A hazai sofőrök több mint fele nem vezet szívesen csúszós útviszonyok közt, és mintegy 49 százalékuk a korlátozott látási viszonyokat sem preferálja. Mindennek ellenére, vagy talán épp ennek következtében, sokkal kevesebb közúti baleset történik az őszi-téli időszakban: óvatosabbak, tudatosabbak vagyunk. Ennek ellenére nem árt felkészülni a megváltozott útviszonyokra.

Az egyre hidegebb idő és a kevesebb napsütéses óra nem csak a közérzetünkre, de vezetési szokásainkra is nagy hatással van. Mint az a SEAT és az NRC Kft. reprezentatív kutatásából kiderült, a sofőrök fele nem szívesen vezet az ilyenkor jellemző csúszós, sötét utakon. Leginkább a nőket tántorítja el az autóvezetéstől az időjárás, ugyanis a válaszadók mintegy hetven százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem szívesen ül a volán mögé ezekben a helyzetekben. A férfiaknál ez az arány mindkét esetben negyven százalék körül mozog.

Lassan járj, tovább „élsz"

Bár a csúszós utakon nagyobb eséllyel veszíthetjük el az uralmat autónk felett, a KSH adatai szerint mégis jóval kevesebb ütközéses, borulásos és pályaelhagyásos baleset történik az őszi-téli hónapokban. Míg november és február között jellemzően 4-600 között mozog az ilyen közúti szerencsétlenségek száma, addig ez az év többi részében gyakran megközelíti a 900-at. Ennek ellenére néhány dolgot fontos észben tartani, mielőtt a következő hónapokban autóba ülünk. Ilyenek például a csúszós utakon megnövekedő féktávolság, a gyakori köd és a kevesebb napsütés okozta gyengébb látási viszonyok, érdemes tehát időben felkészítenünk járműveinket a megváltozott időjárásra.

Ezek a női sofőrök legtipikusabb bakijai!Forrás: Thinkstock

Nők vs. férfiak

A kutatás kitért arra is, hogy az egyes tényezők milyen arányban okoznak kellemetlenséget a férfiak és nők számára. Általánosságban elmondható, hogy a férfiak kevésbé tartanak a csúszós úttól (40 százalék) és a korlátozott látási viszonyoktól (41 százalék), míg a nőknél ez az arány 69, illetve 61 százalék. A kutatás azt is kimutatta, hogy melyik nem a szabálykövetőbb. A női sofőrök mindössze hét százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem szívesen tartja be a sebességhatárokat, és alig egy százalékuk számára jelent kellemetlenséget a KRESZ betartása. Ezek az arányok a férfiaknál 21 és 8 százalékig szórnak – elmondható tehát, hogy a nők úgy érzik, biztonságosabban, de legalább is szabálykövetőbben vezetnek, mint az urak.