Stressz, kimerültség vagy ötlettelenség ellen is megoldás lehet napi 2 órányi csend. Ezért érdemes beiktatni a mindennapjaidba. 

A csend fogalma minden korosztálynak mást jelent: míg az ember gyerek, nem is tud unalmasabbat elképzelni a csendnél. Ez az álláspont pedig nagyjából a felnőttkorig nem is változik. De vajon mi történik utána? 

Tinédzserkorunktól kezdve egyre több feladat, nyomás és stressz nehezedik ránk, amelyeket mindenki másképp rendez magában. Sokan szeretnek ilyenkor magukba zárkózni, hiszen így lehetőség nyílik külső impulzusok nélkül a megoldandó helyzetre fókuszálni. 

A sok stressz közepette sokan szeretnek magukba zárkózni, hiszen így lehetőség nyílik külső impulzusok nélkül a megoldandó helyzetre fókuszálniForrás: Shutterstock

Mások azonban nagy társasággal veszik körbe magukat, ha gyűlnek a gomolyfelhők, hiszen a külső hatások révén elterelődik a figyelem a problémákról. De jó ötleteket a legtöbben mégis akkor tudnak kitalálni, mikor csend és nyugalom veszi őket körül. Ez pedig nem véletlen.

Ugyanis már sok évvel ezelőtt kimondták, hogy zajszennyezés bizony létezik. Sőt, nemcsak hogy létezik, hanem kifejezetten káros is az emberi egészségre. Kimutatták például, hogy a rendszeres csend gyakorlása jó hatással van a kreativitásra. Hiszen ilyenkor nem a külső ingerek feldolgozásával foglalatoskodik az elme, hanem "sajátgyártású" gondolatok, képek és fantáziák kaphatnak teret. Ez szorosan összefügg a mentális állapotunkkal is, ugyanis az elfojtott gondolatok és érzelmek szorongást és stresszt okozhatnak az embernél, pedig ezt a problémát tudatos nyugalmi helyzet kialakításával akár el is kerülhetnénk.

Kimutatták, hogy a zajszennyezés kifejezetten káros az emberi szervezetreForrás: Shutterstock

Egy 2013-as kutatás szerint a csend segíthet a sejtek regenerálódásában is. Egereken végeztek kísérletet, amely azt vizsgálta, hogy bizonyos hangok milyen hatást gyakorolnak az agyra. Ebből az is kiderült, hogy a napi kb. 2 órányi csend segíti az agysejtek regenerálódását. Később arra is rájöttek, hogy a csendet több betegség kezelése során is (pl. depresszió) sikeresen lehet alkalmazni.

Éppen ezért a napi szintű csendet nemcsak azoknak érdemes beiktatni, akik nem bírják a zajt, vagy problémákkal küzdenek, hanem azoknak is, akik szeretnék megőrizni a belső egészségüket. Hiszen megelőzni valamit mindig könnyebb, mint utólag keresni rá a megoldást. A csend pedig egy olyan "preventív orvosság", ami ingyen és bérmentve mindenki számára elérhető, mégis csodákra képes.