Még Uri Geller is a nyomokat kereste, ennek az ügynek a révén került bele az emberrablás kategóriája a büntető törvénykönyvbe, és a feltételezett tettesek egymással számoltak le. A magyar kriminalisztika leghírhedtebb eseteit bemutató cikksorozatunkban most Farkas Helga elrablása következik.
Az ügy
1991. június 27-én a családja hiába várta haza a 17 éves Farkas Helgát. A lánynak Orosházáról kellett volna hazaérnie Szegedre az esti órákban. A család korábban Orosházán lakott, üzleti érdekeltségeik is voltak ott, mindannyian gyakran ingáztak a két város között. Helga a barátja kíséretében Orosházán még elvitte olajcserére a kétüléses, piros Mazda autóját, majd este már egyedül indult Szegedre. Szemtanúk szerint egy fehér BMW szegődött az autója nyomába.

Miután nem érkezett meg a lánya, Farkas Helga aggódó édesanyja kétszer is végigjárta a két város közti rövid autóutat, de semmilyen nyomot nem talált. Majd még aznap éjjel telefonhívást kapott a család, amiben az emberrablók félmillió német márka váltságdíjat követeltek tőlük a lányukért cserébe. Az édesapa, Farkas Imre az éjszaka során hazaérkezett a budapesti üzleti útjáról, és ettől kezdve vele beszéltek az emberrablók, akik suttogással próbálták felismerhetetlenné tenni a hangjukat. Másnap megtalálták Farkas Helga autóját az algyői Tisza-híd mellett. A rablókkal még néhány napig élő maradt a kapcsolat, noha egyre furcsább követelésekkel álltak elő, például olyan telefonfülkéhez irányították Farkas Imrét, ami nem működött megfelelően, a lánya hangját csak magnófelvételről játszották le neki, az egyik utolsó telefonbeszélgetésben pedig Pestre hívták, minden konkrétabb instrukció nélkül. 14 hívás után megszakadt a kapcsolat, Farkas Helga pedig sosem került elő.
Háttér
Az eredeti szakmája szerint szobafestő Farkas Imre az 1980-as években gazdagodott meg játékgépek kölcsönzéséből, majd a vendéglátóiparban szerzett komoly érdekeltségeket Orosházán. A környék tehetős vállalkozójaként sokan ismerték, feltűnő életet élt, jó példa erre a kiskorú lányának vett kétüléses sportautó is. Az emberrablás után magas nyomravezetői jutalmat ajánlott fel, sőt még olyan módszerekhez is folyamodott, mint a „mentalista" Uri Geller felbérelése, ami nem járt több eredménnyel, mint a lány egy ékszerének megtalálása.

A nyomozást végül az a bizonyos fehér BMW vezette el Juhász Benedekhez és Csapó Józsefhez, akik Farkas Helga ismeretségi köréhez tartoztak, és akiket később más bűnügyek miatt is keresett a rendőrség. Mire azonban eljutottak volna hozzájuk, az egyikük már nem élt: Juhász Benedek holtteste a pankotai állami gazdaság öntözőcsatornájából került elő.
Juhász Benedek özvegye évekkel később a nyilvánosság elé állt, és elmondta azt, amit a férjétől tudott az ügytől. Ez alapján valóban a két férfi rabolta el Farkas Helgát, akit azonban a fogságban megfojtottak, miután látszott, hogy nem lesz pénz az ügyből. Ennek ellentmond, hogy Farkas Imre fizetett volna a lányáért, csak ideges túsztárgyalóként bizonyítékot követelt az épségéről. Valószínűbbnek tűnik az a verzió, hogy Farkas Helga nem szándékos emberölés áldozata lett a fogságban, és az elrablói azért tűntek el végül, mert a hangfelvétellel való ügyeskedésük nem vált be.
Csapó Józsefet végül elfogta a rendőrség, de az általa elkövetett bűntettek közül csak annyit sikerült rábizonyítani a többszöri tárgyalások és fellebbezések után, hogy megúszta 10 éves börtönbüntetéssel.
Utóélet
Csapó József 2006 júniusában szabadult a börtönből, ezután új életet kezdett Angliában. A legutóbbi róla szóló információk szerint egy hostel menedzsereként dolgozott.
Farkas Imre még sokáig reménykedett hiába a lánya előkerülésében. Az ügyre ráment a szülők házassága is. Farkas Imre a Balaton partján folytatta a vállalkozói tevékenységét. Hosszú betegség után 2022 őszén hunyt el.
Farkas Helga ügye azt is eredményezte, hogy bekerült a büntető törvénykönyvbe az emberrablás kategóriája – korábban annyira ismeretlen jelenség volt ez a szocialista Magyarországon, hogy ebben az esetben még hivatalosan is zsarolás bűntette miatt nyomoztak.