a nap cikke Ryan Gosling film mozi szórakozás program szabadidő
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
De még ez is jól áll neki a legújabb filmjében, mely nem egy hétköznapi darab: nehéz, fájdalmas, egyben bravúros családi dráma és erőszakorgia egyben. Csak Isten bocsáthat meg, kritika.  

Az európai mozi különc zsenije és fenegyereke, a dán Nicolas Winding Refn (Elátkozott város-trilógia, Bronson) az előző filmjével futott be az öreg kontinensen kívül: a hazánkban ugyancsak nagy népszerűséget elért, egyenesen kultuszfilmmé váló Drive - Gázt! meghódította Amerikát is, nem is beszélve a többi földrészről. Emellett pedig összehozta Refnt és Ryan Goslingot, aki a szuperlaza, szótlan, kissé autisztikus hősszerelmes sofőr szerepében egy új arcát tudta megmutatni. Ami igencsak jól állt neki, így hát nem csoda, hogy Refn következő filmjében is elvállalta a főszerepet (az eredetileg tervezett Luke Evans helyett) - annál is inkább, mert itt is hasonló a figurája.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Ryan Gosling és Nicolas Winding Refn

Hasonló, de nem ugyanolyan: a Csak Isten bocsáthat meg főhőse, a Bangkokban a bátyjával bokszklubot üzemeltető Julian szintén nem egy szószátyár fajta, ráadásul a megjelenése is hasonlóan menő, mint az elődjéé, a visszahúzódó gesztusok pedig nála is mélyben tomboló agressziót takarnak. Emellett viszont sokkal esetlenebb, törékenyebb figura, és mintha a nőkkel is komoly problémái lennének. A történet elején Julian bátyja szörnyű bűnt követ el, amiért megölik, ám ebben a világban ez még akkor is bosszúért kiált, ha erkölcsileg cseppet sem egyértelmű a helyzet: a megtorlás elkerülhetetlenségét a Bangkokban villámgyorsan ott termő, zsarnoki anya (Kristin Scott Thomas) is fennen hirdeti, hatalmas súlyokat helyezve az általa már korábban is lelkileg megnyomorított fia vállára - akinek ily módon az erőszak angyalává kell válnia.

Ami pedig ezután következik, az... Nos, az egy hiperlátványos, bravúros és gyönyörű képekkel teli minimáltörténet, bosszúfilm és családi dráma, a lehető legvéresebb erőszakkal. A történet tudatosan idézi meg a görög drámákat: az isteni és emberi törvények határairól, bűnről és bűnhődésről regél, a hőseivel pedig a legfontosabb dolgok belül történnek - hiába az időnként vulkánként feltörő erőszak-szekvenciák. Az sem véletlen, hogy Julian anyja leginkább Lady Macbethre emlékeztet, a (szintén szótlan) főellenfél, a brutális (de igazságos?) főrendőr pedig mintha a bosszú istenének földi megtestesülése lenne. Refn elsőre nagyon szimplának és néhol szétesőnek tűnő, valójában viszont igencsak sokrétegű filmje archetipikus mese a morálról, ősi toposzok szemérmetlen felhasználásával.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Az erőszakot is szemérmetlen módon használja a Csak Isten bocsáthat meg - esztétikai élményt varázsol belőle, olyanná válik a filmben spriccelő vér, mint a fülledt, neonfényes thaiföldi éjszaka: giccsesen széppé. Így lesz egyszerre lírai és erőszakos ez a különös mozi, amit a lassúsága és rejtélyessége miatt nem könnyű befogadni, de megéri a fáradságot.

Kiknek ajánljuk?

- akiknek bejött a szótlan Ryan Gosling már a Drive-ban is
- akik szeretik, ha nekik kell megfejteni egy film rejtélyeit
- akiknek bejön a pszichedelikusan bizarr thaiföldi hangulat

Kiknek nem ajánljuk?

- akik nem bírják az explicit erőszak látványát a vásznon
- akik nem szeretik a lassú és rejtélyeskedő filmeket
- akik egy hagyományos harcművészeti akciófilmre számítanak


Forrás: [origo]
Forrás: [origo]
Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is!


Cikkek, információk, nyereményjátékok, szavazások, horoszkópok és galériák. Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is, ha nem akarsz lemaradni semmiről!


IRÁNY A FACEBOOK ÉS A LIFE.HU OLDAL


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.