Zenészek gyötrésével és megalázásával vádolják Daniel Barenboim világhírű zongoraművészt és karmestert, a berlini Állami Operaház (Staatsoper Unter den Linden) főzeneigazgatóját.

A Der Tagesspiegel című berlini lap szerint név nélkül nyilatkozó zenészek beszámolói alapján régóta terjednek hírek arról, hogy Daniel Barenboim vezetési stílusa miatt a félelem légköre uralkodott el az operaház zenekarában (Staatskapelle Berlin), a napokban pedig többen a nevüket vállalva léptek a nyilvánosság elé – írja az MTI.

Köztük van Willi Hilgers, az együttes egykori ütőse, aki azt állítja, hogy a karmester dühkitörései és megalázó bánásmódja miatt küzd magas vérnyomással és súlyos depresszióval. A muzsikus nyilatkozatában kiemelte, hogy Daniel Barenboim művészete vonzotta a zenekarhoz, és a Barenboimtól elszenvedett gyötrelmek késztették távozásra.

„Nem vagyok szelíd bárány” – reagált a vádakra Daniel Barenboim a Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) regionális közszolgálati médiatársaságnak. Azt mondta, a zenekar vezetőjeként az az érdeke, hogy minden muzsikus a tudása legjavát adja, és türelmetlen, ha nem ezt tapasztalja, de ez nem feszíti túl az elfogadhatóság határait.

Daniel Barenboim karmestert vezetési stílusa miatt támadjákForrás: Facebook/Daniel Barenboim

Ugyanakkor – tette hozzá -–be kell látnia, hogy hajlamos az indulatosságra. Ez az ereiben keringő „latin vér” hatása – mondta az 1942-ben Buenos Airesben zsidó családban született művész.

Daniel Barenboim szerint a zenészvezetési stílusa körüli vita időzítése nem véletlen, annak tulajdonítható, hogy elkezdődtek a tárgyalások a 2022-ben lejáró szerződésének megújításáról az operaház fenntartójával, a tartományi rangú főváros kulturális kormányzatával.

A Der Tagesspiegel hétvégi kommentárja szerint a város vezetőinek venniük kellene a bátorságot ahhoz, hogy lezárják a 28 éve tartó Barenboim-korszakot és új főzeneigazgatót keressenek. Ez a „munkamániás” művész érdeke is, hiszen gyakran tűnik betegesnek és kiégettnek, arcának „viaszszerű színe” pedig riasztó.

Hozzátették, hogy az Állami Operaház Daniel Barenboim nélkül is fennmarad. De ez nem feltétlenül érvényes az arab–izraeli megbékélés elkötelezett szószólójaként ismert izraeli–argentin művész két másik nagy vállalkozására, az izraeli és palesztin fiatalokból álló Kelet-Nyugati Díván Zenekarra és a fiatal közel-keleti zenészek képzésére létrehozott Barenboim-Said Zeneakadémiára, amely 2016-ban kezdte meg működését Berlinben.