, enzimeket és idegi átvivőanyagokat, amelyek ennek az izgalmi állapotnak a fenntartásához szükségesek. Ha ezt nem egyenlítjük ki elegendő pihenéssel és lazítással, a testünk végül kimerül. Ha évekig magas kortizolszinttel élünk, olyan összeomlások következhetnek be, amikor már cukor vagy serkentőszerek nélkül képtelenek vagyunk elegendő energiát létrehozni. Sok zöldséget és megfelelő mennyiségű fehérjét tartalmazó egészséges étrenddel ellensúlyozhatjuk ezt a hatást, és távol tarthatjuk ezeket a sóvárgásokat, és idővel megtörhetjük azt az ördögi kört, melynek következtében zsír raktározódik, amit a szervezetünk nem tud üzemanyagként elégetni.

 A lista nem teljes; nézd meg a többit is!