Sauska Andrea nőként érvényesül egy férfiasnak tartott szakmában, a borászatban

Forrás: Sauska Andrea -
Sauska Andrea vállalkozó Sauska Pincészet és Étterem nők VinCE Budapest VinCE Budapest Wine Show bor férfias szakma szőlészet borászat
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A legtöbben még mindig inkább férfias szakmának tartják a szőlészetet, borászatot, pedig a Master of Wine címet, azaz a legnagyobb elismertségű nemzetközi borszakértői fokozatot is egyre több nő birtokolja. Sauska Andrea, a Sauska Pincészet tulajdonosa szerint a bortrendek diktálásában mindkét nemnek ugyanolyan fontos szerepe van. A Life.hu-nak elmesélte, hogyan állja meg a helyét nőként és édesanyaként egy férfiasnak tartott szakmában. És beszélt az aktuális borfogyasztási trendekről is.

A hosszú téli esték és a tikkasztó nyári alkonyok kiegészítője is lehet egy finom pohár bor. De vajon mi befolyásolja azt, hogy milyenre vágyunk? Sauska Andrea, a Sauska Pincészet tulajdonosa szerint az utóbbi évtizedekben nem beszélhetünk egyetlen uralkodó bortrendről, az internetnek és a közösségi médiának köszönhetően több is létezik egymás mellett. „Amit világjelenségnek érzünk, hogy a kicsi lett a nagy. A kis borok, a gyümölcsös, alacsonyabb alkoholtartalmú, egyszerűbb, friss fajták lettek trendik. Úgy gondolom, hogy ez mutat egyfajta párhuzamot a gasztronómiában uralkodó divattal. Minden megy a friss, kiváló nyersanyagokat kombináló, egyszerű főzés irányába. Sokszor nincs is recept. Régen 8-10 pontból állt egy étel elkészítése, forraltunk, sütöttünk, pároltunk, sajtot szórtunk, aztán vártunk, hogy kész legyen. Most a csúcsgasztronómiára és az otthoni főzésre is az ellentéte jellemző. Ehhez illeszkednek a borok. Olyan fajtákat szeretnek az emberek, amik gyümölcsösek, fiatalosak, alacsony az alkoholtartalmuk. Így egy boros vacsora nem kerül egy extra fejfájós napba" – mesélte a Life.hu-nak Sauska Andrea.

Sauska Andrea Forrás: Sauska Andrea

Pincészetük rendszeresen képviselteti magát a hazai borfesztiválokon, gasztronómiai eseményeken. Ott lesznek többek között csütörtöktől a VinCE Budapest Wine Show-n is a Várkert Bazárban. A beltéri boros rendezvény tizedik alkalommal várja a szakmai érdeklődőket és a borkedvelőket. A tulajdonos elárulta, hogy egy borászatnak sokszor nehéz alkalmazkodnia a divathoz. Ez egy lassú műfaj, évente egyszer szüretelnek, alapvetően akkor kell döntést hozni.

Nők a borászat élén

A Sauska Pincészet tulajdonosától megtudtuk, hogy az egyik legnagyobb trendnek számít az utóbbi időben a csavarzáras bor. „Ezzel azt üzenjük, hogy élvezz mindennap egy pohár bort, de nem kell elfogyasztani az egészet, vissza is lehet zárni a palackot. Így válhat a mindennapok részévé a kulturált, élvezetes és mértékletes borfogyasztás" – fogalmazott Sauska Andrea, aki nőként állja meg a helyét egy férfiasnak tartott szakmában. A legtöbben talán még mindig úgy gondolják, hogy a szőlészet, borászat a férfiak terepe, a női borász, borszakértő ritka, mint a fehér holló. Ám ez nagy tévedés. Andrea elmondta, hogy a legelismertebb profi borszakértői fokozatot, a Master of Wine címet 1970-ben nyerte el elsőként hölgy, 2001-ben pedig első ízben avattak több nőt, mint férfit.

„Rengeteg női borász van a világban. Elfogadottságukkal semmi probléma nincs. Az már más kérdés, hogy mennyire könnyű nekik az élvonalban maradni úgy, hogy családot is akarnak" – osztotta meg velünk Andrea, aki a kétezres évek elején vágott bele az üzletágba a férjével. Még mindig családi vállalkozásként működnek. „Szerencsés vagyok, mert van egy olyan férjem, aki mindig hallgatott rám, mindent közösen csináltunk. A családban egyébként több határozott véleményű hölgy is van. Valahogy nálunk fel sem merült ez a férfi-nő probléma. Talán ez volt az oka annak, hogy már a kezdőcsapatunkba is került női borász, jelenleg pedig kettő is van" – fogalmazott a tulajdonos. Azt is elárulta: hozzáadott értéket képvisel, ha borászként valaki nő, hiszen egy-egy közös kóstolás vagy megbeszélés alkalmával gyümölcsöző lehet, ha a nők és férfiak véleménye találkozik. „Hiszen nőknek és férfiaknak is készítünk bort" – mosolygott a tulajdonos, aki közgazdászként csöppent bele a bortermelésbe.

Ma már rengeteg női borász van a világban Forrás: Shutterstock

Sok utazás, rövid haj, egyszerűség

Andrea és férje egy 16 éves fiú szülei is. Kezdettől fogva nemzetközi viszonylatban képzelték el a vállalkozásukat, ez pedig sok utazással jár. Sauska Andrea rendszeresen ingázik Magyarország és Amerika között, ami családanyaként még bonyolultabbá teszi a mindennapokat. „A vállalkozói létben az is nehéz, hogy soha nem állok meg, nem vagyok kikapcsolva, nincs szabadnapom. Nagy szervezést igényel mint dolgozó anyának" – meséli Andrea, aki azt is megosztotta velünk, milyen női praktikák segítik őt a pörgős hétköznapokban.

„Egy csomó dolgot elengedtem. Például nagyon egyszerű a ruhatáram, mindegyik országban egyformán megállja a helyét színek és formák szempontjából. Nagyon figyelek rá, hogy semmit ne nyomtassak ki papírra. Nemcsak azért, mert így zöld, hanem azért is, mert a papírt cipelni kell. Mindent gépben és telefonban rögzítek. Rövid a hajam, mert ezt könnyebb karban tartani" – árulta el Andrea, majd hozzátette: a borászatban a gyermeknevelés is még szebb lehet. A gyerekek természet közelében nőhetnek fel, és például Tokaj is lehet épp olyan klassz, mint egy nagyobb város. Fiuk is bekapcsolódott az utóbbi években a pincészet körüli munkákba. Mivel még csak 16 éves, olyan dolgokat bíztak rá, amelyek nem kapcsolódnak az alkoholhoz. „A borászatnak rengeteg része van, így van miből választani. A borkészítésben például én sem veszek részt, ám az ezzel kapcsolatos kommunikációban igen. Ez a szakma épp annyira közgazdaságtan és marketing, mint kémia vagy biológia."

A bor ellazít és összeköt

Sauska Andrea elárulta, hogy manapság a borral kapcsolatos kommunikáció legalább olyan fontos, mint a kiváló minőségű termék. A fogyasztó szereti tudni, milyen szőlőből készül kedvenc bora, mi a dűlő története, sőt azt is, hogy mi a borász véleménye. Úgy látja, hogy itthon a fogyasztók még mindig lojálisak a magyar borokhoz, de már nyitnak a külföldi fajták felé is. És trendek ide vagy oda, mindig találhatunk tipikusan férfias és nőiesnek mondható borokat, de ezek a határok már kezdenek összemosódni.

Itthon a fogyasztók még mindig lojálisak a magyar borokhoz Forrás: Shutterstock

„Nekünk is van két, nagyon népszerű könnyű borunk. Amikor bejönnek hozzánk vásárolni a férfiak, akkor mindig azt érzik, hogy egy kacsintással el kell magyarázniuk, hogy ezt az asszonynak veszik. Utána mondják a feleségek nevetve, hogy ők azért nem tudnak ennyit meginni, a férfiak is besegítenek" – nevetett Sauska Andrea. Hozzátette: ez is változóban van, ebbe is beleszólnak a világtrendek. A könnyű, nyári vörösboroknál már a hűtést is ajánlják. Ez is mutatja a vörösbor pozíciójának változását. Ám nemcsak a trend számít a borfogyasztásban, hanem például az évszak, de akár az is, hogy mit főztünk éppen. „Az emberek zöme nem alkoholként gondol a borra. Mi, borászok is ezt preferáljuk. A bor összeköti az embereket, ellazít, nagyon örülünk, hogy a trendek is efelé mennek" – fogalmazott a tulajdonos.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.