Az AI érettségizett matekból − Így vizsgázott a mesterséges intelligencia

Ha a 2025-ös középszintű matekérettségi feladatsorra egy szóval kéne reagálni, az nagyjából így hangzana: „Hmm.” A diákok szerint korrekt volt, de csapdákkal teli. Vagyis pont olyan, mint amikor anyukád azt mondja, „csak kérdezni akarok valamit” – tudod, hogy semmi jó nem sül ki belőle.
A feladatsorban volt halmaz, szög, vektor, sorozat, egy kis gráf, és némi statisztika. Az a fajta vegyes felvágott, amitől még a matektanár is csettint egyet az örömtől. Szóval eljött az idő, hogy ne csak a diákok, hanem a mesterséges intelligencia is megmérettesse magát. Elvégre mit ér az AI, ha nem tud átmenni egy érettségin?
Megkértük az AI-t hogy oldja meg a 2025-ös középszintű matekérettségit, úgy, hogy nem használ javítókulcsot. Vagyis, ahogy egy érettségiző is dolgozik – csak persze izzadt tenyér, szőlőcukrot és lelki összeomlás nélkül.
Az első 12 feladat nem túl hosszú, de azért jól meg tud izzasztani, ha valaki nem barátja a sorozatoknak vagy a valószínűségszámításnak.
Itt minden kérdést meg tudott oldani a saját tudása alapján. Viszont elmondta, hogy több esetben többféle módszert is kipróbált, így sikerült minden feladatnál a helyes megoldásig eljutnia.
A mesterséges intelligencia úgy gondolja, hogy nem biztos, hogy a maximális pontszámot kapta volna. Szerinte kb. 30–36 pontja lehet.
Véleménye szerint, pár feladatnál lehetne kicsit vitatkozni a kifejtés részletességén. Az érettségin nemcsak az eredményt értékelik, hanem a gondolatmenetet is. Az AI néha „ugrott” a gondolatmeneteken. Ami, ugyan nem szép dolog, ezt egy jó tanár lepontozná.
Itt jöttek a hosszabb, több pontot érő feladatok. Az egyik tipikusan olyan volt, amihez egy jó Excel-táblázatot szokás társítani, a másik inkább geometriai intuíciót igényelt.
Ezeket lépésről lépésre, részletesen dolgozta ki az AI. Néhol több úton is el lehetett jutni a végső megoldásig – és ez az AI-nak jól megy.
Viszont: a megfogalmazásnál nem mindig hasonlít egy „iskolásra”. Egy tanár talán visszakérdezne: „Na de honnan tudtad, hogy így kell elindulni?” És erre ő csak ennyit válaszolna: „Éreztem.”
A feladatot, megint csak nem tökéletesre végezte el. Egy pont levonást adna magának a „magatartása” miatt, mert a tanári javítókulcs szempontjából nem elég a tankönyvszerű a lépéseinek sorrendje.
A hivatalos javítási útmutatóval való összevetés alapján az alábbi megállapításokat tette még az AI.
Lehet, hogy egyszer fordul a kocka, és a mesterséges intelligencia lesz az, aki értékel minket. De amíg még mi javítjuk az ő matekját, addig nyugodtak lehetünk: a diákok világa még emberi maradt – egy kis algoritmikus segítséggel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.