Elfeledett hollywoodi trükkök: ezek segítségével ragyogtak a sztárok a fekete-fehér filmekben is

látvány hollywoodi produkció filmforgatás jelmeztervező
Ugorjunk vissza egy kicsit az időben Hollywood aranykorába, amikor még csak a moziban nézhették az emberek a legújabb filmeket, ráadásul fekete-fehérben. Olyan kulisszatitkokat gyűjtöttünk össze filmforgatásokról, amik hatással voltak a divatra és megalapozták a mai jelmeztervezők munkáját is.

Amikor filmeket nézünk, akkor gyakran eszünkbe juthat, hogy bárcsak úgy állna rajtunk egy ruha, ahogy a csinos színésznőkön. Azért, hogy kicsit megnyugtassunk, eláruljuk, hogy amit a filmekben látsz az nem a valóság. Valójában stábtagok és jelmeztervezők százai munkálkodnak azon, hogy egy-egy praktikus ruha lélegzetelállítóan álljon a színészeken. Olyan látványtervezői újításokat, forradalmi technikákat és rég elfeledett titkokat mesélünk el, amelyek segítségével nem csoda, hogy káprázatosan néztek ki a filmcsillagok.

Edith Head jelmeztervező épp az utolsó simításokat végzi az elkészült ruhakölteményen.
Edith Head jelmeztervező épp az utolsó simításokat ellenőrzi az elkészült ruhakölteményen.
Forrás: Bettmann

Hollywoodi titkok és trükkök, amiket jelmeztervezőknek köszönhetünk

Gyere velünk és megmutatjuk, hogy a színfalak mögött milyen okos kis trükköket alkalmaztak a furfangos kosztümkészítők, hogy ragyogóan állhassanak a színészek a kamerák elé! Ezek nem csupán az old hollywoodi filmekben megjelenő újítások voltak, mivel akár évtizedekig is befolyásolhatták az akkori divatot. Emellett lefektették az alapvető elveket a jelenkori jelmeztervezők számára is. Nézzük a látványtervezői titkokat Hollywood aranykorából!

Kék szemüveg 

Edith Head egy nyolcszoros Oscar-díjas amerikai jelmeztervező volt, aki mindig kékeszöld lencsékkel ellátott napszemüveget viselt. Hogy miért? A közönség évekig azt hitte, hogy csak a stílusa része, pedig valójában igen praktikus eszköz volt, amivel hatalmas előnyt szerzett a jelmezrészlegen. 

A színes lencséken keresztül megfigyelhette, hogy a jelmezek hogyan fognak a mozivásznon kinézni fekete-fehérben.

 Ő már az első felvétel előtt látta, ha valamelyik ruha mintája, színe vagy szabása nem illett a színpalettába.

Edith Head látványtervező az Oscar-díjaival és kék szemüvegével.
Edith Head mindig kékeszöld lencsékkel ellátott napszemüveget viselt
Forrás: Archive Photos

Platform cipők 

Mae West, amerikai színésznő alacsony mérete miatt ragaszkodott ahhoz, hogy platform cipőt viselhessen a kamerák előtt, még mielőtt az divatba jött volna. Ekkor ezek a magas sarkú cipők még nem voltak divatban, de a jelmeztervezők kénytelenek voltak figyelembe venni a kívánságát és a teljes ruhatárát a platformos cipőkhöz alakították. 

Ezekben a lábbelikben biztonságosan mozoghattak a színésznők és magasabbnak is tűnhettek.

 Olyannyira praktikus és kényelmes megoldásnak tűnt, hogy később divatba jött ez a trükk és mind a mai napig szívesen viselnek a nők milliónyi platformos cipőket.

Mae West, az egyik legcsodálatosabb színésznő Hollywood aranykorában
Mae West, az egyik legcsodálatosabb színésznő volt Hollywood aranykorában
Forrás:  Getty Images

Hangtalan, filmes anyagok

A némafilmek idején bármilyen ruhát viselhettek a színészek, hiszen nem hallatszódott és nem zavart. Ám, ahogy megjelentek a hangosfilmek a párbeszédekkel és a dalokkal, a jelmeztervezőknek újításokra volt szükségük az olyan ruhák terén, amik megzavarták a hangfelvétel tisztaságát. 

Újragondolták a ruhák susogós anyagait, a kopogós cipőket és a csörgő kiegészítőket, majd pedig elhagyták őket és más alternatívákat kerestek. 

 Milo Anderson például úgy készített A Robin Hood kalandjai című filmhez fém páncélinget, hogy ezüstszínű festéket fújt kötelekre, ezzel pedig csökkentette a zajt.

A jelmeztervezőknek olyan anyagokkal kellett dolgozniuk, amik a hangosfilmek gyártásánál nem zavarták a hangfelvételt.
A jelmeztervezőknek olyan anyagokkal kellett dolgozniuk, amik a hangosfilmek gyártásánál nem zavarták a hangfelvételt
Forrás:  Profimedia

Forradalmi válltömés

Adrian Adolph Greenberg jelmeztervező − aki az Óz, a csodák csodája kosztümjeit is készítette − Joan Crawford színésznő blúzát vállpárnákkal tömte ki, hogy az arányai minél harmonikusabbak legyenek a mozivásznon.  

A széles vállaknak drámai hatása van, emellett a derék kis karcsúbbnak tűnik tőle.

 Ez a forradalmi fejlesztés az akkori divatot is inspirálta. Egy új korszak kapui nyíltak meg és egyre inkább összefonódott a divat és a mozi kapcsolata.

Adrian Adolph Greenberg Hollywood egyik leghíresebb jelmeztervezője.
Adrian Adolph Greenberg Hollywood egyik leghíresebb jelmeztervezője. Forrás:  Getty Images

A Három C rendszer

Edith Head jelmeztervező fejlesztette ki a „Three C” rendszert: cover-up, conceal, and camouflage, magyarul takarás, elrejtés és álcázás. Ez a módszer nemcsak azt jelentette, hogy eltakarják a hibákat, hanem azt is, hogy befolyásolták a néző tekintetét. 

Derékszalagokkal, derékdíszítéssel és egyéb figyelemelterelő elemekkel megváltoztatták a ruhák arányait, vagyis csinosabbnak tűntek benne a színészek.

Színtrükkök a monokróm filmekhez

Eddig azt hitted, hogy a fekete-fehér filmekben mindegy volt, hogy milyen színeket választottak a tervezők, hiszen úgysem látszottak? Akkor nagy meglepetésként fog érni téged, hogy valójában elképesztő odafigyeléssel válogatták ki a megfelelő színkombinációkat, hogy azok látványos kontrasztot adjanak a monokróm színvilágban is. 

Nemcsak a látványtervezőknek, hanem a sminkeseknek is figyelniük kellett arra, hogy egy-egy makeup hogyan néz ki fekete-fehérben, ezért különleges technikát alkalmaztak: kék és zöld festéket használtak, hogy kontrasztosabb legyen a színészek arca. 

Ha érdekel egy videó, amiben elkészítenek egy olyan sminket, amit fekete-fehér filmekben is alkalmazhattak, akkor kattints a videóra!

@jasminechiswell

1920s b&w movie makeup VS. 1920s tegular makeup!! 😲💄 I can’t BELIEVE HOW INSANE THIS IS!! 😲Plus it works so well!!! 😲

♬ original sound - Jasmine Chiswell


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.