Ha ma még divatban lenne a polihisztor kifejezés, azt mondhatnánk, ma éppen egy ilyen sokoldalú zsenivel beszélgetünk. Interjú Beck Zolival, a 30Y frontemberével.

Beck Zoli a magyar rock 'n' roll legmeghatározóbb alakja napjainkban. Amellett, hogy az egyik legnépszerűbb zenekar frontembere, oszlopos tagja a Rájátszásnak, együtt lép fel Háy János íróval, tanít a Pécsi Tudományegyetem romológia tanszékén, de legfontosabb feladatának azt tartja, hogy jó férj és jó apa legyen. Egy koncert után, az Akváriumban kaptam el pár kérdésre.

Van olyan slágeretek, amelyet mindig el kell játszani, bár már halálra untok?

Ha az a dal igaz volt, akkor büszke vagyok rá. A sláger a megértésnek egy tömegesen is jól mérhető pillanata. Akkor távolodnék el tőle, ha felülnék annak a hajójára és minden koncert csak arról szólna, hogy mikor játszom már el. Önmagában a sláger nem leértékelő vagy felértékelő fogalom. Szerencsés egy zenekar, amely a saját életpályájába nem kódolja bele azt, hogy slágereket kell gyártani. Lehet, hogy ma bénán mondjuk, de ez hol érdekel engem? Holnap majd jobb lesz. De mindig igazak vagyunk. És az igazság mellett mindig ki lehet állni.

Forrás: Facebook/30Y

A 30Y mellett még számos más dologban részt veszel, többek között a Rájátszásban, tanítasz a Pécsi Tudományegyetemen, emellett családod is van.

Ha ezt egyszerre ráömleszted az emberre, hogy ez vagy, akkor az tényleg durván hangzik. De nem kell cipelni mindig mindent egyszerre, ez nem egy hátizsák, amiben minden benne van. Pillanatokhoz kötött az állandóságom megélése. Nagyon szeretek feloldódni abban a pillanatban, amiben benne vagyok. Ez az, ami ezt a fajta létezést működni hagyja. Ha felmegyek a színpadra és elkezdődik a nagy 30Y koncert, közben pedig felviszem a Rájátszást, az egyetemi tanárt meg a többit, akkor az nem fog működni. Az a lényeg, hogy képes vagy-e magadat felismerni abban a szituációban, amiben benne állsz, és át tudod-e adni magad annak a pillanatnak. Tele vagyok történettel és én magam is történet vagyok. Szeretem ezeket elmesélni és átélni. A dalszövegek is sztoriszerű építkezések. Koncerten játszani azért nagy élmény, mert nem csinálok mást, mint történeteket mesélek. Olyan történetet nem mesélek el, amibe nem tudok belehelyezkedni. Ezért vagyok hiteles.

Hogyan kezelte a feleséged a hírnevet és azt, hogy hozzáment egy egyszerű fiúhoz, akiből aztán Beck Zoli lett, a 30Y frontembere?

Egyfelől szerintem sosem voltam egyszerű fiú, de addig csak ő tudott róla, hogy hülye vagyok. Az van, hogy nagyon sok minden változik az évek során, teljes identitásváltásra is képes az ember. Felfedezhetünk valami állandóságot, de valójában az egyetlen állandó dolog - és ez nagyon keményen hangzik - maga a változás. Valóban, én sem hiszem, hogy az a 16 éves fiú, akit most visszaidéznék, egybeesne azzal, aki most vagyok...

Fotó: Peka Roland

És milyen a kapcsolatod a lányoddal?

Amikor a lányom ötöst kap fizikából, az fontosabb kérdés, mint hogy 2008-ban írtam egy baromi nagy lemezt. Igen, ma fontosabb volt a lányom ötös fizikadolgozata, mint az egész életművem. Vagy az, hogy a megyei nyelvi versenyt megnyerte. Hát elájultunk. Konkrétan hol érdekelt abban a pillanatban az, hogy apa a rock 'n' roll hőse, vagy hogy mikor lesz koncertje?

Érdekes lehet a különböző szerepekben és idősíkokban önmagadra tekinteni...

Furcsa megélni, hogy egy ideig azt nézed, milyen leszel, én meg már azt nézem, hogy milyen voltam. Az időt így megélni izgalmas kaland, értelmezni azt a fickót, aki ma vagy. Én el tudom mesélni azt a Beck Zolit, akit ide írtam erre a pohárra, de nem tudom, hogy tényleg az vagyok-e. A rengeteg szereplés után nyilván inkább fenomén vagyok a magam számára is, de el is vagyok távolodva ettől a Beck Zoli nevű valamitől, és ezzel minden nap kezdenem kell valamit. Úgy kell vele viszonyban lennem, hogy közben ne veszítsem el azt az azonosságot, ami vagyok. Tudok úgy énekelni, mint Beck Zoli, de nem akarok úgy énekelni, hanem úgy akarok, ahogy én éneklek. És ez öszeadódik.